Nowa Mazda 3: obserwuje kierowcę, napędza ją "benzynowy diesel", a prowadzi belka skrętna
Celem konstruktorów nowej Mazdy 3 było osiągnięcie poziomu premium w zakresie jazdy i w dziedzinie bezpieczeństwa. Mazda to także innowacje, dlatego w nowym aucie debiutuje silnik benzynowy pracujący jak diesel. Można być jednak rozczarowanym nowym zawieszeniem.
28.11.2018 | aktual.: 14.10.2022 15:04
Zalogowani mogą więcej
Możesz zapisać ten artykuł na później. Znajdziesz go potem na swoim koncie użytkownika
Zasadniczo Mazda 3 zmieniła się stylistycznie idąc w tym samym kierunku co pozostałe, większe modele – 6 czy CX5. Nie jest to jednak rewolucja. Wygląd sedana wydaje się być bardziej elegancki dzięki wydłużonemu nadwoziu, natomiast nietypowo zakończony hatchback nie przypomina żadnego z konkurentów. Sylwetka jest smukła i muskularna zarazem.
Nowa Mazda 3 w wersji hatchback mierzy 4459 mm długości (jest 6 mm krótsza od poprzednika), 1797 mm szerokości i 1440 mm wysokości. Sedan jest dłuższy od poprzedniego o 77 mm (4662 mm), ale też o 5 mm wyższy. Warto jednak zwrócić uwagę na rozstaw osi wynoszący 2725 mm. Wzrósł o 25 mm i jest jednym z największych w segmencie – tylko Mercedes Klasy A ma o 4 mm większy.
Wnętrze nowej Mazdy 3
Kokpit, tradycyjnie dla aut tej marki, charakteryzuje się minimalizmem i prostotą. Jest stworzony głównie z myślą o kierowcy. W procesie projektowania pozycji za kierownicą skupiono się na ergonomii i wygodzie. Zakres regulacji osiowej kolumny kierownicy został zwiększony o 20 mm. W standardzie każdej wersji kierowca otrzyma regulację nachylenia siedziska fotela.
Konstrukcja foteli zaprojektowana jest tak, aby u kierowcy i pasażerów utrzymywać naturalne zakrzywienie kręgosłupa w kształcie litery S. Ułatwia to stabilizowanie głowy poprzez takie układanie miednicy i kręgosłupa, które jest w pełni zgodne z anatomią człowieka, czyli nie wymaga żadnego świadomego wysiłku.
Lewarek zmiany biegów został przesunięty do przodu i umieszczony wyżej. To samo zrobiono z pokrętłem wielofunkcyjnym, a uchwyty na kubki znalazły się w nowym miejscu przed dźwignią skrzyni biegów. Podłokietnik środkowy został wydłużony.
Skorygowano także grubość oraz zmniejszono kąt nachylenia słupków w celu uzyskania lepszej widoczności. Podczas opadów przydadzą się szybsze wycieraczki, a dysze spryskiwaczy szyby umieszczone są na ich ramionach.
Nowa Mazda 3 wyposażona jest w ekran multimediów (system MZD Connect) o przekątnej 8,8 cala, który ma dokładnie taką samą czcionkę jak pozostałe – wyświetlacz head-up oraz ekran komputera pokładowego. Poprawie ma ulec także brzmienie audio. Składa się ono w standardowej wersji z ośmiu głośników, natomiast opcjonalne Bose z dwunastu, w tym subwoofera.
Nowa Mazda 3 jako pierwszy model tej marki otrzymała strukturę dwuścienną, z pozostawieniem wolnej przestrzeni pomiędzy panelem a wykładziną na podłodze. Efektem jest lepsze wyciszenie wnętrza bez wzrostu masy pojazdu.
Prowadzenie, technika
Inżynierowie Mazdy projektując nową trójkę dążyli do osiągnięcia takiego poziomu pracy mechanicznych podzespołów, by kierowanie autem było w pełni naturalne, zgodne ze zmysłami i ruchami człowieka. Mechanika samochodu w tym zakresie uległa znaczącym zmianom. I bynajmniej nie chodzi o pojawienie się wielowahaczowego zawieszenia z przodu. Czysto obiektywnie to raczej regres niż progres.
