Mazda CX‑60 Diesel: Oszczędność, która zachwyca

Mazda CX-60 to nowy przedstawiciel segmentu dużych SUV-ów od japońskiego producenta. Wśród wielu jego zalet można wymienić niskie spalanie paliwa, szczególnie w kontekście do jego mocy i przestronności wnętrza. Sprawdź, czy Mazda CX-60 to ekonomiczny Diesel i wybierz oszczędny samochód.

Źródło zdjęć: © materiały partnera

10.05.2024 13:51

Zalogowani mogą więcej

Możesz zapisać ten artykuł na później. Znajdziesz go potem na swoim koncie użytkownika

Ekonomiczny Diesel Mazda CX-60 – spalanie i moc

Mazda CX-60 w wersji z silnikiem Diesla charakteryzuje się spalaniem na poziomie 4,9 l/100 km (według pomiarów WLTP). Tak niskie wartości poddają w wątpliwość przekonania o wysokim spalaniu w SUV-ach, szczególnie biorąc pod uwagę, że model ten to pełnowymiarowy SUV, a nie kompaktowy, miejski crossover. Warto również dodać, że przy swojej ekonomii napęd Mazdy CX-60 charakteryzuje się również dużą mocą. Przyspieszenie od 0 do 100 km/h zajmuje mu 8,4 sekundy, co jest świetnym wynikiem jak na SUV o masie prawie 2 ton. Samochód ten umożliwia też holowanie przyczepy o masie do 2500 kg.

Kolejnym czynnikiem, który wpływa na niskie spalanie Mazdy CX-60, jest decyzja o wyborze silnika Diesla. Choć w dzisiejszych czasach silniki wysokoprężne przegrywają z benzynowymi pod względem popularności w segmencie samochodów osobowych ze względu emisję spalin, to Mazdzie udało się zaprojektować silnik Diesla spełniający wysokie wymagania. Przy tym silniki wysokoprężne z zasady charakteryzują się mniejszym spalaniem w porównaniu do silników benzynowych. Ta oszczędność jest najbardziej widoczna w ruchu międzymiastowym oraz w czasie długich podróży autostradą, gdzie spalanie może być nawet o 20% mniejsze w porównaniu do silnika benzynowego.

Oszczędna Mazda CX-60 – oryginalne rozwiązania projektowe i technologiczne

W jaki sposób inżynierom Mazdy udało się połączyć niskie spalanie z uzyskaniem mocy 200 KM (147 kW)? Odpowiada za to zarówno sama filozofia projektowania napędu, jak i liczne usprawnienia technologiczne.

  • Rightsizing

Ideą projektowania pojazdów Mazdy jest tzw. rightsizing, czyli zaawansowany sposób dobrania charakterystyki napędu do rzeczywistej wielkości, wagi i zastosowania pojazdu. Dzięki dobraniu parametrów silnika można uzyskać optymalny charakter mocy oraz spalania, co jest niezbędne na dzisiejszym konkurencyjnym rynku samochodowym. Nie bez znaczenia również jest obecne w Europie prawodawstwo, które narzuca rygorystyczne normy emisji spalin, które wymuszają na producentach kolejne usprawnienia w dziedzinie wydajności napędu.

  • silnik e-Skyactiv D z technologią DCPCI

By uzyskać efekt odpowiedniego dobrania jednostki napędowej do pojazdu, projektanci Mazdy zdecydowali się na wybór zaawansowanego technologicznie silnika e-Skyactiv D o pojemności 3,3 l, który składa się z 6 cylindrów montowanych wzdłużnie.

E-Skyactiv D 3.3 zawiera szereg rozwiązań technicznych, które pozwalają na uzyskanie dużej mocy i dynamiki układu przy wyjątkowo niskim spalaniu i spełnieniu wyśrubowanych norm emisji spalin. Jedną z nich jest konstrukcja silnika, która jest wyposażona w technologię spalania DCPCI (Distribution-Controlled Partially Premixed Compression Ignition). To sposób spalania mieszanki paliwowo-powietrznej, który pozwala na uzyskanie wyższej sprawności termicznej napędu (w tym wypadku powyżej 40%).

  • Common Rail

Kolejnym zaawansowanym rozwiązaniem technicznym jest bezpośredni wtrysk paliwa Common Rail, który pozwala zachować ciągłą płynność pracy oraz ograniczyć ilość wibracji. Dzięki utrzymywaniu stałego ciśnienia paliwa silnik też pracuje ciszej niż w porównywalnych napędach. Ta technologia pozwoliła także na oszczędność spalanego paliwa oraz zmniejszenie emisji spalin.

