Mija rok od wprowadzenia nowego paliwa. Tych aut lepiej nim nie tankuj

Benzyna E10 jest w sprzedaży od początku 2024 r. i zdążyliśmy się już do niej przyzwyczaić. Należy jednak pamiętać, że nie każdy samochód powinien być nią tankowany. Oto popularne modele, które powinny jeździć na nowym paliwie.

Toyota Avensis
Toyota Avensis
Źródło zdjęć: © Materiały prasowe | Toyota

10.12.2024 | aktual.: 10.12.2024 13:10

Zalogowani mogą więcej

Możesz zapisać ten artykuł na później. Znajdziesz go potem na swoim koncie użytkownika

Gdy benzyna E10 była wprowadzana na rynek, europejska organizacja ACEA oraz niemiecka agencja DAT przygotowały listy modeli, które mogą być zasilane benzyną E10. Wśród nich nie zabrakło wyjątków. Analiza list wykazała, że dotyczą one wielu popularnych w Polsce aut.

Dalsza część artykułu pod materiałem wideo

Dlaczego niektóre samochody nie powinny jeździć na benzynie E10?

Benzyna E10 może prowadzić do rozszczelnienia układu paliwowego, a po dłuższym okresie także do korozji elementów aluminiowych. Co więcej, silniki mogą tracić osiągi, a zużycie paliwa może wzrastać. Tego rodzaju problemy odnoszą się przede wszystkim do samochodów posiadających bezpośredni wtrysk paliwa, ale nie tylko.

Dobrym przykładem jest Volkswagen Golf piątej generacji. Dostępny był w wersji 1.6 MPI, która może jeździć na E10, oraz 1.6 FSI, dla której to paliwo nie jest zalecane. W popularnym serwisie internetowym Otomoto.pl blisko 26% oferowanych Golfów 1.6 ma silnik FSI.

Lista nieprzystosowanych aut jest dłuższa, niż myślisz

Podczas przeglądania listy samochodów dostosowanych do benzyny E10, można pomyśleć, że wyjątków nie ma wiele. Prawie wszystkie auta wyprodukowane po 2005-2006 r. mogą jeździć na benzynie E10, ale nie oznacza to, że można przyjąć uniwersalną regułę. Zdarzają się bowiem zarówno nowsze auta nieprzystosowane do nowego paliwa, jak i stare, które mogą je tankować.

Przykładowo Alfa Romeo 156, Audi A3, Daewoo Matiz, Mazda 323, Opel Vectra lub Renault Laguna nie powinny tankować benzyny E10, choć tu także są wyjątki. Nawet w przypadku jednego modelu mogą istnieć różnice w zakresie wariantów, co może prowadzić do pomyłek.

Jak uniknąć błędu?

Dla osób, które nie posiadają szczegółowej wiedzy na temat motoryzacji, rozróżnienie poszczególnych wariantów może być trudne. Przykładowo wspomniany Golf 1.6 w wersji FSI ma pojemność 1595 cm3, a MPI - 1598 cm. Z odpowiedzią pospieszy nam dowód rejestracyjny oraz znajdujące się w nim wartości w rubrykach P.1 (pojemność) i P.2 (moc). Jeśli nasz Golf ma moc 75 kW, nie ma przeciwwskazań do tankowania E10. Jeśli ma 85 kW, nowego paliwa powinniśmy unikać.

Jeszcze trudniej jest w przypadku Volvo S40 z silnikiem 1.8. Mimo tej samej mocy 92 kW, występuje on w dwóch odmianach dokładnej pojemności - 1834 cm3 i 1783 cm3. O ile pierwsza nie nadaje się do E10, tak druga - już tak.

Poniżej znajduje się lista samochodów, które nie mogą tankować benzyny E10. Należy przy tym przyjąć, że starsze niż wymienione także nie powinny pracować na nowym paliwie. Jeśli macie wątpliwości co do swojego auta i nie ma go na poniższej liście, zajrzyjcie do tekstu powyżej.