Przednie wciąż składa się z kolumn MacPhersona, ale z tyłu oś wielowahaczową zastąpiła belka skrętna. Nowy, sferyczny kształt struktury wewnętrznej tulei zawieszenia w połączeniu z jego nową geometrią ma gwarantować przenoszenie sił bez opóźnień i liniowy charakter pracy. Nadwozie usztywniono w kluczowych punktach, co ma zapewniać taki rozkład sił działających na auto, by amortyzatory i sprężyny mogły jeszcze lepiej wykorzystać swój potencjał w zakresie tłumienia drgań.
Silniki i układy napędowe nowej Mazdy 3
Gama silników benzynowych nowej Mazdy 3 w Europie obejmuje dwie jednostki Skyactiv-G o pojemnościach 1,5 i 2,0 l. Obydwie mają udoskonalone kanały dolotowe i zmieniony kształt tłoków, dzielony system wtrysku paliwa oraz zawory sterujące obiegiem chłodziwa.
W ofercie znajduje się też silnik Diesla Skyactiv-D 1.8, który wcześniej trafił do crossovera CX-3. Najważniejszą informacją dla klientów jest bodaj to, że nie korzysta z systemu SCR (AdBlue).
Natomiast największą nowością w tym modelu jest silnik korzystający z opracowanej przez Mazdę nowatorskiej technologii Skyactiv-X SPCCI (Spark-Controlled Compression Ignition), czyli zapłonu samoczynnego sterowanego świecą zapłonową. Do jego zalet należą szybsza reakcja na dodanie gazu, potężny moment obrotowy, liniowa odpowiedź na otwarcie przepustnicy oraz swobodne wchodzenie na obroty. Co więcej, silnik ten wspomagany jest nowym systemem nazwanym M Hybrid, czyli mikrohybrydowym. Ma być on dostępny także przy silnikach benzynowych 1.5 i 2.0.
Na chwilę obecną producent nie podaje parametrów silników, ale najpewniej będą one takie jak w pozostałych modelach. Jednostka benzynowa 1.5 rozwinie 100 KM mocy, 2-litrówka 121 lub 150 KM – niewykluczone są oba warianty – natomiast diesel 1.8 pochodzący z modelu CX-3 ma 115 KM. Motor Skyactiv-X ma pojemność 2,0 l i będzie się legitymował lepszymi momentem obrotowym od jednostki tradycyjnej, co raczej przełoży się też na wyższą moc.
Nowa Mazda 3 otrzyma układ napędu na cztery koła i-Activ AWD z systemem rozdziału siły napędowej pomiędzy koła GVC Plus (G-Vectoring Control Plus). Producent obiecuje o 60 proc. mniejsze straty energii w napędzie AWD.
Systemy bezpieczeństwa nowej Mazdy 3, które obserwują kierowcę
Mazda 3 będzie dostępna z nowo opracowanym systemem Driver Monitoring, wykorzystującym kamerę i diodę podczerwieni do obserwacji kierowcy. Urządzenia monitorują stopień otwarcia oczu kierowcy, liczbę mrugnięć powiekami, kierunek wzroku, ruchy oczu, a nawet kąty linii ust i inne cechy wyrazu twarzy, by określać poziom zmęczenia i koncentracji. Jeśli z powyższych danych system wyliczy zagrożenie, uruchomi sygnał dźwiękowy, a asystent hamowania awaryjnego skróci czas ostrzeżenia przed potencjalną przeszkodą.
W "trójce" pojawił się także system Front Cross Traffic Alert, czyli ostrzeżeń o ruchu poprzecznym przed autem. Wykrywa inne pojazdy zbliżające się od strony martwych pól widzenia po lewej i prawej stronie przed samochodem.
Kolejna nowość to Cruising & Traffic Support, czyli asystent powolnej jazdy w gęstym ruchu, który prawie przejmuje prowadzenie w korku na drodze z wyznaczonymi pasami ruchu.