Michelin X Tweel Turf - rozpoczęto produkcję nowych futurystycznych opon

Jeszcze kilka lat temu tego typu opony traktowano jedynie jako ciekawostkę, której nikt nie wróżył świetlanej przyszłości. Tymczasem Michelin przystąpił do produkcji bezgazowego ogumienia kolejnego typu.

Michelin X Tweel Turf - rozpoczęto produkcję nowych futurystycznych opon
Mariusz Zmysłowski

27.11.2014 | aktual.: 08.10.2022 08:52

Zalogowani mogą więcej

Możesz zapisać ten artykuł na później. Znajdziesz go potem na swoim koncie użytkownika

Michelin oferował już opony typu X-Tweel SSL stosowane w sprzęcie ciężkim. Ogumienie Turf będzie na razie stosowane jedynie w kosiarkach John Deere ZTrak 900 B, M oraz R. Samochody i motocykle będą musiały jeszcze zaczekać. Pytanie tylko: czy jest na co?

Bez wątpienia dużą zaletą takiego ogumienia jest jego większa odporność na uszkodzenia mechaniczne. Nie doświadczymy tu przebicia, bo część z bieżnikiem jest pełna. Dodatkowo dzięki sprężystym ramionom łączącym warstwę ścierną z piastą opona doskonale wybiera wszelkie nierówności. Producent podaje też, że znacznie zwiększono żywotność bieżnika przy zachowaniu tej samej jego grubości. Dotyczy to jednak różnicy między ogumieniem wcześniej stosowanym w kosiarkach, a nowym, dostarczonym przez Michelina, w którym zastosowano mieszankę używaną przy produkcji ogumienia samochodowego.

Wciąż pozostaje duży znak zapytania pod postacią zachowania takiego ogumienia przy wyższych prędkościach i większych siłach poprzecznych. Niewykluczone, że zastosowanie takiej opony miałoby też wpływ na konstrukcję zawieszenia. Nawet na filmie widać znaczną różnicę między zachowaniem ogumienia bezgazowego, a pneumatycznego. Zatem czy kiedykolwiek zobaczymy takie opony w samochodach cywilnych? Jeśli tak, to prawdopodobnie na początku będą to wolne, miejskie samochody elektryczne.

MICHELIN® X® TWEEL® TURF Overview

Źródło artykułu:WP Autokult
Komentarze (12)