Kia DRIVE WiSE – nowa submarka koreańskich samochodów autonomicznych
Kia zamierza wprowadzić na rynek swoją submarkę, ale nie tak jak miało to miejsce z Hyundaiem i Genesisem. Samochody Kia DRIVE WiSE będą wyróżniały się technologiami autonomicznego prowadzenia i zupełnie nowym poziomem interakcji człowieka i samochodu.
07.01.2016 | aktual.: 02.10.2022 08:51
Zalogowani mogą więcej
Możesz zapisać ten artykuł na później. Znajdziesz go potem na swoim koncie użytkownika
Nowa submarka DRIVE WiSE została zaprezentowana na targach CES 2016. Założeniem projektu jest wprowadzenie technologii autonomicznych do samochodów marki Kia. Częściowo autonomiczne samochody mają się pojawić do roku 2020, natomiast 10 lat później już w pełni autonomiczne Kie mają jeździć po naszych drogach. Celem ma być poprawa bezpieczeństwa w ruchu drogowym poprzez unikanie potencjalnych zagrożeń, w tym eliminację znużenia kierowcy jako jednego z największych, ale także poprawa komfortu korzystania z samochodu. Na razie technologie, które będą definiowały markę DRIVE WiSE prezentowane są na znanych do tej pory modelach Soul, Optima czy Sorento.
Kia prezentuje możliwości, jakie może dać autonomiczna jazda bez kierowcy. O ile wizja innych producentów polega na byciu po prostu pasażerem własnego samochodu, to Kia proponuje żeby auto było w pewnym sensie niezależne od człowieka i jeździło samodzielnie gdy będzie taka potrzeba.
Wystarczy wyznaczyć mu punkt docelowy i cieszyć się swoimi zajęciami - np. wystartować paralotnią z wysokiej góry, by potem wsiąść do samochodu, który sam zjechał w dół. Jeżeli robimy zakupy, można samochód zaparkować w dowolnym miejscu, a później w dowolnym czasie przywołać go do siebie. Nam jednak najbardziej odpowiada wizja robienia zdjęć samochodów w ruchu, co przy dwóch pojazdach autonomicznych nie wymaga asysty drugiej i trzeciej osoby. Z pewnością Kia DRIVE WiSE będzie też idealną propozycją dla imprezowiczów, którzy muszą wrócić jakoś do domu po kilku głębszych.
Kia Drive Wise - autonomiczna jazda
By możliwe było wprowadzenie takich technologii konieczne są długotrwałe testy na drogach publicznych i Kia już zdobyła zgodę na to w amerykańskim stanie Nevada. W ramach projektu Kia DRIVE WiSE trwają prace nad autonomicznym wspomaganiem jazdy autostradowej i miejskiej, wspomaganiem podążania za poprzedzającym pojazdem, systemem awaryjnego hamowania, wspomagania jazdy w korkach oraz systemem wspomagania autonomicznego parkowania. Oto szczegóły:
- Autonomiczne wspomaganie jazdy autostradowej HDA łączy funkcje systemów radaru i detekcji wideo w celu prawidłowej interpretacji oznaczeń pasa ruchu, umożliwiając pozostawanie na dotychczasowym pasie lub jego zmianę w czasie wyprzedzania, a także wybranie innego pasa.
- Autonomiczne wspomaganie jazdy miejskiej UAD korzysta z GPS oraz innych czujników do identyfikacji położenia samochodu na drodze, umożliwiając bezpieczną jazdę w gęstym ruchu miejskim z uwzględnieniem bieżących sytuacji.
- Wspomaganie podążania za poprzedzającym pojazdem PVF jest ulepszonym systemem utrzymania pasa ruchu dzięki monitorowaniu pojazdów poprzedzających w celu należytego określenia własnego położenia i zachowania bezpiecznej odległości w sytuacji, gdy znaki nawierzchniowe są nieczytelne ze względu na trudne warunki otoczenia lub układ drogi.
- System awaryjnego hamowania ESS działa we współpracy z systemem monitorowania statusu kierowcy (DSM) analizując wygląd twarzy prowadzącego pod kątem przedłużonego ponad miarę odwrócenia uwagi od prowadzenia. Wykrywając nadmiernie długie odwrócenie wzroku kierowcy od drogi, system ESS automatycznie wymusza zjazd na pas boczny lub awaryjny i zatrzymanie samochodu.
- Wspomaganie jazdy w korkach drogowych TJA monitoruje i utrzymuje bezpieczną odległość od pojazdu poprzedzającego w gęstym ruchu drogowym mieszcząc się wśród pojazdów wybranego pasa ruchu.