Jaką opcję finansowania wybrać dla firmy z sektora MŚP?
Dla wielu podmiotów problem stanowi sam wybór auta służbowego, a co dopiero sposób jego finansowania. Na polskim rynku jedną z dynamiczniej rozwijających się gałęzi jest sektor małych i średnich przedsiębiorstw (MŚP). Która opcja finansowa w tej grupie jest najpopularniejsza?
03.06.2019 | aktual.: 28.03.2023 10:49
Zalogowani mogą więcej
Możesz zapisać ten artykuł na później. Znajdziesz go potem na swoim koncie użytkownika
W Polsce z roku na rok przybywa przedsiębiorstw. W 2016 roku działało ich 2,01 mln (niefinansowe, określane jako aktywne), podczas gdy w 2009 roku było ich jedynie 1,67 mln – tak wynika z raportu o stanie sektora małych i średnich przedsiębiorstw w Polsce, wydanego przez PARP, Grupy PFR. Tym samym jest to wzrost o 20 proc.
W przedstawionym dokumencie podkreślono znaczącą dynamikę rozwoju mikroprzedsiębiorstw. Na podstawie analizy rynkowej lat 2009–2016, okazuje się, że w 2016 roku ich liczba była o 21 proc. większa w porównaniu z 2009 rokiem.
Największe procentowe wzrosty mikrofirm miały miejsce w latach 2014–2016, kiedy to wyniosły one 4,2 proc. pomiędzy latami 2014 i 2015, oraz 5,4 proc. pomiędzy 2015–2016.
Wraz ze wzrostem liczby przedsiębiorstw, zwiększył się ich udział w tworzeniu PKB. W roku 2008 wynosił on 71,1 proc., a w roku 2015 było to już 74 proc. Za taką sytuację odpowiadają przede wszystkim firmy z sektora MŚP, które generują co drugą złotówkę PKB.
Co ciekawe, w raporcie podkreślono również znaczącą rolę mikroprzedsiębiorstw. Według przedstawionych danych to właśnie one mają największy wpływ na tworzenie PKB (30,5 proc.). Z kolei w przypadku małych i średnich firm, w tworzeniu PKB największy wpływ ma sektor usług (42,8 proc.), a dla dużych przedsiębiorstw jest to przemysł (58,7 proc.).
Jakie są opcje?
Do dobrego funkcjonowania przedsiębiorstw, działających w szczególności w sektorze m.in. usługowym czy przemysłowym, niezbędny jest transport. Wiele firm decyduje się na zakup pojazdu lub nawet całej floty aut do firmy, aby pracownicy mieli czym się przemieszczać w ramach obowiązków służbowych.
Tego typu zakupy wiążą się natomiast z wieloma problematycznymi decyzjami. W pierwszej kolejności trzeba określić, ile pojazdów jest niezbędnych w firmie (każda niepotrzebna nadwyżka generuje koszty, których można uniknąć). W kolejnym kroku trzeba zdecydować się na konkretne auto, a następnie wybrać sposób jego finansowania.
W tym ostatnim przypadku do wyboru mamy parę opcji. Możemy dokonać zakupu za gotówkę, generując tym samym duże koszty w konkretnym miesiącu, a następnie rozliczać jedynie koszty eksploatacyjne. Inną formą jest wzięcie kredytu.
Jest to dobra opcja dla przedsiębiorstw, które wiedzą, że po okresie kredytowania, będą chcieli dalej eksploatować auto, a nie chcą jednorazowo zamrażać większego kapitału.
To nie koniec. Firmy mogą skorzystać jeszcze z leasingu – tutaj rozróżniamy leasing operacyjny (np. 101 proc.), jak też leasingu z wysoką wartością wykupu (wykup na poziomie np. 45 proc.), albo wynajmu.
Te opcje (zwłaszcza leasing z wysoką wartością wykupu oraz wynajem) są dobrym rozwiązaniem dla podmiotów, które nie wiążą swojej przyszłości z samochodami – nie chcą inwestować jednorazowo dużej gotówki, a po okresie leasingu/wynajmu, będą chcieli je zwrócić.
Co jest popularne na rynku?
W 53,1 proc. firm z sektora MŚP leasing jest jednym z najczęściej wybieranych modeli finansowania samochodów służbowych – tak wynika z badania zrealizowanego przez Instytut Keralla w 3. kwartale 2018 roku na zlecenie Carefleet S.A.
Okazuje się również, że mikro, małe i średnie przedsiębiorstwa cały czas chętnie zakupują pojazdy ze środków własnych. Co więcej około ¼ z nich deklaruje, że korzysta z przynajmniej dwóch źródeł finansowania służbowych samochodów.
- Zasadniczo przedsiębiorcy mogą wybierać spośród dwóch rodzajów leasingu – operacyjnego i finansowego. Jak pokazują statystyki, w naszym kraju o wiele chętniej wybierana jest pierwsza opcja.
Jedną z głównych zalet leasingu operacyjnego z możliwością wykupu pojazdu po rynkowej wartości końcowej jest bowiem niższa niż w przypadku leasingu finansowego, miesięczna rata za użytkowanie samochodu. Jest to spowodowane tym, że przez cały okres leasingu spłaca się jedynie rynkową utratę wartości samochodu. W efekcie cena wykupu stanowi realną wartość pojazdu w momencie wygaśnięcia umowy - – komentuje Bartosz Olejnik, dyrektor sprzedaży i marketingu w Carefleet S.A.
