Lotus Exige
Lotus Exige to dwudrzwiowe sportowe auto produkowane w miejscowości Hethel, w Wielkiej Brytanii. Pierwsze egzemplarze wyjechały z fabryki w 2000 roku. Konstrukcja sportowego Lotusa opiera się na Elisie – bliźniaczym modelu charakteryzującym się nieco gorszymi osiągami.
Karoseria Exige’a została wyposażona w twardy dach. W stosunku do Elise’a zmiany widoczne od zewnątrz związane są głównie z poprawą sprawności auta. Modyfikacje dotyczyły więc przede wszystkim ulepszenia aerodynamiki. Exige dostał bardziej agresywne ospojlerowanie na pasie przednim oraz potężne skrzydło z tyłu. Duże boczne wloty powietrza ukryto w obudowach, które pozwoliły na zwiększenie napływu powietrza do układu chłodzenia. Również pokrywa silnika się zmieniła. Pionowa szyba oraz płaski tył zostały zastąpione ukośną, wentylowaną klapą schodzącą równo z sylwetką auta ku pasowi tylnemu. Podwójną końcówkę układu wydechowego znaną z Elise’a zastąpiła większa, pojedyncza.
Do konstrukcji Exige’a użyto lekkich materiałów, w tym włókna węglowego oraz włókna szklanego do wykonania dachu i górnego wlotu powietrza. Dzięki modyfikacji nadwozia pod względem aerodynamiki sportowe auto Lotusa zyskało 39,1 kg siły dociskowej w stosunku do Elise’a, u którego wynosiła ona 5,9 kg.
Początkowo za napędzanie Exige’a odpowiadała jednostka Rovera serii K. Motor o pojemności 1,8 l rozwijał 179 KM w wersji podstawowej. Dostępna była również odmiana torowa tego modelu, w której na koła trafiało 195 KM. Cztery lata po wprowadzeniu do produkcji Exige’a zaprezentowano go w mocniejszej wersji. Miała ona motor Toyoty o tej samej pojemności co silnik pochodzący od Rovera. Jednostka 2ZZ-GE wytwarzała 193 KM. Rok później, w 2005, zapowiedziano produkcję 50 egzemplarzy Exige’a z jednostkami napędowymi wyposażonymi w kompresor. Doładowane motory Toyoty miały wytwarzać moc 246 KM. Oznaczone jako 240R auta dostępne były jedynie w kolorach żółtym i czarnym. Samochody należące do tej limitowanej edycji osiągały prędkość 100 km/h w ok. 3,9 s.
W 2006 roku przedstawiono wzmocnioną wersję Exige’a dostępną w nielimitowanej produkcji. 223 KM generowane były w modelu Exige S przez znany już z wcześniejszych odmian motor Toyoty. Była to jednostka 1,8 wyposażona w sprężarkę. W 2008 roku moc w tej odmianie została zwiększona do 243 KM. Rok później Exige S ponownie został wzmocniony i przeszedł kurację odchudzającą.
Brytyjski producent stworzył również odmianę, która mogła być zasilana paliwem, którego 85% to etanol – E85. To biopaliwo, dzięki wysokiej liczbie oktanowej, pozwalało na zastosowanie wyższego stopnia sprężania i jednocześnie większego ciśnienia doładowania.
W 2011 roku razem z wprowadzeniem faceliftingu podstawowego modelu Elise zmodyfikowano również wygląd mocniejszego Exige’a. Najważniejszą zmianą oprócz subtelnego przemodelowania elementów pakietu aerodynamicznego pojazdu było zastąpienie podwójnych eliptycznych świateł pojedynczymi. Nowe przednie lampy zyskały nieco ostrzejszy kształt niż te we wcześniej produkowanych egzemplarzach.
Model Exige wytwarzany jest do tej pory. Za nowego Lotusa Exige S trzeba w Polsce zapłacić 358 000 zł (dane z września 2011). Jest to stosunkowo nieduża kwota w porównaniu z ofertą innych znanych producentów, których auta gwarantują podobne osiągi. Potencjalny nabywca tego auta musi liczyć się z dość spartańskimi warunkami panującymi wewnątrz. Wszystkie niewygody to lekkie, sportowe auto wynagrodzi swojemu kierowcy podczas ostrej jazdy na torze.