Kia Optima Sportwagon (2016) – premiera

Kia właśnie zaprezentowała swoje najnowsze kombi, zbudowane na bazie istniejącego już modelu Optima drugiej generacji.

Kia Optima Sportwagon (2016) – premiera
Marcin Łobodziński

18.02.2016 | aktual.: 02.10.2022 08:38

Zalogowani mogą więcej

Możesz zapisać ten artykuł na później. Znajdziesz go potem na swoim koncie użytkownika

Pierwsze, duże kombi firmy Kia?

Kia w komunikacie prasowym informuje o debiucie pierwszego kombi segmentu D w swojej historii. Sięgając pamięcią do lat 90., przypominamy sobie o modelu Clarus, który też był oferowany jako kombi klasy średniej. Czyżby Kia nie przyznawała się do tamtego produktu i chciała o nim zapomnieć? Pytanie pozostawiamy otwarte…

Bez cienia wątpliwości nowy samochód jest wzorowany na koncepcyjnym modelu Sportspace i choć nie są to auta identyczne, to stylistyka Kii nie zawodzi. Już Optima w wersji sedan jest samochodem ładnym i to samo można było powiedzieć o pierwszej generacji, natomiast chyba nie koniecznie o Clarusie. Sportwagon uzupełnia gamę modelową Kii, w której brakowało samochodu konkurencyjnego chociażby z Hyundaiem i40 Wagon.

Obraz

O przestronności i praktyczności tego samochodu nie można nawet dyskutować, ponieważ Optima sedan należy do aut, którym trudno wiele zarzucić w tej dziedzinie. Bagażnik Sportwagona ma standardową pojemność 553 litry, czyli jest to dobra średnia w tej klasie. To również więcej o 48 litry niż w sedanie. W bagażniku nie brakuje systemu podziału przestrzeni (m. in. schowek pod podłogą) oraz elementów do mocowania bagażu. Oparcie kanapy jest dzielone w proporcji 40/20/40. Gdy środkowa jego część zostanie złożona, Optimą Sportswagon wciąż mogą podróżować wygodnie cztery dorosłe osoby. Nadwozie nie jest dłuższe i szersze od sedana, ale o 5 mm wyższe. Jest natomiast sztywniejsze i tym samym bezpieczniejsze oraz pozwalające na uzyskanie wysokiego komfortu jazdy i dobrej precyzji prowadzenia.

Obraz

Inżynierowie Kii pracowali nad uzyskaniem takiej samej jakości prowadzenia jak w sedanie, co osiągnięto m. in. dzięki przesunięciu masy auta nieco w tył. Zmiany w konstrukcji niezależnego zawieszenia objęły przesunięcie bardziej na zewnątrz punktów mocowania ram pomocniczych do nadwozia oraz zwiększenie sztywności wzdłużnej połączeń metalowo-gumowych i zastosowanie sztywniejszych łożysk kół przednich. Tylne łożyska kół są natomiast cieńsze. Układ kierowniczy to przekładnia z silnikiem elektrycznym zamontowanym bezpośrednio na listwie (R-MDPS). Będzie stosowana w samochodach z silnikami Diesla i najmocniejszym benzyniakiem T-GDI w wersji GT Line. Te same wersje silnikowe będzie można za dopłatą wyposażyć w adaptacyjne amortyzatory z regulowaną siłą tłumienia, natomiast w GT Line są one standardem. Kierowca będzie mógł zmienić ustawienia na Normal lub Sport.

