Koncerny motoryzacyjne, czyli co do kogo należy [cz. 3]

W pierwszej części tego cyklu przedstawiliśmy Wam koncerny Chryslera, Daimlera oraz PSA. Drugą w całości poświęciliśmy Volkswagenowi. Teraz prezentujemy sylwetki dwóch amerykańskich gigantów, czyli Forda oraz General Motors.

Koncerny motoryzacyjne, czyli co do kogo należy [cz. 3]
Bartosz Pokrzywiński

21.12.2010 | aktual.: 13.10.2022 13:51

Zalogowani mogą więcej

Możesz zapisać ten artykuł na później. Znajdziesz go potem na swoim koncie użytkownika

Przez cały XX wiek Ford sprzedawał coraz więcej samochodów, w samych tylko Stanach Zjednoczonych w 2000 roku spółka sprzedała 4 202 820 aut. Jednak od tej pory z roku na rok z salonów wyjeżdża coraz mniej samochodów z granatowo-białym znaczkiem. W 2009 roku z powodu recesji w swojej ojczyźnie Ford sprzedał tylko 1 620 888 aut notując przy tym 118 308 000 000 dolarów przychodów.

Również ze względu kryzysu firma musiała zwolnić część pracowników. W 2008 roku dla Forda pracowało ok. 213 000 osób w 90 fabrykach na całym świecie, natomiast w 2010 roku liczba zatrudnionych osób zmalała do 159 000. Mimo wszystko w 2009 roku Ford zarobił netto 2 717 000 000 dolarów. Co ciekawe jest to pierwszy zysk Forda od 2005 roku. Od kilku lat spółka boryka się z zadłużeniami, a tylko w 2008 roku wygenerowała aż 14 600 000 000 dolarów strat.

Udziały Forda w wybranych spółkach:

  • Ford motor Credit Company - usługi finansowe
  • AutoAlliance International - produkcja aut we współpracy z Mazdą
  • Visteon - części samochodowe
  • Motorcraft - części samochodowe

Marki należące do Ford Motor Company:

  • Ford
  • Mercury - likwidacja w 2010
  • Lincoln

Marki dawniej należące do Ford Motor Company:

General Motors Corporation

W latach 1931-2007 General Motors stał na czele wszystkich przedsiębiorstw w branży motoryzacyjnej, by w 2007 roku spaść na drugie miejsce, tuż za Toyotę. W 2009 roku w związku z globalną recesją firma ogłosiła bankructwo i została wykupiona przez Departament Skarbu Stanów Zjednoczonych. Od tego czasu spółka przeżywa okres reorganizacji.

W pierwszych trzech kwartałach 2010 roku spółka zarobiła netto 4 200 000 000 dolarów. Obecnie dla General Motors pracuje 209 000 osób, firma produkuje auta w 31 krajach i prowadzi interesy w 157 krajach świata.

Marki należące obecnie do General Motors:

  • Buick
  • Cadillac
  • GMC
  • Chevrolet
  • Vauxhall
  • Opel
  • Holden
  • Daewoo

Marki i firmy dawniej należące do General Motors (sprzedaż lub likwidacja):

  • Welch
  • Rainier - samochody osobowe
  • Cartercar - samochody osobowe
  • Elmore - samochody osobowe
  • Rapid Truck - samochody ciężarowe (późniejsze GMC)
  • Reliance Truck - samochody ciężarowe (późniejsze GMC)
  • Marquette - samochody osobowe
  • Samson Tractor -  traktory
  • Scripps-Booth - samochody osobowe
  • Oakland - samochody osobowe
  • Viking - samochody osobowe
  • LaSalle - samochody osobowe
  • McLaughlin - samochody osobowe
  • Yellow Coach - autobusy
  • Beaumont - samochody osobowe
  • Envoy
  • Acadian - samochody osobowe
  • Ranger - samochody osobowe
  • Bedford Vehicles - samochody dostawcze i ciężarowe
  • General Motors Diesel Division - lokomotywy, autobusy, autokary oraz pojazdy militarne
  • Passport - sprzedaż samochodów
  • Asuna - import i sprzedaż samochodów
  • Geo - samochody osobowe
  • Oldsmobile - samochody osobowe
  • Pontiac - samochody osobowe - likwidacja
  • Saturn - samochody osobowe - likwidacja
  • Hummer - SUVy
  • GM Goodwrench - serwis samochodów
  • Lotus - samochody sportowe
  • Saab - samochody osobowe

Udziały w innych markach (koncernach) dawniej należące do General Motors:

  • Fiat - 20% w latach 2000-2005
  • Fuji Heavy Industries (Subaru) - 20% w latach 1999-2006
  • Isuzu - 1971-2006, maksymalnie 49%
  • Suzuki 1981-2008, maksymalnie 20%
Źródło artykułu:WP Autokult
Komentarze (0)