Najbardziej aerodynamiczny samochód na świecie. Nowy Mercedes klasy A Sedan już w drodze

Trójbryłowa wersja nowego Mercedesa Klasy A zadebiutuje już niebawem. Niemcy opublikowali właśnie oficjalną zapowiedź, w której chwalą się, że ich najnowsze dzieło jest najbardziej aerodynamicznym samochodem świata.

W dobie ekologii, aerodynamika odgrywa coraz większą rolę przy projektowaniu samochodów.
W dobie ekologii, aerodynamika odgrywa coraz większą rolę przy projektowaniu samochodów.
Źródło zdjęć: © mat.prasowe
Aleksander Ruciński

23.07.2018 | aktual.: 14.10.2022 14:49

Zalogowani mogą więcej

Możesz zapisać ten artykuł na później. Znajdziesz go potem na swoim koncie użytkownika

Klasa A Sedan może pochwalić się współczynnikiem oporu aerodynamicznego, wynoszącym zaledwie 0,22. To świetny wynik, ale czy Volkswagen nie był lepszy ze swoim XL1? Był, gdyż tam współczynnik Cx wynosił 0,19. Przyznajmy jednak, że 250 wyprodukowanych sztuk to trochę mało, by mówić o pełnoprawnym seryjnym samochodzie.

Wynik Mercedesa zasługuje więc na uznanie. Jak przełoży się na osiągi, spalanie i komfort akustyczny? O tym przekonamy się jeszcze w tym roku, ponieważ auto powinno zadebiutować w najbliższych miesiącach. Przedłużona wersja Klasy A Sedan miała już swoją premierę w Chinach. Teraz czas na europejskie wydanie, z normalnym rozstawem osi.

W jaki sposób Niemcom udało się osiągnąć tak spektakularny wynik? Duże znaczenie ma tu już sama linia nadwozia, która należy do bardzo opływowych. Resztę doszlifowano dzięki detalom, które znacząco poprawiają przepływ powietrza. Mowa tu chociażby o błotnikach, które dzięki odpowiednio zaprojektowanym wybrzuszeniom wpływają na aerodynamikę wokół kół. One same też są wyjątkowe. Felgi, a nawet opony podporządkowano zwiększeniu wydajności.

Obraz
© mat.prasowe

Poza tym Mercedes zadbał o jak najmniejszą liczbę szczelin i otworów, w które mogłoby wpadać powietrze. Podobno żaden inny samochód, nie ma tak szczelnego przodu,jak ten. Oczywiście wszystko w granicach rozsądku. Chłodnice są na swoim miejscu i dociera do nich powietrze. Opcjonalnie dostępne będą jednak klapy, pozwalające ograniczyć jego przepływ i zaoszczędzić kolejne mililitry paliwa.

Nowa Klasa A Sedan będzie produkowana w niemieckim Rastatt oraz meksykańskim Aguascalientes. Oznacza to, że trafi zarówno do Europy, jak i Ameryki. Czy będzie się cieszyć wzięciem wśród klientów? Cóż, to bez wątpienia ciekawa alternatywa dla hatchbacka. Czas pokaże.

Komentarze (0)