Systemy bezpieczeństwa

Poza odpowiednią strukturą nadwozia i płyty podłogowej oraz standardowemu wyposażeniu obejmującemu siedem poduszek powietrznych i systemy stabilizacji toru jazdy, Kia Optima Sportwagon będzie wyposażona w standardzie lub za dopłatą (zależnie od wersji) w następujące systemy asystujące kierowcy i bezpieczeństwa:

  • Advanced Smart Cruise Control – adaptacyjny tempomat
  • Automatyczny system hamowania awaryjnego z funkcją rozpoznawania pieszych
  • Lane Keeping Assist System – aktywny asystent pasa ruchu
  • High Beam Assist – adaptacyjne reflektory
  • Speed Limit Information Function – system rozpoznający znaki drogowe ograniczające prędkość
  • Blind Spot Detection – asystent martwego pola lusterek zewnętrznych
  • Rear Cross Traffic Alert – asystent wyjazdu prostopadłego tyłem
  • Smart Parking Assist System – asystent parkowania
  • System wykrywania obiektów w małej i dużej odległości od samochodu. Do prędkości 80 km/h uruchamiane są hamulce zmniejszając ryzyko kolizji lub całkowicie jej unikając. Radar wykrywa pieszych do 60 km/h.

Bajery na pokładzie

Poza systemami bezpieczeństwa, w nowoczesnym samochodzie nie może zabraknąć bajerów, które mają cieszyć kierowcę nie tylko podczas jazdy, ale i postoju. Kia Optima Sportwagon jest wyposażona w system nawigacyjny AVN dostępny z 7- lub 8-calowym ekranem dotykowym i przystosowany do współpracy z aplikacjami Android Auto i Apple CarPlay. Obydwie aplikacje umożliwiają kierowcy głosową obsługę urządzenia mobilnego bez konieczności odrywania rąk od kierownicy i przenoszenia wzroku z drogi na urządzenie.

Obraz

System AVN gwarantuje dostęp do pakietu usług Kia Connected Services, a dostawcą map do nawigacji jest firma TomTom. Dla nabywców w Europie, Kia Connected Services będzie oferowany bezpłatnie przez 7 lat od daty zakupu auta. Optima Sportswagon może być wyposażona w system Around View Monitor, czyli system czterech kamer widzących razem w zakresie 360 stopni.

Miłośnicy muzyki w samochodzie mogą doposażyć swoją Optimę w zestaw audio Harman Kardon Premium Sound o mocy 590W z zewnętrznym wzmacniaczem, współpracującym z ośmioma głośnikami i z subwooferem. Standardowo Optima ma na pokładzie sześć głośników. Dodatkowym akcesorium jest bezprzewodowa ładowarka o mocy 5W.

Silniki

W gamie silników Optimy Sportwagon znajdą się jednostki znane z samochodów Kii oraz Hyundaia. Są tylko trzy, w tym jeden diesel 1.7 CRDI o mocy 141 KM, dokładnie taki, jaki napędza m. in. Hyundaia i40 Wagon. Współpracuje z 6-stopniową skrzynią manualną lub w opcji z nową, 7-biegową automatyczną DCT. Dwie jednostki benzynowe GDI o pojemności 2,0 litra generują w wersji wolnossącej 163 KM, natomiast w doładowanej 245 KM. Ta druga będzie oferowana tylko w specyfikacji wyposażenia GT Line z automatyczną skrzynią 6-biegową i adaptacyjnym zawieszeniem. Automat będzie też oferowany za dopłatą do słabszego benzyniaka.

Samochód trafi do sprzedaży w czwartym kwartale 2016 roku. Premiera odbędzie się w Genewie, a na cennik musimy jeszcze trochę poczekać.

Podstawowe parametry silników:

2.0 GDI (MT6 lub AT6):

Maksymalna moc: 163 KM przy 6500 obr/min

Maksymalny moment obrotowy: 196 Nm przy 4800 obr/min

2.0 T-GDI (AT6):

Maksymalna moc: 245 KM przy 6000 obr/min

Maksymalny moment obrotowy: 353 Nm przy 1350-4000 obr/min

1.7 CRDI (MT6 lub 7-DCT):

Maksymalna moc: 141 KM przy 4000 obr/min

Maksymalny moment obrotowy: 340 Nm przy 1750-2500 obr/min

Źródło artykułu:WP Autokult
Komentarze (25)