Najszybsze środki transportu na świecie
Najszybsza droga z punktu A do punktu B to pojęcie względne, które zależy od wielu czynników. Zamiast skupiać się na najszybszych autach, sprawdźmy, jak szybko da się podróżować nie tylko na asfalcie, ale także na szynach, na wodzie czy w powietrzu. Oto najszybsze środki transportu na świecie.
08.02.2012 | aktual.: 07.10.2022 19:00
Zalogowani mogą więcej
Możesz zapisać ten artykuł na później. Znajdziesz go potem na swoim koncie użytkownika
Concorde
Wprawdzie od 9 lat samoloty Concorde nie latają już w rejsach pasażerskich, jednak nadal są one absolutnymi królami szybkiego transportu. Pod koniec lat 60. ubiegłego wielu Francja i Wielka Brytania skonstruowały pierwszy samolot pasażerski, który podczas regularnych rejsów miał osiągać prędkość naddźwiękową.
Zbudowano więc 20 maszyn, których rozpiętość skrzydeł wynosiła 25 m, długość 61 m, a wysokość 12 m. W wersji gotowej do startu samolot z charakterystycznym regulowanym nosem osiągał masę dokładnie 185 500 kg, czyli ponad 185 ton.
Maszyna osiągała jednak prędkość przelotową 2150 km/h, czyli kilkakrotnie więcej od zwykłych samolotów pasażerskich. Concorde to kawał historii, o którym warto poczytać, a w Sieci aż roi się od informacji. Ciekawostka: aby zwolnić z prędkości 2 machów do 1 macha, Concorde potrzebuje ponad 220 km.
Concorde Last Flight
Sikorsky X2
Wprawdzie Sikorsky X2 nie wszedł jeszcze do seryjnej produkcji, jednak stanowi dowód na to, że helikoptery także mogą być naprawdę szybkie. Zaleta śmigłowców jest to, że w przeciwieństwie do samolotów można nimi lądować wszędzie tam, gdzie znajdzie się duży wolny plac. Nie potrzeba ogromnego pasa o długości co najmniej kilku kilometrów oraz sztabu osób z obsługi.
Maszyna wyposażona jest w 2 wirniki, z których każdy kręci się w przeciwną stronę. Dodatkowo pracuje jeszcze 3 wirnik, który popycha śmigłowiec w kierunku lotu, dzięki czemu jest on jeszcze szybszy. Mówi się, że X2 jest w stanie rozpędzić się do prędkości 460 km/h, a jego obecny rekord wynosi 416 km/h, czyli 2 razy więcej od standardowych helikopterów.
Dwuosobowa maszyna jest napędzana przez silnik turbowałowy LHTEC T800-LHT-801, który produkuje moc maksymalną 1822 KM, a więc aż o ponad 600 KM więcej od najszybszego samochodu na świecie.
Cessna Citation X
Superszybkie pociągi mają jedną ogromną wadę - mogą poruszać się tylko tam, gdzie prowadzą szyny. Dobrym rozwiązaniem dla osób chcących błyskwicznie pokonać dalszy dystans, który prowadzi przez kilka krajów, jest wynajęcie prywatnego samolotu. Najszybszy z możliwych jetów to Cessna Citation X.
Ten biznesowy samolot pasażerski, zdolny pomieścić 12 pasażerów oraz 2 członków załogi, kosztuje 22 mln dol. Dotychczas zbudowano zaledwie 330 egzemplarzy Citation X. Luksusowy jet jest w stanie osiągnąć prędkość rejsową 972 km/h na wysokości 10 700 m. Napędzają go silniki Rolls-Royce/Allison AE 3007C 1 Turbofan. Cessna Citation X po jednym pełnym tankowaniu pokona dystans 5965 km.
Stingray 225SX
Rynek łodzi motorowych jest bardzo bogaty, a do najszybszych należą te, które zostały zbudowane z myślą o wyścigach lub biciu rekordów, a więc wyposażone w ogromne silniki i 1 miejsce. Do jednych z najszybszych cywilizowanych i luksusowych łodzi należy natomiast Stingray 225SX.
