Poradniki i mechanikaKontrolka inna niż wszystkie. Gdy ją zobaczysz, lepiej się nie zatrzymuj

Kontrolka inna niż wszystkie. Gdy ją zobaczysz, lepiej się nie zatrzymuj

Żółta lub czerwona kontrolka zapalająca się w trakcie jazdy nie zawsze musi oznaczać poważną awarię i przymusowy postój. Mało tego - istnieją kontrolki, po których zaświeceniu powinniśmy kontynuować jazdę i unikać zbędnych postojów. Jakie?

To symbol, który budzi zdziwienie niektórych kierowców.
To symbol, który budzi zdziwienie niektórych kierowców.
Źródło zdjęć: © fot. Marcin Łobodziński
Aleksander Ruciński

24.08.2022 | aktual.: 13.03.2023 16:02

Zalogowani mogą więcej

Możesz zapisać ten artykuł na później. Znajdziesz go potem na swoim koncie użytkownika

Współczesne samochody wyposażone są w liczne kontrolki przekazujące kierowcy informacje o statusie pojazdu. Rzecz w tym, że wraz ze wzrostem liczby różnorakich systemów stosowanych w autach, wzrosła również liczba komunikatów, które możemy zobaczyć na desce rozdzielczej. Nie wszystkie są zrozumiałe dla każdego kierowcy. Jedną z kontrolek, która budzi wątpliwości, jest ta dotycząca filtra cząstek stałych.

W zależności od producenta przybiera ona różne formy: od napisu DPF, poprzez piktogramy przypominające kształtem tłumik, a skończywszy na prostokącie wypełnionym kropkami, z którego wydobywa się dym. Co oznacza zapalenie się takiej kontrolki?

W przeważającej większości przypadków jest to informacja o rozpoczęciu wypalania filtra DPF. To standardowy proces dla większości współczesnych diesli. Polega on na automatycznym wypaleniu sadzy zebranej w filtrze. By akcja przebiegła szybko i sprawnie, potrzebne są odpowiednie warunki pozwalające utrzymać wysoką temperaturę filtra na czas wypalania. Zazwyczaj oznacza to konieczność jazdy z wyższą prędkością przez kilka minut.

Gdy zobaczycie taką kontrolkę, lepiej jej nie bagatelizujcie. Zamiast zatrzymywać się w panice i gasić silnik, lepiej poszukać drogi, która pozwoli na szybkie wypalenie DPF-u. Niestety taki urok współczesnych diesli, choć kierowcy, którzy używają tych silników zgodnie z przeznaczeniem, czyli na trasach, raczej nie mają problemów z zanieczyszczonym DPF-em.

Zgaśnięcie kontrolki oznacza, że proces zakończył się sukcesem. Gorzej, gdy komunikat świeci się bez przerwy. Może to bowiem oznaczać, że filtr kompletnie się zapchał lub doszło do awarii systemu oczyszczania spalin. Wówczas nie zostaje nic innego jak odwiedziny w warsztacie.

Warto jednak pamiętać, że nie każde auto wyposażone w filtr cząstek stałych sygnalizuje proces wypalania kontrolką. Są bowiem modele, w których wszystko przebiega automatycznie bez informowania kierowcy, a zauważalne objawy to np. gwałtowny wzrost chwilowego spalania lub zmiana dźwięku pracy silnika.

Tak czy inaczej warto pamiętać, że kontrolka DPF to zazwyczaj nic groźnego, a jedynie informacja, że nasze auto potrzebuje "odetchnąć" poza miastem.

Komentarze (36)