Samochody, które nie mogą tankować benzyny E10:

  • Alfa Romeo 147 – wszystkie wersje,
  • Alfa Romeo 156 – wszystkie wersje,
  • Alfa Romeo 159 1.9 JTS (poj. 1859 cm sześc.),
  • Alfa Romeo 159 i Brera 2.2 JTS (poj. 2198 cm sześc.),
  • Audi A2 1.6 FSI (moc 81 kW),
  • A3 8P 1.6 FSI (moc 85 kW) – do rocznika 2004,
  • A4 B6 2.0 FSI (moc 110 kW) – do rocznika 2004,
  • Audi A4 B6/B7 do rocznika 2008 z fabrycznym ogrzewaniem postojowym (wszystkie silniki),
  • Daewoo Matiz, Lanos, Nubira – wszystkie wersje,
  • Daewoo/Chevrolet Spark do rocznika 2006 – wszystkie wersje,
  • Fiat Doblo I 1.6 16V (poj. 1596 cm sześc.) – do rocznika 2010,
  • Fiat Stilo 1.6 16V (poj. 1596 cm sześc.),
  • Fiat Stilo 1.8 16V (poj. 1747 cm sześc.),
  • Fiat Stilo 2.4 20V (poj. 2446 cm sześc.),
  • Ford Mondeo Mk 3 1.8 SCI (moc 96 kW),
  • Lexus IS 250 (moc 153 kW) – do rocznika 2007,
  • Lexus GS 300 (poj. 2995 cm sześc.) – do rocznika 2007,
  • Mazda 323 – wszystkie wersje,
  • Mazda 626 – wszystkie wersje,
  • Mazda Demio – wszystkie wersje,
  • Mazda MX-5 NA – wszystkie wersje (początek VIN JMZNA...) – do rocznika 1998,
  • Mazda MX-5 NB – wszystkie wersje (początek VIN JMZNB...) – do rocznika 2005,
  • Mercedes Klasy C i CLK 200 CGI (poj. 1796 cm sześc. i moc 125 kW),
  • Mitsubishi Carisma 1.8 GDI (moc 92 kW),
  • Opel Vectra C i Signum 2.2 (moc 114 kW),
  • Opel Zafira B 2.2 (poj. 2198 cm sześc.),
  • Renault Laguna II 2.0 (moc 103 kW),
  • Renault Laguna II 2.0 Turbo (moc 120 kW),
  • Renault Vel Satis 2.0 Turbo (moc 120 kW),
  • Renault Avantime 2.0 Turbo (moc 120/121 kW),
  • Renault Espace IV 2.0 Turbo (moc 120 kW),
  • Seat Altea 2.0 FSI (moc 110 kW) do rocznika 2005,
  • Seat Leon II 2.0 FSI (moc 110 kW) do rocznika 2006,
  • Seat Toledo III 2.0 FSI (moc 110 kW) do rocznika 2005,
  • Skoda Felicia 1.3,
  • Toyota Avensis I 2.0 D-4 VVT-i (moc 110 kW),
  • Toyota Avensis II 2.0 D-4 VVT-i (moc 108 kW),
  • Toyota Avensis II 2.4 D-4 VVT-i (moc 120 kW),
  • Volkswagen Lupo 1.4 FSI (mocy 77 kW),
  • Volkswagen Polo 1.4 FSI (moc 63 kW),
  • Volkswagen Golf IV 1.6 FSI (moc 81 kW),
  • Volkswagen Bora 1.6 FSI (moc 81 kW),
  • Volkswagen Golf V 1.4 FSI (moc 66 kW) do rocznika 2004
  • Volkswaagen Golf V 1.6 FSI (moc 85 kW) do rocznika 2004
  • Volkswagen Golf V 2.0 FSI moc 110 kW) do rocznika 2004
  • Volkswagen Touran 1.6 FSI (moc 85 kW) do rocznika 2004
  • Volkswagen Touran 2.0 FSI (moc 110 kW) do rocznika 2004
  • Volvo S40/V40 1.8 GDI (poj. 1834 cm sześc.).
Komentarze (11)