-W przypadku leasingu finansowego, swoistą rekompensatą za wyższe miesięczne raty jest możliwość wykupu samochodu po cenie znacznie niższej niż jego rynkowa wartość. Generalnie wybór pomiędzy tymi usługami powinien zostać poprzedzony analizą potrzeb przedsiębiorstwa i bilansem korzyści, jakie mogą przynieść powyższe rozwiązania. Należy wziąć pod uwagę przede wszystkim kwestie związane z wykupem auta, wysokością miesięcznego czynszu oraz odpisami amortyzacyjnymi - dodaje ekspert.
- Ponadto, jak wynika z naszych badań, mikro, małe i średnie firmy chętnie kupują także samochody ze środków własnych. Z kredytów, które jeszcze kilkanaście lat temu były bardzo popularną formą finansowania aut służbowych, korzysta obecnie 11,6 proc. badanych mikro, małych i średnich firm. Sukcesywnie rośnie natomiast zainteresowanie wynajmem długoterminowym samochodów – jako jedną z dominujących form finansowania wskazało go 10 proc. ankietowanych. Ogólnie z wynajmu długoterminowego w sektorze MŚP korzysta już co piąta firma - dodaje Bartosz Olejnik.
Z danych zebranych na zlecenie Carefleet S.A. wynika również, że z leasingu korzysta obecnie 50 proc. mikro, ponad 57 proc. małych oraz 47 proc. średnich firm w Polsce. Jest to rozwiązanie, które nie zamraża kapitału firmy i pozwala wykorzystać te środki do realizacji np. strategicznych celów.
Poza tym obecnie kwestie formalne związane z leasingiem są relatywnie małe, w szczególności, jeżeli odniesiemy je do kredytu bankowego.
Wśród grupy odbiorców z tej formy finansowania, najchętniej korzystają firmy z branży handlowej 56,7 proc.), transportowej (48 proc.), jak też produkcyjnej (54,8 proc.).
Mimo coraz większego zainteresowania leasingiem w Polsce, to wiele firm z sektora MŚP nadal finansuje flotę pojazdów ze środków własnych. Ta forma finansowa, wśród badanej grupy, jest jedną z dominujących na naszym rynku (47,6 proc.).
Leasing, a może wynajem?
Warto nadmienić, że rok 2018 był rekordowym dla wynajmu długoterminowego. Z danych przedstawionych przez Polski Związek Wynajmu i Leasingu Pojazdów (PZLWP) wynika, że po czwartym kwartale roku dynamika rozwoju wynajmu długoterminowego wyniosła 17,5 proc. w stosunku rok do roku.
Oznacza to, największą odnotowaną w historii organizacji wartość. Firmy wynajmujące pojazdy zakupiły o 23,4 proc. więcej nowych aut osobowych, tym samym wyprzedając pod tym względem inne formy finasowania aut służbowych.
Według danych z IBRM Samar firmy kupiły w 2018 roku 384,5 tys. nowych samochodów osobowych. Co ciekawe więcej niż co piąty nowy samochód osobowy nabyty w tym czasie przez firmy znajdował się w wynajmie długoterminowym.
Branża ta zakupiła łącznie 81,8 tys. aut. Jest to o 23,4 proc. więcej niż rok wcześniej i osiągnęła udział 21,3 proc. w łącznej sprzedaży nowych aut osobowych do firm.
Popularność leasingu i finansowania samochodów ze środków własnych utrzymuje się na podobnym poziomie w mikro, małych i średnich firmach, o tyle zainteresowanie wynajmem długoterminowym rośnie wraz z wielkością przedsiębiorstwa. Z badania Carefleet S.A. wynika, że 18,3 proc. firm z sektora MŚP korzysta w ogóle z wynajmu długoterminowego.
Rozwiązanie to cieszy się największą popularnością w średnich firmach, zatrudniających od 50 do 249 pracowników (29 proc.). Wynajem długoterminowy jako forma finansowania floty najrzadziej wykorzystywana jest w mikroprzedsiębiorstwach (11 proc. wskazań).
Jednocześnie niemal 40 proc. przedstawicieli tych podmiotów rozważa skorzystanie z usługi. Odwrotnie jest w przypadku kredytów. Tą formę finansowania wskazuje 24 proc. badanych mikroprzedsiębiorstw. W firmach średniej wielkości odsetek ten wynosi zaledwie 4 proc.
Jak można zauważyć, leasing jest obecnie głównym źródłem finansowania pojazdów służbowych w sektorze MŚP. Równie silną pozycję ma zakup aut za gotówkę. Jednak to niedługo może się zmienić, ponieważ coraz większe znaczenie ma wynajem długoterminowy.
Z pewnością ta opcja finansowa ma swoje zalety. Tak naprawdę poza miesięcznym zobowiązaniem oraz paliwem, nie ponosimy dodatkowych kosztów. Większość z nich jest po stronie wynajmującego. Dla wielu podmiotów jest to niewątpliwa zaleta.