Nowa Honda Civic X hatchback debiutuje za Oceanem
Honda zaprezentowała dziesiątą generację Civica w wersji produkcyjnej, przygotowanej na rynek amerykański. Auto pojawi się w salonach już jesienią.
16.08.2016 | aktual.: 01.10.2022 22:16
Zalogowani mogą więcej
Możesz zapisać ten artykuł na później. Znajdziesz go potem na swoim koncie użytkownika
Jesienią tego roku, w amerykańskich salonach Hondy zadebiutuje nowy Civic w pięciodrzwiowej odmianie hatchback. Jest to o tyle istotna informacja, że samochód jest identyczny z europejskim odpowiednikiem, który zadebiutuje nie prędzej niż w przyszłym roku. Auto produkowane w brytyjskim Swindon nie odbiega mocno stylizacją od koncepcyjnego Civica, którym niedawno się zachwycaliśmy.
Mocno narysowane linie tworzą duże i przestronne wnętrze, z którego Honda Civic słynie już od kilku lat. Japoński producent obiecuje największą przestrzeń w kabinie i w bagażniku w segmencie. Ciekawe, czy brał pod uwagę również Škodę Octavię…
Stylistyka jest odważna i bezkompromisowa, tak jak w przypadku dziewiątej generacji, ale dziesiątka całkowicie się od niej różni. Wydłużone nadwozie nie jest już „jajkiem” czy „UFO”. Poprowadzona pod niewielkim kątem tylna szyba nie jest typowa dla europejskich kompaktów.
Nadwozie ma być wyjątkowo sztywne i lekkie, co mocno wpłynie na właściwości jezdne samochodu. W zawieszeniu obu osi zastosowano tuleje wypełnione cieczą. Civic po raz kolejny wraca do wcześniejszej koncepcji układu jezdnego z wielowahaczem tylnej osi. Podwójne wahacze będziemy mieli również z przodu. Przypominamy, że oferowane w Europie hatchbacki ósmej i dziewiątej generacji mają belkę skrętną z tyłu.
Nowe doznania podczas jazdy poznamy również dzięki nowym silnikom o pojemności 1,5 litra z bezpośrednim wtryskiem benzyny i doładowaniem. Wersja amerykańska otrzyma jednostkę o mocy 176 KM. Dzięki doładowaniu generowane jest 220 Nm momentu obrotowego, co i tak nie jest wartością wygórowaną.
Dla porównania, motor 1.5 EcoBoost Forda o mocy 150 KM produkuje 240 Nm. Wersja mocniejsza odpowiednio 182 KM i 240 Nm. Nie ma zatem żadnej rewelacji, choć inaczej niż na papierze może być w rzeczywistości. Nowy motor benzynowy ma współpracować z manualną skrzynią 6-stopniową lub automatem bezstopniowym CVT.
Nowa Honda Civic ma być w pierwszej lidze w kategorii bezpieczeństwo. System antykolizyjny, asystent pasa ruchu i aktywny tempomat również w Europie mogą stanowić wyposażenie standardowe. Honda celuje w najwyższe wyniki w testach zderzeniowych w Euro NCAP oraz amerykańskim IIHS. Sedan za Oceanem już uzyskał wyróżnienie IIHS TOP SAFETY PICK+.
Honda zapowiada, że na bazie hatchbacka powstanie odmiana Type R. Obecna generacja Civica Type R jest jeszcze bardzo młoda i nie wiadomo, czy obie będą oferowane równolegle. Jeżeli tak, to nieuniknione będą porównania obu wersji. Tak było w przypadku ósmej generacji, którą w wersji Type R sprzedawano z nadwoziem hatchback z kierownicą po lewej, natomiast z kierownicą po prawej stronie produkowano sedana Type R z zupełnie innym zawieszeniem.