Najmocniejsze, najszybsze, największe na świecie [cz.2]
To co od zawsze wzbudza fascynacje w samochodach to jednostki napędowe. Największe, najmocniejsze i te, dzięki którym auta mogą pomknąć najszybciej. Przyjrzyjmy się światowym rekordzistom w tych dziedzinach.
03.07.2013 | aktual.: 20.10.2022 21:56
Zalogowani mogą więcej
Możesz zapisać ten artykuł na później. Znajdziesz go potem na swoim koncie użytkownika
Naj, naj, naj - Pojemność silnika
Od wielu lat trwa spór o to co jest najważniejszą częścią samochodu. Zdaniem wielu jest nią silnik, bo bez niego samochód nie mógłby pełnić swojej podstawowej funkcji, czyli poruszać się. Przyjrzyjmy się największym i najmocniejszym jednostkom napędowym oraz temu jakie efekty dają one w świecie rzeczywistym.
Pod uwagę bierzemy samochody osobowe oraz pick-upy, zarówno jeśli chodzi o auta seryjnej jak i limitowanej produkcji.
Obecna generacja Vipera, która sprzedawana jest pod marką SRT, napędzana jest wolnossącym V10 o pojemności 8,4 l. Silnik ten produkuje 640 KM oraz 810 Nm momentu obrotowego, a całość trafia na tylną oś za pośrednictwem sześciostopniowej manualnej przekładni. Pierwsza setka w 3,2 s oraz prędkość maksymalna 330 km/h.
Największa jednostka napędowa - Pierce-Arrow Model 6-66 Racebout
Gdyby tego było mało, tak kolosalny motor był sześciocylindrowym rzędowym silnikiem, a co za tym idzie każdy z cylindrów miał nieco ponad 2 l pojemności, czyli tyle ile jednostki napędowe współczesnych aut segmentu D.
Największa jednostka napędowa na świecie - Fiat S76
Model o nazwie S76 był prawdziwym wariactwem, a warto zaznaczyć, że powstał on w 1911 roku. Pojemność jednostki napędowej 28,3 l. Moc? A czy ma to jakiekolwiek znaczenie?
Naj, naj, naj - Moc
Jednostka V12 6,3 l w LaFerrari jest najmocniejszym wolnossącym silnikiem benzynowym na świecie. To dzięki mocy 800 KM. Mało tego, auto jest dodatkowo napędzane jednostką elektryczną i łączna moc 963 KM. Robi wrażenie.
Hiperauto napędzane centralnie umieszczoną jednostką V8 o pojemności 6,9 l wspomagane jest przez dwie turbosprężarki w układzie twin turbo. W efekcie auto generuje moc 1318 KM. Deklarowana prędkość maksymalna powyżej 440 km/h.
Najmocniejszy wolnossący silnik diesla - Ford F-250
Mowa o jednostce V12 TDI o pojemności 6,0 l. Dwie turbosprężarki zadbały o to żeby jednostka ta generowała moc 500 KM. Co więcej, moment obrotowy tej jednostki musiał zostać ograniczony do zaledwie 1000 Nm.
Największy moment obrotowy w wolnossącym dieslu - Ford F-250
Naj, naj, naj - Przyspieszenie
Atom może pochwalić się rekordem, bowiem auto osiąga pierwszą setkę w 2,3 s. 500 KM oraz 550 kg masy robią swoje.
W efekcie potwór o mocy nawet 1217 KM jest światowym rekordzistą jeśli chodzi o przyspieszenie od 0 do 300 km/h. Venom GT rozpędził się do tej zawrotnej prędkości w zaledwie 13,63 s.
Naj, naj, naj - Prędkość maksymalna
Tym co najbardziej zachwyca, podnieca i zdumiewa w samochodach jest prędkość maksymalna. W ciągu ostatniej dekady drogowym pojazdom udało się nie tylko przekroczyć barierę 400 km/h, ale także pokazać, że już za kilkanaście lat możliwe będzie wyprodukowanie drogowego auta osiągającego nawet 500 km/h.
Ten absurdalny wynik nie mógłby zostać osiągnięty, gdyby nie Bugatti Veyron. Koncernowi Volkswagena od samego początku chodziło o wskrzeszenie legendarnej marki tylko i wyłącznie po to żeby zrobić sporo zamieszania w Księgach Rekordów Guinnessa. Udało się. Wprawdzie były problemy związane z amerykańską konkurencją w postaci SSC Ultimate Aero, jednak wersja Super Sport ostatecznie przypieczętowała zwycięstwo.