Nowa czy odświeżona Lancia Ypsilon (2015)?
Produkowana w tyskiej fabryce Lancia Ypsilon niedługo po prezentacji nowego Fiata 500 przeszła odświeżający lifting. Co ciekawe, Fiat Chrysler Automobiles twierdzi, że to nowy model.
11.09.2015 | aktual.: 02.10.2022 09:28
Zalogowani mogą więcej
Możesz zapisać ten artykuł na później. Znajdziesz go potem na swoim koncie użytkownika
O ile o Fiacie 500 można powiedzieć, że jest nowym modelem, to Lancia Ypsilon z pewnością nim nie jest. To najwyżej lifting i to nieduży. Ypsilon to obecnie jeden z dwóch sprzedawanych na polskim rynku modeli Lancii, przy czym w rzeczywistości jedyny, ponieważ Voyager jak doskonale wiemy Lancią do końca nie jest. W tym roku Ypsilon obchodzi swoje 30. urodziny*. Od 1995 roku Lancia sprzedała 2,7 miliona tych niedużych samochodów. Co się zmieniło?
Włosi zrezygnowali z tradycyjnego i być może nawet zbyt wyniosłego dla tak małego auta grilla z poziomym użebrowaniem, który został zastąpiony modnym ostatnio wypełnieniem w kształcie plastra miodu. Podobne rozwiązanie trafiło na otwory w przednim zderzaku. Sama atrapa została zmniejszony, nie wnika tak głęboko w dół zderzaka, dzięki czemu miejsce na tablicę rejestracyjną wygospodarowano pomiędzy otworem atrapy chłodnicy a otworem w zderzaku, a nie jak wcześniej pod nim. Również i on został przestylizowany. Generalnie z przedniego pasa zdjęto nieco chromu na rzecz lakieru.
Według oficjalnych informacji FCA zmiany zaszły również we wnętrzu auta, choć nie mamy żadnych zdjęć. Na desce rozdzielczej wymieniono wskaźniki, które teraz są bardziej wyraziste, wygodniejsza jest też gałka zmiany biegów. Na nowo zagospodarowano tunel środkowy, którego łączna pojemność schowków wzrosła do 3 litrów – pozostaje pytanie: ile było wcześniej? Odświeżono system multimedialny, który wyposażono w wiele niepotrzebnych funkcji i aplikacji, o których niedawno pisaliśmy, takich jak App Store i Google Play. Jedną z nowości jest nieużywane przez wielu kierowców dyktowanie SMS-a głosem. Audio Unconnect to 5-calowy ekran, radio, telefon, nawigacja TomTom i możliwość podłączenia zewnętrznych źródeł dźwięków. Na zamówienie będzie dostępne radio DAB. Zarówno we wnętrzu jak i na nadwoziu pojawią się nowe odcienie tapicerek i lakierów.
Samochód trafi do sprzedaży w Europie jeszcze w tym miesiącu i będzie dostępny w trzech wersjach wyposażenia: Silver, Gold oraz Platinum. Do napędu posłużą trzy silniki, każdy spełniający normę emisji spalin Euro 6. Podstawową jednostką jest doskonale znana z Pandy czy Forda KA benzynowa 1.2 o mocy 69 KM. Na wybranych rynkach będzie sprzedawana z instalacją LPG. Mniejszy, ale mocniejszy motor 0.9 TwinAir Turbo o mocy 85 KM może być dla odmiany zasilany metanem. Wówczas jego moc spadnie do 80 KM. Jest też łączony z półautomatyczną skrzynią biegów. Ostatnim źródłem napędu jest oczywiście turbodiesel 1.3 Multijet o mocy 95 KM.
*wraz z modelem znanym u nas pod nazwą Y10
Zobacz także