Nissan Juke NISMO - crossover o mocy 200 KM [Paryż 2012]
Kontrowersyjny Nissan Juke doczekał się sportowej odmiany przygotowanej przez NISMO, sportowy oddział japońskiego producenta.
28.09.2012 | aktual.: 07.10.2022 20:54
Zalogowani mogą więcej
Możesz zapisać ten artykuł na później. Znajdziesz go potem na swoim koncie użytkownika
Dywizja NISMO (od NISsan MOtorsport) została utworzona w 1984 r. Odpowiada za konturowanie wyczynowych modeli dla japońskiej firmy. Produkuje też części poprawiające parametry samochodów i okazjonalnie uczestniczy w tworzeniu mocniejszych wersji specjalnych.
Nissan planuje przekształcić NISMO w dział na kształt M GmbH czy AMG. Szykuje się do stworzenia całej serii aut ze znaczkiem dywizji, a pierwszym modelem zwiastującym ofensywę ma być pojazd bazujący na bestsellerowym crossoverze Juke.
Auto mogliśmy obejrzeć po raz pierwszy w czerwcu, podczas tegorocznego Le Mans, a prototyp jeszcze wcześniej - w marcu w Genewie. NISMO nie będzie tak mocny jak Juke-R, który ma silnik z Nissana GT-R o mocy 545 KM. Nie będzie jednak należał do słabeuszy.
Pod maskę crossovera trafił zmodyfikowany motor 1,6 l DiG-T z bezpośrednim wtryskiem i doładowaniem. Konstrukcja jednostki jest zbliżona do tej z niezwykłej eksperymentalnej wyścigówki DeltaWing. Silnik rozwija moc 200 KM przy 6000 obr./min, a jego maksymalny moment obrotowy wynosi 250 Nm (w przedziale od 2400 do 4800 obr./min). W porównaniu ze standardową wersją oznacza to poprawę parametrów o 10 KM i 10 Nm.
Nissan Juke Nismo będzie dostępny w wariantach z napędem na przód oraz 4WD. Ta druga wersja standardowo będzie występowała ze skrzynią bezstopniową CVT, która w trybie manualnym pracuje jak 7-stopniowa przekładnia.
Juke NISMO 2WD rozpędza się od 0 do 100 km/h w 7,8 s i osiąga prędkość maksymalną 215 km/h. 4WD sprint do setki zajmuje 8,2 s. Jego V-max to 200 km/h. Jak twierdzi Nissan, sportowy crossover będzie spalał średnio tyle samo benzyny co model standardowy (6,9 l/100 km z manualem i 7,6 l z CVT).
Wzrost mocy pociągnął za sobą modyfikacje w zawieszeniu. Sprężyny zostały utwardzone o 10 %. NISMO zmodyfikowało też amortyzatory i układ kierowniczy. Za kontakt z podłożem odpowiadają opony w rozmiarze 225/45, zamontowane na 18-calowych felgach.
Nissan Juke został wyposażony w pakiet zmieniający wygląd karoserii i poprawiający właściwości aerodynamiczne. Auto ma obniżone zderzaki, szersze błotniki, nakładki na progach i zmodyfikowany grill. Jest też spojler dachowy i dyfuzor.
W środku zamontowano m.in. kierownicę pokrytą Alcantarą oraz kubełkowe fotele NISMO. Są one obite zamszem, co ma zapobiegać ślizganiu się ciała w zakrętach.
Nissan Juke NISMO będzie produkowany w brytyjskich zakładach w Sunderland. Jego sprzedaż ruszy w Europie na początku 2013 r. Cen jeszcze nie znamy.