© materiały partnera

Miękka hybryda Mazda CX-60 – oszczędny Diesel wspierany przez układ elektryczny

Jednak najbardziej przełomową technologią wydaje się system miękkiej hybrydy M Hybryd Boost. To 48-woltowy układ elektryczny, który jest wyposażony w zintegrowany generator prądu ISG. To rozwiązanie techniczne pozwala na odzyskiwanie energii podczas hamowania oraz magazynowanie jej w akumulatorze. Uzyskana w ten sposób energia pozwala na wykorzystanie jej do obsługi systemów elektrycznych, multimedialnych oraz klimatyzacji i w ten sposób oszczędzić paliwo, które zwykle jest wykorzystywane do uzyskiwania prądu w alternatorze.

Drugim sposobem jest wykorzystanie energii elektrycznej do wspomagania jazdy samochodu, szczególnie w sytuacjach, gdy silnik spalinowy nie jest tak wydajny (np. ruszanie z postoju). Dzięki temu można uzyskać zmniejszenie spalania oraz spełnienie emisji spalin Euro 6d.

Jak jeździć jeszcze oszczędniej nową Mazdą CX-60?

Przy wszystkich rozwiązaniach technicznych warto pamiętać, że największy wpływ na spalanie paliwa ma styl jazdy kierowcy. To optymistyczna wiadomość, bo oznacza, że każdy może nauczyć się jeździć w bardziej ekonomiczny sposób przy stosowaniu się do kilku zasad:

  • Podstawową jest utrzymywanie stałej prędkości (bez zbędnego hamowania oraz podnoszącego spalanie przyspieszania) oraz utrzymywanie silnika na stałych, optymalnych obrotach. W przypadku automatycznej skrzyni biegów auto samo wybierze najwyższy i najbardziej optymalny przy danej prędkości bieg, w związku z tym kierowca musi się skupić wyłącznie na unikaniu zmiany prędkości pojazdu. Pomocny w tym celu może być nowoczesny tempomat adaptacyjny (i-ACC) Mazdy CX-60, który utrzyma stałą prędkość oraz dostosuje ją do sytuacji na drodze oraz ograniczeń prędkości.
  • Kolejną zasadą jest spokojne przyspieszanie i hamowanie, gdy stałej prędkości nie da się utrzymać. Pozwoli to nie tylko na unikanie kolizji, ale również na maksymalną rekuperację energii przez układ hybrydowy (hamowanie silnikiem i magazynowanie energii). Natomiast spokojne przyspieszanie ma oczywiste znaczenie na oszczędność paliwa. Aby unikać tych zachowań, należy zupełnie oduczyć się jeżdżenia "na zderzaku" poprzedzającego pojazdu, niestety wciąż obecnego na polskich drogach międzymiastowych. Utrzymywanie odpowiedniego dystansu jest nie tylko wymagane przez prawo, ale również pozwala w znacznej mierze uniknąć kolizji oraz nadmiernego spalania paliwa.
  • Bardziej zaawansowaną techniką jazdy jest jeszcze dalsze przewidywanie sytuacji na drodze np. wcześniejsze zauważenie zmiany świateł i spokojna redukcja prędkość, co może pozwolić na uniknięcie hamowania bezpośrednio przed światłami. Wcześniejsze zmniejszenie prędkości sprawi, że światła zmienią się z powrotem na zielone, przez co unikniemy kosztownego ruszania od zera. Pomocne może być również obserwowanie okolic przejść dla pieszych czy zakrętów.
  • Nieoczywistą sztuczką, która pomoże w minimalizacji spalania paliwa, jest jeżdżenie za pomocą nawigacji GPS. Aplikacje nawigacyjne mają często możliwość wytyczenia najbardziej ekonomicznej trasy, a ponadto mają aktualne informacje o korkach.
  • Wśród innych porad warto wymienić również rozgrzewanie silnika podczas jazdy. Pod względem ekonomii jazdy nie należy grzać silnika na postoju. Lepiej zachować spokojną jazdę podczas pierwszych kilometrów.
  • Dodatkowo warto kontrolować ciśnienie w oponach, bo jego spadek nie tylko wpływa na bezpieczeństwo, ale również na spalanie.Warto również nie włączać klimatyzacji, gdy nie jest to konieczne. Pomocne może być w tym celu np. unikanie parkowania w pełnym słońcu, jeśli tylko jest taka możliwość.
  • Warto również nie włączać klimatyzacji, gdy nie jest to konieczne. Pomocne może być w tym celu np. unikanie parkowania w pełnym słońcu, jeśli tylko jest taka możliwość.

Przy zachowaniu tych zasad wydajny i pełnowymiarowy SUV Mazda CX-60 w wersji Diesel wspierany przez najnowsze technologie poprawiające ekonomię jazdy, może stać się naprawdę oszczędnym samochodem.

Źródło artykułu:WP Autokult