Używana Mazda 3 I - typowe awarie i problemy
W naszym zestawianiu prezentowaliśmy już dla Was niemal wszystkie japońskie kompakty. Czy aby na pewno? Nie, w cyklu zabrakło jednego z najmniej awaryjnych aut w swojej klasie. Samochód, który tym razem prześwietlimy jest co prawda nieco mniej popularny niż Toyota Corolla czy Honda Civic, ale za to daje znacznie więcej frajdy z prowadzenia. Panie i Panowie przed Wami Mazda 3.
26.08.2011 | aktual.: 30.03.2023 10:25
Zalogowani mogą więcej
Możesz zapisać ten artykuł na później. Znajdziesz go potem na swoim koncie użytkownika
Mazda 3 zadebiutowała w 2003 roku jako 5-drzwiowy hatchback, nigdy Japończycy nie zdecydowali się jednak na 3-drzwiową odmianę tego auta. Rok od premiery Mazda przedstawiła światu sedana, a w 2006 roku samochód przeszedł nieznaczny facelifting.
Dokładnie w 2007 roku do palety silnikowej dołączył 143-konny 2,0-litrowy diesel skonstruowany przez Mazdę. W 2008 roku, w Polsce pojawił się oficjalny importer marki, a rok po tym wydarzeniu na rynku zadebiutowała II generacja kompaktowej Mazdy.
Silniki
Benzynowe:
- R4 1,4 (84 KM)
- R4 1,6 (105 KM)
- R4 2,0 (150 KM)
- R4 2,3 (156 KM)
- R4 2,3 (260 KM) MPS
Diesle:
- R4 1,6 CD (90- 109 KM)
- R4 2.0 CD (143 KM)
Jakimi opiniami cieszą się silniki Mazdy 3? Jeżeli chodzi o motory benzynowe to spokojnie możemy polecić każdy z nich oprócz 2,0-litrowego 150-konnego silnika R4, choć warto jednak pamiętać, że w każdym egzemplarzu z większym przebiegiem może dojść do awarii cewki zapłonowej bądź jednego z czujników. Dlaczego odradzamy wersję 2,0-litrową? Ponieważ tu może pojawić się problem z systemem zmiennej długości w kolektorze dolotowym, gdzie zaczynają hałasować jego klapki.
Taka usterka objawia się charakterystycznym hałasem dobiegającym spod maski, koszt wymiany kolektora na używany to wydatek około 1000 zł. Trzeba też pamiętać, że w najmocniejszej odmianie MPS zdarzają się problemy z turbosprężarkami i regulatorem zmiennych faz rozrządu, ale tego typu awarie występują raczej sporadycznie. A jak jest z dieslami? Jednostki wysokoprężne montowane w Mazdzie 3 nie należą do szczególnie udanych konstrukcji, dlatego radzimy ich unikać.
Na początek 1,6-litrowy motor Forda. Typowe usterki tego silnika to uszkodzenie zaworu EGR lub przepływomierza. Nietrwałe są też gumowe podkładki pod wtryskami, których defekt objawia się głośną pracą jednostki napędowej i zapachem spalin w kabinie. W niektórych egzemplarzach pojawia się też problem z włącznikiem wentylatora chłodnicy. Ponadto w autach z większymi przebiegami może dojść do defektu wtryskiwaczy, dwumasowego koła zamachowego, a nawet turbosprężarki.
Z powodu złego zamocowania przewodów paliwowych z czasem dochodzi do ich przetarcia. Warto też pamiętać o filtrze cząstek stałych FAP, w którym co 60 000 km trzeba uzupełniać dodatek do paliwa służący obniżaniu temperatury spalania sadzy w filtrze. Koszt takiego zabiegu to od 500 do około 1000 zł.
A co dzieje się z 2,0-litrowym silnikiem CD? Największym problemem tego motoru jest zapychający się smok olejowy, o czym szerzej pisaliśmy tutaj. Ponadto w autach z większymi przebiegami może dojść do defektu pompy wysokiego ciśnienia, wtryskiwaczy, dwumasowego koła zamachowego oraz turbosprężarki.
Tu też jest filtr cząstek stałych tylko, co prawda nie FAP, ale DPF. Ten zdaniem producenta jest podobno niewymienny, nie wymaga też stosowania dodatku paliwowego. Jednak jeśli będziemy użytkować auto w mieście to dość szybko doprowadzimy do jego zapchania poprzez niedopalenie się cząsteczek sadzy.
Awaryjność
Awaria ta na szczęście nie występuje w Mazdach 3 z benzyniakami 1,4 i 1,6 oraz w wersji z 2,0-litrowym dieslu, gdzie zastosowano wspomaganie hydrauliczne. Rok temu Mazda przeprowadziła akcję naprawczą i problem ten ostatecznie rozwiązano. A jak jest z zawieszeniem? Tu wymiany wymagają głównie łączniki i gumy stabilizatora, a w bardziej wyeksploatowanych egzemplarzach tuleje wahaczy.
Naszym zdaniem
Mazda 3 to jedno z najmniej awaryjnych aut w segmencie C, jednak bezproblemowa eksploatacja będzie zależała w dużej mierze od silnika, który wybierzemy. Jeśli zdecydujemy się na motor benzynowy, wówczas będziemy zaglądać do swojego mechanika tylko po to, aby dokonać przeglądu i wymienić płyny eksploatacyjne. Ci, którzy wybiorą diesla będą musieli się przygotować na dużo większe wydatki. Odradzamy też zakup aut sprowadzonych z USA, większość z nich ma za sobą bardzo poważne wypadki. Najtańsze egzemplarze Mazdy 3 kupimy już za około 20 000 zł.