Konstelacja gwiazd, czyli historii Subaru część 1 [geneza motoryzacji]

Gdy w 1917 roku Chikuhei Nakajima zakładał swoje pierwsze zakłady lotnicze, nikt nie spodziewał się, że to początek pięknej historii jednego z najwspanialszych koncernów motoryzacyjnych.

Subaru 360
Subaru 360
Piotr Wielgus

21.07.2011 | aktual.: 07.10.2022 18:03

Zalogowani mogą więcej

Możesz zapisać ten artykuł na później. Znajdziesz go potem na swoim koncie użytkownika

Nakajima był pionierem japońskiej techniki lotniczej. W 1917 roku zarejestrował firmę Nakajima Aircraft Company. Przedsiębiorstwo rozwijało się bardzo prężnie. Zakłady zasłynęły szybkimi myśliwcami, produkowanymi w pierwszych latach II wojny światowej. Ogółem w czasie wojny zakłady Nakajima wyprodukowały prawie 20 tysięcy samolotów, głównie bojowych. Po przegranej przez Japończyków wojnie zakłady Nakajima zostały zdemilitaryzowane. Koncern podzielono na 12 odrębnych firm. W 1953 roku sześć z tych firm zostało ponownie połączonych w koncern Fuji Heavy Industries. Zajmował się on wytwarzaniem sprzętu budowlanego, w tym ciężkich maszyn.  Znakiem rozpoznawczym koncernu stało się sześć gwiazd stanowiących plejadę. Każda z nich symbolizowała jeden z podmiotów.

Subaru 360
Subaru 360

W lutym 1954, Fuji Heavy Industries ogłosił swój prototyp samochodu osobowego nazwanego P-1, a w następnym roku Subaru 1500. Auto miało niezależne zawieszenie przednich kół, olejowo-gazowe amortyzatory z hydrauliczną regulacją i tylne zawieszenie oparte na belce skrętnej i wahaczach wleczonych. Półtoralitrowy czterocylindrowy silnik OHV o nazwie "FG4A" pochodził od Peugeota. O ile konstrukcja tego samochodu stała na bardzo wysokim poziomie, to niestety zawodziła sieć dystrybucji. To spowodowało zawieszenie produkcji i przerzucenie sił produkcyjnych na budowę autobusów.W 1958 r. koncern wyprodukował pierwsze z nich.

Subaru 1500
Subaru 1500

W tym samym roku rozpoczęto produkcję małych samochodów Subaru 360. I tutaj zaczął się ogromny sukces Fuji Heavy Industries. 360 to bez wątpienia był to samochód, który zmotoryzował Japonię. Decyzję o budowie auta podjął naczelny inżynier Subaru Shinroku Momose. Zaproponował budowę samochodu małolitrażowego. Musiał spełniać japońskie normy konstrukcji, regulowane odpowiednimi przepisami. Auta mogły mieć do 3 metrów długości, a pojemność silnika nie mogła przekraczać 360 cm[sup]3[/sup]. Przepisy ograniczały także cenę do maksymalnie 400 tysięcy jenów (wówczas ok. 1100 dolarów). W 1961 r. zadebiutował Sambar – tania ciężarówka na podwoziu Subaru 360, do dziś bardzo popularna w krajach azjatyckich. Produkcję modelu 360 zakończono w 1970 roku.

Subaru 1000
Subaru 1000

W międzyczasie, bo w 1966 roku, zadebiutował Subaru 1000. Był to pierwszy samochód oparty na schemacie obecnie wykorzystywanym w większości nowoczesnych konstrukcji samochodowych z napędem na przednie koła z poprzecznie ułożonym silnikiem. O ile sam model nie odniósł spektakularnego sukcesu rynkowego, to część jego rozwiązań technicznych na długo wytyczyły Subaru drogę.

Źródło artykułu:WP Autokult
Komentarze (0)