Nie każdy wie, że Škoda Favorit była nie tylko hitem sprzedaży, ale i niezłą rajdówką
Škoda Favorit to samochód, który jeszcze kilkanaście lat temu stanowił częsty widok na polskich ulicach. Ten tani hatchback większości ludzi nieprzesadnie kojarzy się z motorsportem, co dziwi, gdyż Czesi mocno promowali ten model w rajdach.
13.09.2021 | aktual.: 14.03.2023 15:11
Zalogowani mogą więcej
Możesz zapisać ten artykuł na później. Znajdziesz go potem na swoim koncie użytkownika
Škoda wspomina swój sportowy dorobek, przypominając nam o jednej z najważniejszych konstrukcji w historii marki. Mowa oczywiście o modelu Favorit. Był on pierwszą, nowożytną škodą i naprawdę cywilizowanym autem, które w końcu pozwalało na rywalizację z zachodnimi konstrukcjami - nie tylko na rynku, ale i w sportach motorowych.
Premiera Favorita była prawdziwą rewolucją dla czeskiej marki. W 1988 roku oficjalnie skończyła się era przestarzałych, tylnosilnikowych konstrukcji, które ustąpiły miejsca nowoczesnemu hatchbackowi we współczesnej konfiguracji: z napędem na przód i jednostką umieszczoną tuż nad przednią osią.
By podkreślić marketingowy wymiar technicznej rewolucji oraz udowodnić faktyczne zalety takiego rozwiązania, Czesi opracowali rajdowe wydanie Favorita, które wyjechało na trasy jeszcze w 1988 roku. Początkowo na potrzeby testów i bez homologacji. Już wtedy jednak było wiadomo, że Favorit może nieźle namieszać.
Rok później udało się dostosować konstrukcję do wymogów kategorii A WRC, teoretycznie bardzo bliskiej pojazdom produkcyjnym. Rajdowy Favorit przeszedł jednak szereg zmian, które miały zwiększyć jego skuteczność w bojowych warunkach.
Nadwozie wykonano z cieńszej blachy, zwiększając przy tym sztywność konstrukcji za pomocą dodatkowych wzmocnień, rozpórek i klatki bezpieczeństwa. Z kabiny zniknęło też zbędne wyposażenie i elementy wygłuszenia, a standardowe fotele zastąpiono kubełkami z szelkowymi pasami. Wszystko to przyczyniło się do znaczącego spadku masy - rajdowy Favorit ważył zaledwie 750 kg.
Niewielki silnik o pojemności zwiększonej z 1289,4 cm3 do 1299,6 cm3 był więc wystarczający do sprawnej jazdy. Tym bardziej, że dzięki modyfikacjom układu korbowo-tłokowego i dwóm gaźnikom Pierburg generował przyzwoite 118 KM zamiast seryjnych 68.
Konstrukcja okazała się przepisem na sukces w swojej kategorii. Duet Pavel Sibera i Petr Gross zwyciężył już w debiutanckim rajdzie Hanki rozgrywanym w Finlandii w 1989 roku. Później Czesi zaliczyli pasmo sukcesów, z czego najważniejsze były zwycięstwa w Rajdzie RAC, Fińskim Rajdzie 1000 Jezior i Rajdzie Akropolu. Favorit dojeżdżał na metę jako pierwszy także w rajdzie Monte Carlo. I to 3 razy z rzędu, w latach 1991-1994.
W 1995 roku został zastąpiony rajdową Felicią, która na rynku zadebiutowała rok wcześniej, otwierając kolejny udany rozdział w historii Škody.