Mcchip-DKR Audi RS5 Stufe III (2013)
Choć Audi w wersji RS5 na rynku jest już trzy lata, niezbyt wiele firm tuningowych zabrało się za przeróbki tego wozu. Dziś Mcchip-DKR pokazało swój pomysł na to coupé – 600-konny pomysł.
15.10.2013 | aktual.: 08.10.2022 08:47
Zalogowani mogą więcej
Możesz zapisać ten artykuł na później. Znajdziesz go potem na swoim koncie użytkownika
Maszyna ze zdjęć to wersja sprzed liftingu. Nowa odmiana technicznie nie różni się niemal niczym od pojazdu pokazanego trzy lata temu. Na karoserii rozbieżności najłatwiej zauważyć w przednich reflektorach – w nowszym coupé światła są węższe.
Źródłem mocy pozostaje 8-cylindrowy widlasty silnik o objętości skokowej 4,2 l. Wolnossący agregat ma bezpośredni wtrysk paliwa. Motor może pochwalić się 450 KM mocy maksymalnej i 430 Nm momentu obrotowego. Jednostka napędowa lubi obroty, co widać po tym, że szczyt mocy jest osiągany dopiero przy 8250 obr./min.
Moc jest przesyłana przez skrzynię biegów do wszystkich kół. Przekładnia to zautomatyzowana konstrukcja o dwóch sprzęgłach. Skrzynia ma siedem przełożeń.
Choć Audi RS5 waży całkiem sporo – 1725 kg – dzięki dużej mocy i napędowi na obie osie, jego osiągi są na bardzo wysokim poziomie. Sportowe coupé przyspiesza do setki w 4,60 s i rozwija prędkość 250 km/h. Tak naprawdę prędkość maksymalna jest dużo wyższa, ale jest elektronicznie ograniczona. Kiedyś MTM usunęło kaganiec i okazało się, że RS-piątka potrafi rozbujać się do 303 km/h.
Jeszcze szybciej jeździ auto przygotowane przez tunera specjalizującego się w modyfikacjach Porsche, ale nie stroniącego od modyfikowania aut żadnych marek. Mcchip-DKR oferuje trzy pakiety wzmacniające – wszystkie opierają się na doładowaniu.
Warsztat tuningowy zdecydował się na zastosowanie sprężarki mechanicznej. To rozwiązanie jest wybierane częściej niż turbosprężarki w wypadku podkręcania silnika Audi RS5. Oprócz kompresora Mcchip-DKR instaluje układ chłodzenia powietrza doładowującego i wgrywa nowe oprogramowanie. To są zmiany serwowane w każdym pakiecie.
Zestaw Stufe I kończy się na wyżej wymienionych poprawkach. Po tych ulepszeniach motor cechuje się mocą maksymalną 550 KM i momentem obrotowym 550 Nm. Pakiet Stufe II ma dodatkowo zamontowane sportowe konwertery katalityczne i nowy software. Auto ma wtedy moc 580 KM oraz moment obrotowy 565 Nm.
Na topie jest kit Stufe III. Poza tym wszystkim, co jest dostępne w zestawie pierwszym, „trójka” ma sportowy układ wylotowy z „katalizatorami” i tłumikami o zmniejszonych oporach wewnętrznych i jeszcze inne oprogramowanie silnikiem. W wyniku zmian 4,2-litrowiec ma moc 600 KM, a jego maksymalny moment obrotowy wynosi 590 Nm.
Jeśli chodzi o osiągi drogowe, to Mcchip-DKR ujawniło tylko, że wszystkie wersje mają zainstalowany ogranicznik prędkości działający przy 322 km/h. Nie ma natomiast mowy o czasach przyspieszeń poszczególnych wersji.
Dane techniczne
- Typ: V8, 90supo/sup
- Ustawienie: z przodu, wzdłużnie
- Rozrząd: DOHC, 4 zawory na cylinder
- Objętość skokowa: 4163 cmsup3/sup
- Doładowanie: sprężarka mechaniczna
- Moc maksymalna: 550 KM (Stufe I), 580 KM (Stufe II), 600 KM (Stufe III)
- Objętościowy wskaźnik mocy: 132,12 KM/l (Stufe I), 139,32 KM/l (Stufe II), 144,13 KM/l (Stufe III) (seryjny – 108,10 KM/l)
- Maksymalny moment obrotowy: 550 Nm (Stufe I), 565 Nm (Stufe II), 590 Nm (Stufe III)
- Skrzynia biegów: 7-biegowa, zautomatyzowana, dwusprzęgłowa S-tronic
- Typ napędu: na wszystkie koła
Hamulce i koła:
- Hamulce przednie: tarczowe, wentylowane
- Hamulce tylne: tarczowe, wentylowane
- Koła przednie: 20”
- Koła tylne: 20”
- Opony przednie: 275/30 R 20
- Opony tylne: 275/30 R 20
Masy i wymiary:
- Masa własna: 1725 kg
- Stosunek masy do mocy: 3,14 kg/KM (Stufe I), 2,97 kg/KM (Stufe II), 2,88 kg/KM (Stufe III), (seryjny – 3,83 kg/KM)
- Długość: 4649 mm
- Szerokość: 1860 mm
- Wysokość: 1349 mm
- Rozstaw osi: 2751 mm
Osiągi:
- Prędkość maksymalna: ograniczona do 322 km/h
Źródło: Mcchip-DKR