Dzięki silnikowi V8 o mocy 320 KM Stingray, wyposażony m.in. w alarm przeciwpożarowy, system audio, ekrany LCD oraz skórzaną tapicerkę, rozpędza się do prędkości około 112 km/h. Nie imponuje to na lądzie, ale biorąc pod uwagę, że prędkość statków rejsowych jest kilkakrotnie niższa, nieco ponad 100 km/h naprawdę robi wrażenie.
Co więcej, jest to najszybsza łódź, jaką można kupić w kategorii do 23 stóp długości. W Stanach Zjednoczonych trzeba za nią zapłacić 79 000 dol., czyli niecałe 250 000 zł.
Pociąg CRG380A
Najszybszy pociąg na świecie jeździ obecnie w królestwie podróbek, czyli w Chinach. Maszyna o nazwie CRG380A kursuje m.in. na trasie z miejscowości Wuhan ulokowanej w centralnej części kraju do Guangzhou na południu Chin. Łączna długość tej linii to 1068 km, a pociąg pokonuje ją w ciągu 2 godz. i 45 min, osiągając średnią prędkość 350 km/h.
CRG380A jest w stanie rozpędzić się do prędkości przekraczającej 500 km/h, jednak podczas regularnych kursów jest ona ograniczona do 380 km/h, czyli odrobinę wolniej od maksymalnie rozpędzonego Bugatti Veyron. W zależności od zestawu maszyna jest napędzana silnikami generującymi łącznie 12 900 lub 27 140 KM.
China's High-Speed train CRH-380A set new world record of 486.1 kms per hour
Transrapid Szanghaj
W styczniu 2004 roku oddano do użytku trasę Transrapid Szanghaj, którą obsługuje firma Shanghai Maglev Transportation Development. Ma ona zaledwie 30,5 km długości i 2 stacje, początkową i końcową. Linię obsługują wyprodukowane w Niemczech pociągi poruszające się na poduszce magnetycznej. Przez pewien czas była to pierwsza tego typu linia kolejowa na świecie.
Stworzono ją do sprawnego obsługiwania pasażerów lotniska Pudong. Wprawdzie na 30 km nie można się zbytnio popisać, jednak poza godzinami szczytu maksymalna prędkość pociągu na tej linii wynosi dokładnie 431 km/h. Średnio osiąga on wówczas 250 km/h. Pasażerowie są o wszystkim informowani na specjalnym wyświetlaczu.
Cała 30-kilometrowa podróż trwa poza godzinami szczytu zaledwie 7 min i 20 s, a w godzinach szczytu 8 min i 10 s. W 2008 roku ceny biletów rozpoczynały się już od 12 zł. Istnienie linii Transrapid Shanghai dowodzi tego, że superszybkie pociągi wcale nie muszą kursować na bardzo długich odcinkach.
Pociągi TGV
TGV to skrót od Turbine a Grande Vitesse, który w dosłownym tłumaczeniu na polski oznacza 'turbinę o wysokiej prędkości', jednak bardzo często tłumaczony jest jako 'pociąg o dużej prędkości'. Nie ma się czemu dziwić. Pojęcie to dotyczy całego zespołu pociągów osiągających podczas regularnej eksploatacji prędkość nawet 320 km/h. Co więcej, to do pociągu TGV V150 należy obecnie rekord prędkości najszybszego pojazdu szynowego.
W 2007 roku zestaw składający się z 2 głowic napędowych, z których każda miała zmodyfikowane układy elektryczne zdolne wyprodukować około 25 000 KM, oraz 3 wagonów rozpędził się do prędkości 574,8 km/h. Podczas ustanawiania rekordu pociąg przejechał trasę liczącą łącznie 150 km w czasie 30 min, czyli osiągnął średnią prędkość 300 km/h. Podczas normalnych kursów, w zależności od stanu torów oraz linii, pociągi osiągają prędkość od 270 do 320 km/h.
Fastest Train 574 km/h - watch the top left speed
Suzuki Hayabusa
Wprawdzie najszybszym motocyklem na świecie legalnie dopuszczonym do ruchu jest MTT Y2K Turbine Streetfighter, jednak najłatwiej dostępnym i od ponad 1997 roku ustanawiającym standardy w prędkości maksymalnej motorem jest Suzuki Hayabusa.
