Kierunkowskaz przy wyprzedzaniu. Kierowcy często popełniają ten błąd
Wyprzedzanie to jeden z najniebezpieczniejszych manewrów wykonywanych przez kierowców i jak każdy manewr powinno być sygnalizowane kierunkowskazami. Warto wiedzieć, jak robić to prawidłowo.
Zalogowani mogą więcej
Możesz zapisać ten artykuł na później. Znajdziesz go potem na swoim koncie użytkownika
Kierunkowskazy to bez wątpienia jeden z najprostszych, ale i najważniejszych elementów wyposażenia pojazdu. Pozwalają bowiem informować innych uczestników ruchu o naszych zamiarach i planowanych manewrach, co zdecydowanie ma wpływ na bezpieczeństwo i płynność jazdy. Niestety, nie wszyscy robią właściwy użytek z kierunkowskazów.
Z pewnością nie raz widzieliście na drodze kierowcę, który w żaden sposób nie sygnalizował wykonywanych manewrów albo robił to w nieprawidłowy sposób. Jeden z najczęściej popełnianych błędów związanych z kierunkowskazami dotyczy manewru wyprzedzania.
Jak wynika z Prawa o Ruchu Drogowym, kierunkowskazów powinniśmy używać, gdy zmieniamy kierunek jazdy lub pas ruchu - "Kierujący pojazdem jest obowiązany zawczasu i wyraźnie sygnalizować zamiar zmiany kierunku jazdy lub pasa ruchu oraz zaprzestać sygnalizowania niezwłocznie po wykonaniu manewru" (Rozdział 3 - Ruch pojazdów, Oddział 4, Art. 22.5).
Zgodnie z powyższym, prawidłowo przeprowadzony manewr wyprzedzania powinien przebiegać według schematu: włączenie lewego kierunkowskazu, zmiana pasa ruchu, wyłączenie kierunkowskazu, wyprzedzanie pojazdu, włączenie prawego kierunkowskazu, powrót na właściwy pas ruchu.
Wielu kierowców zdaje się o tym zapominać, wykonując manewr wyprzedzania ze stale włączonym kierunkowskazem, co może być błędnie odczytywane przez innych uczestników ruchu — na przykład jako zamiar skrętu w lewo.
Niewłaściwe sygnalizowanie manewrów, z perspektywy innych uczestników ruchu, z pewnością jest mniej szkodliwym przewinieniem niż całkowity brak sygnalizowania. Warto jednak pamiętać, że jedno i drugie zgodnie z taryfikatorem jest zagrożone mandatem w wysokości 200 zł.