Koncerny motoryzacyjne, czyli co do kogo należy [cz. 3]
W pierwszej części tego cyklu przedstawiliśmy Wam koncerny Chryslera, Daimlera oraz PSA. Drugą w całości poświęciliśmy Volkswagenowi. Teraz prezentujemy sylwetki dwóch amerykańskich gigantów, czyli Forda oraz General Motors.
21.12.2010 | aktual.: 13.10.2022 13:51
Zalogowani mogą więcej
Możesz zapisać ten artykuł na później. Znajdziesz go potem na swoim koncie użytkownika
Przez cały XX wiek Ford sprzedawał coraz więcej samochodów, w samych tylko Stanach Zjednoczonych w 2000 roku spółka sprzedała 4 202 820 aut. Jednak od tej pory z roku na rok z salonów wyjeżdża coraz mniej samochodów z granatowo-białym znaczkiem. W 2009 roku z powodu recesji w swojej ojczyźnie Ford sprzedał tylko 1 620 888 aut notując przy tym 118 308 000 000 dolarów przychodów.
Również ze względu kryzysu firma musiała zwolnić część pracowników. W 2008 roku dla Forda pracowało ok. 213 000 osób w 90 fabrykach na całym świecie, natomiast w 2010 roku liczba zatrudnionych osób zmalała do 159 000. Mimo wszystko w 2009 roku Ford zarobił netto 2 717 000 000 dolarów. Co ciekawe jest to pierwszy zysk Forda od 2005 roku. Od kilku lat spółka boryka się z zadłużeniami, a tylko w 2008 roku wygenerowała aż 14 600 000 000 dolarów strat.
Udziały Forda w wybranych spółkach:
- Ford motor Credit Company - usługi finansowe
- AutoAlliance International - produkcja aut we współpracy z Mazdą
- Visteon - części samochodowe
- Motorcraft - części samochodowe
Marki należące do Ford Motor Company:
- Ford
- Mercury - likwidacja w 2010
- Lincoln
Marki dawniej należące do Ford Motor Company:
General Motors Corporation
W latach 1931-2007 General Motors stał na czele wszystkich przedsiębiorstw w branży motoryzacyjnej, by w 2007 roku spaść na drugie miejsce, tuż za Toyotę. W 2009 roku w związku z globalną recesją firma ogłosiła bankructwo i została wykupiona przez Departament Skarbu Stanów Zjednoczonych. Od tego czasu spółka przeżywa okres reorganizacji.
W pierwszych trzech kwartałach 2010 roku spółka zarobiła netto 4 200 000 000 dolarów. Obecnie dla General Motors pracuje 209 000 osób, firma produkuje auta w 31 krajach i prowadzi interesy w 157 krajach świata.
Marki należące obecnie do General Motors:
- Buick
- Cadillac
- GMC
- Chevrolet
- Vauxhall
- Opel
- Holden
- Daewoo
Marki i firmy dawniej należące do General Motors (sprzedaż lub likwidacja):
- Welch
- Rainier - samochody osobowe
- Cartercar - samochody osobowe
- Elmore - samochody osobowe
- Rapid Truck - samochody ciężarowe (późniejsze GMC)
- Reliance Truck - samochody ciężarowe (późniejsze GMC)
- Marquette - samochody osobowe
- Samson Tractor - traktory
- Scripps-Booth - samochody osobowe
- Oakland - samochody osobowe
- Viking - samochody osobowe
- LaSalle - samochody osobowe
- McLaughlin - samochody osobowe
- Yellow Coach - autobusy
- Beaumont - samochody osobowe
- Envoy
- Acadian - samochody osobowe
- Ranger - samochody osobowe
- Bedford Vehicles - samochody dostawcze i ciężarowe
- General Motors Diesel Division - lokomotywy, autobusy, autokary oraz pojazdy militarne
- Passport - sprzedaż samochodów
- Asuna - import i sprzedaż samochodów
- Geo - samochody osobowe
- Oldsmobile - samochody osobowe
- Pontiac - samochody osobowe - likwidacja
- Saturn - samochody osobowe - likwidacja
- Hummer - SUVy
- GM Goodwrench - serwis samochodów
- Lotus - samochody sportowe
- Saab - samochody osobowe
Udziały w innych markach (koncernach) dawniej należące do General Motors:
- Fiat - 20% w latach 2000-2005
- Fuji Heavy Industries (Subaru) - 20% w latach 1999-2006
- Isuzu - 1971-2006, maksymalnie 49%
- Suzuki 1981-2008, maksymalnie 20%