Nowe układy napędowe Toyoty
Silnik 2,5 litra, 8- i 10-stopniowe automatyczne skrzynie biegów, układ hybrydowy Multistage Toyota Hybrid System II to najważniejsze nowości Toyoty jakie pojawią się w kolejnych modelach.
07.12.2016 | aktual.: 01.10.2022 21:27
Zalogowani mogą więcej
Możesz zapisać ten artykuł na później. Znajdziesz go potem na swoim koncie użytkownika
Wszystkie podzespoły są opracowywane i tworzone zgodnie z koncepcją TNGA (Toyota New Global Architecture), czyli produkcji lekkich i wydajnych modułów, które mają pasować do wielu modeli. Pierwsze efekty zastosowania tej koncepcji mogliśmy oglądać w modelach Prius i C-HR. Oba oparte na płycie podłogowej o bardzo sztywnej konstrukcji, obniżonym środku ciężkości oraz niskiej masie.
Niebawem na rynku pojawi się nowy, czterocylindrowy silnik benzynowy 2,5 litra z bezpośrednim wtryskiem paliwa. Będzie to reprezentant nowej rodziny silników Dynamic Force Engines wyróżniających się dużą elastycznością i niskim zużyciem paliwa. Będą wykorzystywały technologię szybkiego spalania oraz inteligentny system zmiennych faz rozrządu. Motor ten ma być najbardziej wydajną cieplnie jednostką napędową świata (40 proc.). Przy zaprzęgnięciu jej w układ hybrydowy, wydajność wzrośnie do 41 proc.
Połączenie tego silnika z elektrycznym stanowi kolejną nowość w gamie producenta - Multistage Toyota Hybrid System II (THS-II). Układ ten będzie rozwinięciem konstrukcji stosowanej dziś w Toyocie Rav-4, natomiast dzięki modułowej budowie, może on również zasilać samochody z tradycyjnym napędem na tylną oś. Udoskonalony został także system plug-in, który ma zapewniać zasięg 60 km na samym silniku elektrycznym.
Automatyczne, 8- i 10-stopniowe skrzynie biegów będą bodaj największą ciekawostką, jaką niebawem zobaczymy w gamie modelowej Toyoty. Producent stosuje wyłącznie słabe silniki w swoich modelach i użycie 8-stopniowej przekładni może budzić wątpliwości. Wiadomo jednak, że będzie ona montowana do silników umieszczonych poprzecznie w samochodach.10-biegową zarezerwowano prawdopodobnie dla oczekiwanej dość długo Supry, a na pewno dla silników umieszczonych wzdłużnie.
Skrzynie Direct Shift oczywiście zostały zaprojektowane pod kątem poprawy wydajności i zmniejszenia strat, czyli oporów. Toyota odważyła się zakomunikować, że ich skrzynie będą jednymi z najlepszych na świecie.
Proces wdrażania do produkcji nowych elementów układów napędowych ma się rozpocząć w przyszłym roku, a do 2021 planowane jest wyposażenie 60 proc. modeli w te rozwiązania. Ponadto Toyota opracowała siedemnaście nowych wersji dziewięciu silników.
Jak widać, producenci odchodzą powoli od downsizingu, ale nie spodziewałem się, iż postęp w tym kierunku będzie tak szybki. Owszem, silnik 2,5 litra jest obecnie stosowany, ale Toyota nie zamierza go zastąpić mniejszym, doładowanym, na przykład 2.0. Japońska firma widzi wciąż przyszłość w napędach hybrydowych, które konsekwentnie rozwija i zwróćcie uwagę na fakt, że priorytetem nie są hybrydy plug-in jak u innych. Tymczasem warto też zauważyć, że sprawa samochodów na wodór ucichła po głośnej premierze Mirai, co potwierdza, że nie jest to napęd przyszłości. Hyundai też stoi w miejscu ze swoim projektem.
Zobacz także