Mazda 767B rozbita na Goodwood Festival of Speed
Wyścigowa Mazda została rozbita w najgorszym możliwym momencie - na Goodwood Festival of Speed, który miał być swojego rodzaju świętem tej marki.
01.07.2015 | aktual.: 02.10.2022 09:53
Zalogowani mogą więcej
Możesz zapisać ten artykuł na później. Znajdziesz go potem na swoim koncie użytkownika
Jak już pisaliśmy, na tegorocznym festiwalu prędkości w Goodwood japońska marka jest motywem przewodnim tradycyjnej instalacji artystycznej. Spektakularna rzeźba mieszcząca się przed pałacem ma na szczycie dwa samochody Mazdy: LM55 Vision Gran Turismo oraz legendarną już 787B. Instalacji hołdującej historii wyścigowej japońskiego koncernu miał towarzyszyć między innymi przejazd 767B.
Przypomnijmy, że samochód ten nie odniósł aż tak wielkiego sukcesu w wyścigach jak jego nowsze wcielenie, które zostało zainstalowane na rzeźbie. 767B to ewolucja niezbyt udanej konstrukcji 767, która w 1988 roku na 24 h Le Mans zajęła 17. i 19. miejsce, kończąc wyścig za starszą 757. Odmiana B była wyraźnie lepsza, ale wciąż nie na tyle dobra, by sięgać po trofea. W 1989 roku 767B zajęły 7. i 9. miejsce w 24-godzinnym klasyku.
To nie powstrzymało Mazdy i rozwój auta trwał dalej. Nowa konstrukcja 787B w 1991 roku sięgnęła gwiazd - udało się pokonać Jaguary XJR-12 oraz Mercedesa C11 i stanąć na najwyższym poziomie podium 24 Heures du Mans. Za sterami japońskiej maszyny zasiadali wtedy Volker Weidler, Johnny Herbert i Bertrand Gachot. Więcej o 787B możecie przeczytać w naszym artykule traktującym o historii tego wyścigowego samochodu.
Wróćmy do bohatera niechlubnego wydarzenia z Goodwood. Mazda 767B to jeden z egzemplarzy, które startowały w 24-godzinnym wyścigu w Le Mans w 1989 roku. Samochód, który przetrwał to francuskie piekło, wypadł z toru podczas przejazdu pokazowego 26 lat później.
Za sterami 767B zasiadał Senji Hoshino, właściciel auta. Możecie go kojarzyć z filmu, który już kiedyś Wam pokazywaliśmy. Wynika z niego jasno, że nie był to żółtodziób, a prawdziwy pasjonat, który nie bał się wyjeżdżać swoim wyczynowym samochodem z garażu. Można więc powiedzieć, że jego 767B poległa w boju - za wpadkę przy takim wykorzystaniu auta nie karcimy, tylko salutujemy.
Car Maniacs : Life With Le Mans' - XJ220LM 962C 767B モーターヘッド Motorhead.jp 4k
Sama kolizja nie wyglądała groźnie. Kierowca przestrzelił jeden z łuków i pod kątem wyszedł z asfaltu w trawę. Chwilę później uderzył w kostki z siana. Senji Hoshino wyszedł z zajścia cało. Nie można powiedzieć tego o samochodzie, który wyraźnie ucierpiał. Nie wiadomo jak poważne są uszkodzenia, ale spotkanie z sianem wyglądało na w miarę mało bolesne. Poza poszyciem mogła zostać uszkodzona mechanika, ale raczej w jedynie niewielkim stopniu.
CRASH Mazda 767b at Goodwood FOS 2015
Mazda 767B Crash at Goodwood FoS 2015
Zobacz także