Kawasaki jako jeden z pierwszych producentów jednośladów wprowadzi asystentów jazdy dla motocykli
Producenci tacy jak Ducati, KTM, Harley-Davidson czy Kawasaki już jakiegoś czasu pracują nad wprowadzeniem nowych asystentów jazdy do motocykli. Wygląda na to, że to ta ostatnia marka, wygra nieoficjalny wyścig i już wkrótce w ich motocyklach zadebiutują nowoczesny systemy, które poprawią bezpieczeństwo.
21.11.2019 | aktual.: 22.03.2023 17:16
Zalogowani mogą więcej
Możesz zapisać ten artykuł na później. Znajdziesz go potem na swoim koncie użytkownika
Cały pakiet asystentów, które Kawasaki będzie montowało w swoich produktach, nosi nazwę ADAS (Advanced Driver Assistance Systems). W jej skład będzie wchodziły systemy, które dobrze znamy z samochodów, a są to aktywny tempomat (ACC), system ostrzegania o kolizji oraz system monitorowania martwego pola. Prace nad asystentami, były prowadzone przez Boscha.
EN | Bosch's advanced rider assistance systems
Pierwszy z nich pozwala nie tylko utrzymywać zadaną prędkość, ale także odległość przed poprzedzającym pojazdem. Jednocześnie, system dostosuje prędkość tak, aby dystans był cały czas zachowany.
Drugi z systemów również jest dobrze znany kierowcom nowszych samochodów. Gdy radar wykryje niebezpieczeństwo najechania na poprzedzający pojazd, najpierw uprzedzi o tym kierowcę sygnałami dźwiękowymi i świetlnymi, a gdy nie zarejestruje reakcji ze strony motocyklisty, sam uaktywni hamulce.
Poprzednie 2 systemy wykorzystywały radar znajdujące się z przodu motocykla, natomiast system monitorowania martwego pola oparty jest na działaniu radaru zamontowanego z tyłu. Jeśli pojazd za motocyklem znajduje się w miejscu, gdzie motocyklista mógłby go nie dostrzec, w lusterku pojawi się odpowiednia informacja graficzna, podobnie jak ma to miejsce w samochodach.
Tego typu asystenci pozwolą zadbać o bezpieczeństwo mniej chronionych uczestników ruchu. Według portalu Autocar Professional, Kawasaki zamierza wprowadzić asystentów Boscha w 2021 roku.