W 2008 roku na rynku pojawiła się 2 generacja tego potwora na 2 kołach, który ważąc zaledwie 260 kg, ma moc ponad 200 KM. Po zdjęciu elektronicznej blokady prędkości ścigacz jest w stanie rozpędzić się do 336 km/h. Taka prędkość osiągana na motocyklu zapiera dech w piersiach, jednak są tacy, którzy potrafią podnieść moc jednostki o pojemności 1,3 l i sprawić, by ich Busa pędziła jeszcze szybciej.
W Polsce za nową Hayabusę trzeba zapłacić 54 900 zł. Sporo jak na motocykl, jednak to prawdopodobnie najszybszy motor, jaki można kupić w naszym kraju.
Dubai Superbus
Superautobus to jeden z ostatnich pomysłów na ulepszenie transportu zbiorowego w Zjednoczonych Emiratach Arabskich, a konkretnie w Dubaju. Autobus, a właściwie limuzyna, która działa jak autobus, a więc zatrzymuje się na wezwanie na poszczególnych przystankach, została częściowo sfinansowana przez rządy Holandii oraz Zjednoczonych Emiratów Arabskich.
Pojazd mierzy 15 m długości, 2,5 m szerokości oraz 1,6 wysokości i jest napędzany litowo-jonowymi bateriami, a więc to w pewnym sensie gniazdkowóz. Głównym zamysłem jest przewiezienie maksymalnie 23 pasażerów z Abu Zabi do Dubaju (124 km) w ciągu 30 min, osiągając przy tym docelową prędkość 250 km/h. Obecny prototyp, który ujawniono w zeszłym roku, przeszedł testy przy prędkości 140 km/h.
Superautobus ma być przystosowany do jazdy normalnymi drogami, jednak jego przeznaczeniem są autostrady i drogi szybkiego ruchu. 124 km w 30 min w warunkach, które mają być porównywalne z podróżą średniej wielkości sedanem.
Superbus Dubai-Abu Dhabi
Bentley Continental Flying Spur Speed - najszybsza limuzyna świata
W 2005 roku Bentley wypuścił na rynek model Continental Flying Spur, czyli 4-drzwiową odmianę Continentala GT. W topowej wersji Speed auto jest napędzane silnikiem W12 o pojemności 6,0 l produkcji Volkswagena, który produkuje aż 610 KM oraz 750 Nm momentu obrotowego. Wydawać by się mogło, że osiągi auta będą zbliżone do Maybacha 62 S.
Tymczasem Bentley nie montuje do Continentala Flying Spur Speed żadnego ogranicznika prędkości, a co za tym idzie - na prostym odcinku drogi auto jest w stanie rozpędzić się do prędkości maksymalnej 322 km/h. Jest to najszybsze seryjnie produkowane auto, które może przetransportować 4 osoby. Auto przyspiesza od 0 do 100 km/h w 4,8 s i w Stanach Zjednoczonych kosztuje 176 285 dol., czyli blisko 585 000 zł.
Bugatti Veyron Super Sport - najszybszy samochód na świecie
Ranking najszybszych możliwych środków transportu otwiera Bugatti Veyron Super Sport, czyli po prostu najszybszy seryjnie produkowany samochód na świecie. Jeśli więc ktoś chce podróżować po drogach samodzielnie lub w 2 osoby, nie ma szybszego środka niż hiperauto.
Veyron Super Sport jest napędzany silnikiem W16 wspomaganym 4 turbosprężarkami, które generują moc 1200 KM oraz 1500 Nm momentu obrotowego. Dzięki temu odchudzony, ale nie mniej luksusowy Veyron rozpędza się od 0 do 100 km/h w około 2,5 s oraz osiąga prędkość maksymalną ograniczoną do 415 km/h. Po zdjęciu tej blokady auto jest w stanie rozpędzić się do ponad 430 km/h.
Wyprodukowano tylko 30 egzemplarzy Veyrona Super Sport, a każdy kosztuje ok. 8 500 000 zł.