Nowe oblicze Polestara
Polestar dotychczas kojarzył się z podrasowanymi seryjnymi modelami Volvo. Ale to już przeszłość, ponieważ Polestar otwiera właśnie zupełnie nowy rozdział w swojej historii i od tej pory będzie niezależnym producentem samochodów elektrycznych o porywających osiągach. Zwiastunem transformacji marki jest piękne coupé o nazwie Polestar 1, które w niezmienionej formie trafi wkrótce do produkcji seryjnej.
30.01.2018 | aktual.: 01.10.2022 19:12
Zalogowani mogą więcej
Możesz zapisać ten artykuł na później. Znajdziesz go potem na swoim koncie użytkownika
Samochód bazuje na dobrze już znanej płycie podłogowej SPA, jednak inżynierowie Polestara dość znacznie ją zmodyfikowali. W efekcie auto mierzy jedynie 4,5 m długości, czyli jest krótsze o 65 cm od najdłuższej odmiany Volvo S90, które zbudowano na tej samej platformie. Nadwozie Polestara 1 w większości wykonane zostało z włókna węglowego (CFRP). Zastosowanie tego materiału pozwoliło na redukcję masy o 230 kg, zwiększenie sztywności nadwozia o 45% w stosunku do tradycyjnych materiałów oraz obniżenie środka ciężkości, co ma znaczący wpływ na poprawę prowadzenia i zachowania się auta na drodze. Przyszłe modele Polestara będą w pełni elektryczne, natomiast ten pierwszy jest hybrydą typu plug-in, posiadającą łącznie trzy silniki. Pod maską znajduje się dwulitrowa, czterocylindrowa benzynówka, wyposażona w turbosprężarkę i kompresor. Jednostka ta napędza przednie koła. Z kolei przy każdym z tylnych kół pracuje silnik elektryczny. Silniki zasilane prądem połączone są przekładnią planetarną, która sprawia, że w zakrętach korygowanie prędkości obrotowej tylnych kół może odbywać się nie za pomocą układu hamulcowego, lecz właśnie dzięki tym silnikom. Łączna moc układu hybrydowego wynosi 600 KM, jednak jeszcze większe wrażenie robi moment obrotowy, którego maksymalna wartość to 1000 Nm. Magazyn prądu stanowi akumulator o pojemności 34 kWh, a w trybie czysto elektrycznym samochód jest w stanie przejechać do 150 km (według cyklu NEDC).
W Polestarze 1 zastosowano zawieszenie Öhlins Continuously Controlled Electronic Suspension (CESi). To pierwszy na świecie samochód wyposażony w taką właśnie konstrukcję. Każdy amortyzator pojazdu został wyposażony w elektroniczny zawór, który reaguje na rodzaj nawierzchni czy styl jazdy kierowcy. Czas jego reakcji wynosi jedynie 2 milisekundy - tak szybko zmieniana jest charakterystyka pracy zawieszenia w zależności od bieżących potrzeb. Kierowca może też samodzielnie dokonywać zmiany ustawień w zależności od własnych preferencji. Układ hamulcowy dostarczyła firma Akebono. Sześciotłoczkowe zaciski osadzono na ogromnych tarczach hamulcowych o średnicy 400 mm. Jeśli dodamy do tego rozkład masy przód/tył wynoszący 48/52, to okaże się, że nowy Polestar 1 powstał z myślą o naprawdę dynamicznej jeździe.
Samochód można już zamawiać, jednak jego produkcja ruszy dopiero w połowie 2019 roku. Rocznie ma powstawać nie więcej niż 500 egzemplarzy. Mówimy tutaj więc o naprawdę elitarnym aucie. Jak już wspomniano, wszystkie prezentowane w przyszłości modele Polestara będą w pełni elektryczne. Póki co marka ma w planach poszerzenie oferty o dwa kolejne samochody. Pierwszy z nich to Polestar 2 - limuzyna klasy średniej mająca konkurować z Teslą Model 3. Auto znajduje się obecnie w fazie badań, a jego produkcja ruszy pod koniec 2019 roku. Natomiast entuzjastów SUV-ów usatysfakcjonuje z pewnością Polestar 3, przechodzący właśnie przez ostatni etap projektowania. Samochody marki Polestar będą produkowane w chińskim Chengdu. Budowa fabryki zaprojektowanej przez wielokrotnie nagradzane norweskie biuro architektoniczne Snöhetta zakończy się w połowie 2018 roku. Według zapowiedzi centrum produkcyjne Polestara będzie najbardziej zrównoważoną ekologicznie fabryką samochodów w Chinach i jedną z najbardziej ekologicznych na świecie.
Pierwszy salon Polestara zostanie otwarty w pierwszym kwartale 2019 roku. Liczba salonów będzie rosła proporcjonalnie do wolumenu sprzedaży. Wszystkie usługi począwszy od jazd testowych poprzez specyfikację i ofertę aż do zamówienia zostaną udostępnione online. Natomiast serwisowaniem samochodów marki Polestar zajmą się wybrane autoryzowane serwisy Volvo. Klienci Polestara będą mogli korzystać z samochodów bez konieczności ich posiadania. Usługa subskrypcji auta obejmie wszystkie koszty związane z eksploatacją w jednej stałej miesięcznej opłacie. Wliczony zostanie w nią również serwis door-to-door, co z punktu widzenia użytkownika znacznie ułatwi przeprowadzanie obsługi technicznej samochodu. Poza tym użytkownik Polestara będzie mógł wypożyczyć inne auto, a także skorzystać z pomocy concierge’a. Oprócz tego Polestar uruchomi usługi on-demand, które w prosty sposób będzie można zamówić online lub poprzez specjalną aplikację. Opłaty za takie usługi zostaną automatycznie doliczone do miesięcznej opłaty za samochód. Jak to ma działać? Przykładowo, klient wybiera się na wakacje i na krótki okres potrzebny mu jest box dachowy. Po otrzymaniu stosownej informacji Polestar dostarczy i zamontuje taki box w czasie i miejscu wskazanym przez klienta. Wśród dostępnych usług znajdzie się również i taka, która umożliwi współdzielenie pojazdu z najbliższymi za pomocą aplikacji w telefonie. Okres użytkowania samochodu wyniesie od dwóch do trzech lat. Po zakończeniu czasu obowiązywania kontraktu klient zwróci auto, które następnie przejdzie gruntowną inspekcję i będzie mogło zostać nabyte przez kolejnego klienta.