Kawasaki jako jeden z pierwszych producentów jednośladów wprowadzi asystentów jazdy dla motocykli

Producenci tacy jak Ducati, KTM, Harley-Davidson czy Kawasaki już jakiegoś czasu pracują nad wprowadzeniem nowych asystentów jazdy do motocykli. Wygląda na to, że to ta ostatnia marka, wygra nieoficjalny wyścig i już wkrótce w ich motocyklach zadebiutują nowoczesny systemy, które poprawią bezpieczeństwo.

Kawasaki zamierza montować system Boscha od 2021 roku
Kawasaki zamierza montować system Boscha od 2021 roku
Źródło zdjęć: © fot. Associated Press/East News
Filip Buliński

21.11.2019 | aktual.: 22.03.2023 17:16

Zalogowani mogą więcej

Możesz zapisać ten artykuł na później. Znajdziesz go potem na swoim koncie użytkownika

Cały pakiet asystentów, które Kawasaki będzie montowało w swoich produktach, nosi nazwę ADAS (Advanced Driver Assistance Systems). W jej skład będzie wchodziły systemy, które dobrze znamy z samochodów, a są to aktywny tempomat (ACC), system ostrzegania o kolizji oraz system monitorowania martwego pola. Prace nad asystentami, były prowadzone przez Boscha.

EN | Bosch's advanced rider assistance systems

Pierwszy z nich pozwala nie tylko utrzymywać zadaną prędkość, ale także odległość przed poprzedzającym pojazdem. Jednocześnie, system dostosuje prędkość tak, aby dystans był cały czas zachowany.

Aktywny tempomat ACC pozwoli utrzymać zadaną odległość od pojazdu przed nami
Aktywny tempomat ACC pozwoli utrzymać zadaną odległość od pojazdu przed nami© fot. mat. prasowe

Drugi z systemów również jest dobrze znany kierowcom nowszych samochodów. Gdy radar wykryje niebezpieczeństwo najechania na poprzedzający pojazd, najpierw uprzedzi o tym kierowcę sygnałami dźwiękowymi i świetlnymi, a gdy nie zarejestruje reakcji ze strony motocyklisty, sam uaktywni hamulce.

System ostrzegania o kolizji szczególnie przydaje się w gęstym ruchu miejskim
System ostrzegania o kolizji szczególnie przydaje się w gęstym ruchu miejskim© fot. mat. prasowe

Poprzednie 2 systemy wykorzystywały radar znajdujące się z przodu motocykla, natomiast system monitorowania martwego pola oparty jest na działaniu radaru zamontowanego z tyłu. Jeśli pojazd za motocyklem znajduje się w miejscu, gdzie motocyklista mógłby go nie dostrzec, w lusterku pojawi się odpowiednia informacja graficzna, podobnie jak ma to miejsce w samochodach.

Czujnik monitorowania martwego pola przydaje się nie tylko samochodom, ale też motocyklom
Czujnik monitorowania martwego pola przydaje się nie tylko samochodom, ale też motocyklom© fot. mat. prasowe

Tego typu asystenci pozwolą zadbać o bezpieczeństwo mniej chronionych uczestników ruchu. Według portalu Autocar Professional, Kawasaki zamierza wprowadzić asystentów Boscha w 2021 roku.

Komentarze (0)