McLaren P1

P1 to najnowszy supersportowy model McLarena. Po raz pierwszy wersję produkcyjną tej maszyny zaprezentowano na salonie samochodowym w Genewie wiosną 2013 roku. P1 jest duchowym następcą legendarnego McLarena F1, który przez kilka lat dzierżył palmę najszybszego drogowego samochodu na świecie. Nazwa P1 jest skrótem od „Position One”, a więc pierwszego miejsca w zawodach.

  • McLaren P1 to brytyjski supersamochód segmentu G+, sukcesor McLarena F1, debiutujący w 2012 roku. Okres produkcji obejmował lata 2013-2015, w czasie których wyprodukowano tylko 375 sztuk tego auta
  • McLaren P1 stylistycznie podobny jest do McLarena MP4-12C. Przednie lampy modelu P1 swoim kształtem odwołują się do logo marki McLaren. Auto na swój pokład zabierze 2 osoby
  • McLaren P1 posiada ekskluzywne uchylane drzwi. Ich sposób otwierania nieco się różni od "tradycyjnie" otwieranych drzwi supersamochodów
  • Pod maską McLarena P1 znajdziemy jednostkę McLaren M838T twin turbo 3.8 V8 generującą moc 727 KM. Gdy do tego dołączymy silnik elektryczny, to moc McLarena P1 osiągnie 903 KM. Model P1 pojedzie także, używając jedynie silnika elektrycznego, którego zasięg starczy na przebycie 20 kilometrów
  • McLaren P1 posiada z tyłu spojler, wysuwając się przy zawrotnych prędkościach polepsza aerodynamikę pojazdu. Spojler wspomaga również wytracanie prędkości - wtedy ustawia się pionowo, dając w ten sposób dodatkową siłę docisku
  • McLaren P1 do 100 km/h przyspiesza w przeciągu 2.8 sekundy, a 200 km/h osiągnie w zaledwie 6.8 sekundy! Prędkość maksymalna auta wynosi 384 km/h (wersja drogowa została elektronicznie ograniczona do 350 km/h)
  • Wnętrze McLaren P1 zostało wykonano z najlżejszych materiałów. Aby ograniczyć wagę auta do minimum, zrezygnowano nawet ze skórzanej tapicerki
  • McLaren P1 z przeszklonym dachem i klapą bagażnika
[1/8] McLaren P1 to brytyjski supersamochód segmentu G+, sukcesor McLarena F1, debiutujący w 2012 roku. Okres produkcji obejmował lata 2013-2015, w czasie których wyprodukowano tylko 375 sztuk tego autaŹródło zdjęć: © [Zdjęcie ](http://en.wheelsage.org/mclaren/p1/201315/pictures/ox51rz/) użytkownika Porlamfer

Stylistyka McLarena P1 znacząco odbiega od znacznie tańszego modelu MP4-12C. Samochód ma wiele nietypowych rozwiązań stylistycznych, jak choćby przednie światła przypominające bumerangi czy tylne lampy złożone z diod LED i ukształtowane w wąskie paski. Są też oczywiście unoszone ku górze drzwi, których sposób otwierania do złudzenia przypomina ten z modelu F1.

W kabinie pasażerskiej P1 dominuje włókno węglowe, ale nie ma w tym nic dziwnego – w końcu McLaren jest samochodem sportowym z najwyższej półki. Design wnętrza jest bardzo klarowny i prosty – nie w środku nie ma nic, co nie jest niezbędne do szybkiej jazdy.

Oczywiście atrakcyjne nadwozie i wnętrze są tylko dodatkami do tego, co McLaren ma najlepsze, a więc do rozwiązań technicznych w zakresie napędu, zawieszenia, hamulców i aerodynamiki.

Zawieszenie to wielowahaczowy układ z amortyzatorami o regulowanej charakterystyce pracy, a za skuteczne hamowanie odpowiadają ceramiczne tarcze hamulcowe z wielotłoczkowymi zaciskami.

Znakomite osiągi P1 zapewniają dwa silniki. Pierwszym z nich jest tradycyjny motor cieplny znany również z MP4-12C. Jednostka napędowa ma układ cylindrów V8 z kątem rozwidlenia ich rzędów wynoszącym 90 stopni. Jest oczywiście bezpośredni wtrysk paliwa, ale w przeciwieństwie do głównego rywala – Ferrari LaFerrari – silnik McLarena jest wspomagany dwiema turbosprężarkami ustawionymi w układzie równoległym.

Wykorzystanie turbodoładowania ma swoje uzasadnienie – V-ósemka ma objętość tylko 3,8 l. Dzięki turbinom udało się uzyskać moc 737 KM przy 7500 obr./min i maksymalny moment obrotowy 720 Nm przy 4000 obr./min.

Drugim źródłem mocy jest motor elektryczny czerpiący energię z baterii ustawionej tuż za plecami kierowcy i pasażera McLarena. Silnik jest wpięty między jednostkę spalinową a dwusprzęgłową zautomatyzowaną skrzynię biegów o siedmiu przełożeniach. Jednostka elektryczna rozwija moc 132 kW (179 KM) i moment obrotowy 260 Nm.

McLaren P1 ma łącznie 916 KM mocy maksymalnej i ponad 900 Nm maksymalnego momentu obrotowego. Dzięki temu auto powinno przyspieszać do setki w mniej niż 3 s, w mniej niż 7 s do 200 km/h, a 300 km/h powinno pojawiać się na liczniku po około 17 s. Prędkość maksymalna szacowana jest na 370 km/h, ale została ograniczona do 350 km/h.

Producent informuje, że P1 jest niezwykle lekkim samochodem (waży 1395 kg). Jest to jednak pewnego rodzaju oszustwo, bo jest to waga suchego bolidu bez paliwa i wszelkich płynów niezbędnych do jazdy. Wydaje się, że rzeczywista masa własna McLarena oscyluje w granicach 1550-1600 kg. Dla porównania gotowe do jazdy Ferrari LaFerrari powinno ważyć około 100 kg mniej, a Porsche 918 Spyder około 100 kg więcej.

McLaren P1 wykorzystuje efekt przyziemny i został wyposażony w układ DRS. DRS można aktywować przy prędkości powyżej 260 km/h. Dzięki temu bolid ma bardzo dużą przyczepność i może jeździć szybko nawet po szybkich łukach, a po zmianie ustawienia tylnego skrzydła opór aerodynamiczny spada o 23%.