Kia Picanto i Peugeot 208 mało bezpieczne w Ameryce Południowej
Kolejne doniesienia z rynków innych niż amerykański i europejski na temat wyników w testach zderzeniowych. Konkretnie chodzi o fatalne wyniki aut znanych m. in. na Starym Kontynencie. Tym razem padło na Kię Picanto i Peugeota 208.
12.06.2016 | aktual.: 01.10.2022 22:38
Zalogowani mogą więcej
Możesz zapisać ten artykuł na później. Znajdziesz go potem na swoim koncie użytkownika
Miesiąc temu pisaliśmy o zerogwiazdkowych wynikach małych aut, które sprawdzono w Indiach. Testu nie zaliczyło m. in. znane z Europy Suzuki Celerio, które w Euro NCAP uzyskało trzy gwiazdki. Dlaczego? Ponieważ konfiguracja samochodu na Europę oraz na Indie jest zupełnie inna. Przede wszystkim tam nie ma poduszek powietrznych.
Tym razem mamy dwóch innych bohaterów, ale zbadanych w południowoamerykańskiej organizacji Latin NCAP, należącej do światowej Global NCAP. Sprawdzono Kię Picanto i Peugeota 208. Kia w Europie uzyskała cztery gwiazdki, a Peugeot pięć. Nieco inaczej było w Ameryce Południowej. Koreańskie auto nie zdobyło żadnej gwiazdki, a Peugeot zasłużył tylko na trzy, ale jedną mu odebrano po zderzeniu bocznym.
Peugeot 208 + 2 Airbags
Francuski samochód i tak wypadł nieźle, ale na rynku brazylijskim – taką wersję testowano – nie oferuje się bocznych wzmocnień i poduszek powietrznych. Prowadzi to nie tylko do mocniejszego odkształcenia strefy bocznej, ale także braku ochrony głowy i klatki piersiowej pasażera. Prezydent Latin NCAP, Maria Fernanda Rodriguez uważa, że to wstyd dla francuskiego producenta, który jest jako produkt tak ceniony w Ameryce Południowej i zbiera tak wysokie oceny w podobnych próbach w Europie. Przynajmniej ochronę dzieci uznano za niezłą, bo przyznano trzy gwiazdki.
Niestety wynik Peugeota i tak nie jest zły gdy porównać go do Kii Picanto. Koreańskie auto w ogóle nie zaliczyło próby uderzenia czołowego i ostatecznie nie uzyskało żadnej gwiazdki. To dlatego, że nie jest wyposażone w choćby jedną poduszkę powietrzną, a kierowca uderza silnie głową w kierownicę. Jedynie w zakresie ochrony dzieci przyznano jedną gwiazdkę. Pocieszeniem może być tylko fakt, że auto nie odkształca się tak mocno jak modele badane niedawno w Indiach, w których dochodziło nawet do złamania dachu.
Obecnie żaden samochód nie wyposażony w poduszki powietrzne nie może zaliczyć próby NCAP pozytywnie. Patrząc na wyniki w Global NCAP łatwo to potwierdzić. Wynikiem zerogwiazdkowym mogą się „poszczycić” takie modele jak Suzuki Swift, Ford Figo (Fiesta poprzedniej generacji), Hyundai i10 czy Volkswagen Polo. Żaden z nich nie ma w wyposażeniu poduszek. Ale dla przykładu, Polo wyposażone w dwa airbagi od razu dostaje cztery gwiazdki, podobnie jak Toyota Etios z dwiema poduszkami.