Mocna pchła – Brabus Fortwo Cabrio Ultimate 120 (2012) [Genewa 2012]
Dwa miejsca dla podróżnych, małe wymiary zewnętrzne, mikroskopijny silniczek i 120 KM mocy maksymalnej. Oto krótka charakterystyka Brabusa Fortwo w wersji Ultimate 120.
20.03.2012 | aktual.: 07.10.2022 19:25
Zalogowani mogą więcej
Możesz zapisać ten artykuł na później. Znajdziesz go potem na swoim koncie użytkownika
Niektórzy patrzą na ten samochód z politowaniem. Że jest mały, że tylko dwumiejscowy, że ma słaby silnik, że prawie bez bagażnika. Ale po co został stworzony Smart? Po to, żeby wozić 5 osób albo transportować towary w bagażniku? Nie, to małe auto miejskie, którym z założenia będą jeździć dwie osoby – a najczęściej tylko jedna, dzięki czemu na fotelu pasażera można położyć zakupy.
Wydaje się, że ponad 80-konny silnik w Smarcie Fortwo jest wystarczająco mocny, żeby poruszać się tym wozidełkiem w gęstym ruchu miejskim. Specjaliści z Bottrop pokazali już kilkakrotnie, że ten maluch może wzbudzać spore emocje.
Gdy kilka lat temu Brabus pokazywał wersje Ultimate 101 i Ultimate 112, wydawało się, że najpierw ok. 100 KM, a potem ok. 110 KM mocy to kres możliwości niewielkiej jednostki napędowej. Tymczasem na salonie samochodowym w Genewie tuner pokazał kolejną limitowaną odmianę Ultimate 120, opracowaną na bazie wersji Cabrio.
Z tyłu, pod podłogą Smarta, znajduje się litrowy 3-cylindrowiec z turbodoładowaniem. Motor ma dość prosty, 6-zaworowy układ rozrządu z jednym wałkiem w głowicy. Jednostka w takiej konfiguracji, opuszczając bramy fabryki, ma moc wynoszącą 84 KM. Brabus zwiększył liczbę koni prawie o połowę, dociągając do 120 KM przy 6000 obr./min. Maksymalny moment obrotowy to 160 Nm w przedziale od 2250 do 3750 obr./min.
Dzięki znacznej mocy i niewielkiej masie własnej (ok. 800 kg) malutki Brabus przyspiesza do 100 km/h w 8,90 s. Prędkość maksymalna tego auta wynosi 170 km/h.
Wersje Ultimate to nie tylko modyfikacje silnika. Tuner zmienia także zawieszenie, montując zestaw z pełną regulacją charakterystyki pracy. Poza tym inne są także koła. Felgi Monoblock F mają średnicę 18”. Przednie, o szerokości 7,0” mają wciśnięte opony 205/35, a tylne – o szerokości 8,5” – obuto w opony 235/35.
Jak każdy z serii Ultimate tak i model 120 wyróżnia się wyglądem. Styliści zainstalowali w nim przedni spojler, dodali nakładki poszerzające błotniki i imitację dyfuzora. W połączeniu ze wspomnianymi już kołami wszystko wygląda całkiem ładnie i nie sprawia wrażenia, że tuner się zagalopował w swoich modyfikacjach.
Również wnętrze wygląda efektownie. Obszyte skórą fotele i kierownica, nowy drążek zmiany biegów i nakładki na pedały sprawiają dobre wrażenie. Wszędzie oczywiście znajdują się logotypy firmy tuningowej.
"120" w nazwie tego samochodu oznacza nie tylko liczbę koni mechanicznych, ale też liczbę sztuk, które Brabus planuje wypuścić na ulice. Tak renomowanej firmie zapewne uda się sprzedać wszystkie egzemplarze.
Auto prezentowane na zdjęciach można było podziwiać na salonie w Genewie, gdzie stało obok m.in. Bullita Coupé.
Dane techniczne
- Typ: R3
- Ustawienie: z tyłu, wzdłużnie
- Rozrząd: SOHC, 2 zawory na cylinder
- Objętość skokowa: 999 cmsup3/sup
- Doładowanie: turbosprężarka
- Moc maksymalna: 120 KM przy 6000 obr./min
- Objętościowy wskaźnik mocy: 120,12 KM/l (seryjny – 84,08 KM/l)
- Maksymalny moment obrotowy: 160 Nm przy 2250-3750 obr./min
- Skrzynia biegów: 5-biegowa, zautomatyzowana
- Typ napędu: na tylne koła
Hamulce i koła
- Koła przednie: 7,0 x 18” Monoblock F
- Koła tylne: 8,5 x 18” Monoblock F
- Opony przednie: 205/35 R 18
- Opony tylne: 235/35 R 18
Masy i wymiary:
- Masa własna: 820 kg
- Stosunek masy do mocy: 6,83 kg/KM (seryjny – 9,76 kg/KM)
- Długość: 2695 mm
- Rozstaw osi: 1867 mm
Osiągi:
- Przyspieszenie 0-100 km/h: 8,90 s
- Prędkość maksymalna: 170 km/hblock position=\inside6140/block
Źródło: Brabus