Jakość paliw. Raport UOKiK-u za osiem miesięcy 2019 r.
Tankujący coraz droższe paliwo kierowcy chcieliby mieć pewność, że za każdym razem wlewają do baku produkt wysokiej jakości. Wciąż tak jednak nie jest.
26.09.2019 | aktual.: 22.03.2023 17:57
Zalogowani mogą więcej
Możesz zapisać ten artykuł na później. Znajdziesz go potem na swoim koncie użytkownika
Mapa nieprawidłowości
W ciągu ośmiu pierwszych miesięcy 2019 r. przebadano 1056 próbek paliw. Wśród nich 1,5 proc. nie spełniało wymogów narzuconych przez przepisy dotyczące parametrów sprzedawanego paliwa. Co jednak intrygujące, nieprawidłowości te wcale nie rozkładają się równomiernie pomiędzy poszczególnymi rejonami kraju. Problem paliwa niespełniającego norm wystąpił tylko w sześciu województwach.
W woj. wielkopolskim w wątpliwość podano 1,1 proc. próbek paliwa ze stacji. W dolnośląskim było to 2,4 proc., w mazowieckim 3 proc., w podlaskim 3,1 proc., a w kujawsko-pomorskim 4,2 proc. Największa skala nieprawidłowości wystąpiła jednak w woj. zachodniopomorskim, gdzie paliwo o nieprawidłowych parametrach sprzedawano aż na 7,4 proc. skontrolowanych stacji.
Różnice w jakości paliwa tankowanego w poszczególnych województwach nie mają podłoża w nieprawidłowościach w obrocie hurtowym. UOKiK bada również takie firmy. W 2019 r. jeszcze nie stwierdzono w nich paliwa odbiegającego odo określonych prawem norm.
Woj. dolnośląskie
Przedsiębiorstwo handlowo-usługowe P.H.U. "Kol-Benz", 57–402 Nowa Ruda, ul. Słupiecka 9B – niewłaściwa stabilność oksydacyjna oleju napędowego.
Krystyna Pijarowska, Danuta Kraus - wspólnicy spółki cywilnej, 57–400 Nowa Ruda, ul. Kłodzka 46 – niewłaściwa pozostałość po destylacji benzyny.
Woj. mazowieckie
EKOMAT, Jasieniec 8, Rybino - niewłaściwa stabilność oksydacyjna oleju napędowego.
Stacja Paliw Płynnych, Żyrów 47 – niewłaściwy skład frykcyjny oleju napędowego.
"Stacja paliw płynnych", Żyrów 47, 05–651 Chynów - niewłaściwy skład frakcyjny oleju napędowego, niewłaściwy indeks cetanowy i stabilność oksydacyjna.
ATIP, Halinów, ul. Powstania Styczniowego 30 – nieprawidłowa prężność par benzyny.
Woj. podlaskie
Pronar, spółka z ograniczoną odpowiedzialnością, 17–210 Brańsk ul. Armii Krajowej 2 – niewłaściwa temperatura zapłonu oleju napędowego.
Woj. kujawsko-pomorskie
Firma Handlowo Usługowa - Adam Finc, 87–100 Toruń, ul. Polna 113 – niewłaściwa zawartość siarki w oleju napędowym.
EKO-TANK, Dolna Grupa 68A – niewłaściwa prężność par benzyny.
Woj. wielkopolskie
AMIC, Leszno, ul. Konstytucji 3-go Maja – niewłaściwa stabilność oksydacyjna oleju napędowego.
Woj. zachodniopomorskie
Przedsiębiorstwo handlowo-usługowo-produkcyjne "Rolmasz", spółka z ograniczoną odpowiedzialnością, 76–150 Darłowo, ul. Dąbrowskiego 1 – niewłaściwa stabilność oksydacyjna oleju napędowego.
"KGK", spółka z ograniczoną odpowiedzialnością, 75-017 Koszalin, ul. Szczecińska 55 - niewłaściwa stabilność oksydacyjna oleju napędowego.
"HIL-GAZ", 73–260 Pełczyce, ul. Chrobrego 52 - niewłaściwy indeks lotności dla okresu przejściowego.
Trans-Key, Szczecin, ul. Przyszłości 13C – niewłaściwa stabilność oksydacyjna oleju napędowego.
Skutki złego tankowania
Regularne używanie paliwa niespełniającego norm może prowadzić do awarii lub przedwczesnego zużycia podzespołów samochodu. Nieprawidłowości najczęściej występują w przypadku oleju napędowego. Paliwo o nieprawidłowej odporności na utlenianie w dłuższej perspektywie doprowadzi do zatykania dysz wtryskiwaczy. Używanie takiego paliwa powoduje również nadmierne spalanie.
Z kolei olej napędowy o niewłaściwym składzie frakcyjnym sprzyja szybszemu powstawaniu nagaru. Taki sam skutek ma używanie oleju napędowego o zbyt dużej zawartości siarki.
Najlepszą obroną przed kłopotami jest zapoznawanie się z raportami publikowanymi przez UOKiK. Złotą zasadą jest również zachowywanie paragonu dokumentującego każde tankowanie. Brak takiego dowodu sprawi, że w razie wystąpienia kłopotów z samochodem, które wiążą się zatankowaniem paliwa złej jakości, nie będziemy mogli dochodzić swoich praw.