Jak wymienić świece zapłonowe?
Świecie zapłonowe podlegają regularnej wymianie w okresie przewidzianym przez producenta. Zwykle ich wymiana nie jest trudna.
22.05.2016 | aktual.: 30.03.2023 11:38
Zalogowani mogą więcej
Możesz zapisać ten artykuł na później. Znajdziesz go potem na swoim koncie użytkownika
Dobór świec zapłonowych
Odpowiedni dobór świec zapłonowych do silnika musi być poprzedzony lekturą instrukcji obsługi. Jeżeli nie macie do niej dostępu ze względu na wiek auta, warto poszukać informacji w katalogu świec.
Ostatecznym źródłem informacji jest autoryzowana stacja obsługi producenta. Świecie należy zawsze dobierać według powyższych zaleceń – parametry świec zostawcie ich producentom.
Zobacz także
Wymiana świec zapłonowych
Podobnie jak przy doborze świec, również przed ich wymiany warto zasięgnąć informacji na ten temat. Są bowiem samochody, których producenci uzależniają wymianę od temperatury silnika – często należy wymieniać świece na gorącym silniku. Z instrukcji serwisowej można dowiedzieć się również o tym, z jakim momentem należy świece dokręcić. Standardowy proces wymiany wygląda następująco:
- wyłączyć zapłon,
- zdjąć przewody zapłonowe lub cewki ze świec,
- sprawdzić czy w gnieździe świecy nie znajdują się jakieś śmieci (fragment przewodu?) , które mogłyby dostać się do silnika – warto znaleźć przyczynę dostania się tam czegokolwiek,
- włożyć do gniazda świecy klucz i dobrze zamocować go na świecy,
- dynamicznym ruchem odkręcić świece i wyjąć je z gniazda,
- nową świecę wkręcić ręcznie, zwracając uwagę na prawidłowe ustawienie jej w gwincie głowicy (czasami trzeba użyć klucza i wtedy należy delikatnie wkręcać świecę w pierwszej fazie tak, by nie wkręcić jej krzywo),
- dokręcić kluczem dynamometrycznym z momentem zalecanym przez producenta,
- założyć przewody zapłonowe lub cewki zapłonowe na świece.
Jeżeli nie możecie znaleźć wartości momentu dokręcenia świecy zapłonowej, możecie posłużyć się następującymi wytycznymi firmy NGK, dotyczącymi momentu dokręcania.
Materiał głowicy silnika | Średnica gwintu świecy | |||
18 mm | 14 mm | 12 mm | 10 mm | |
Głowica żeliwna | 35-45 Nm | 25-35 Nm | 15-25 Nm | 10-15 Nm |
Głowica aluminiowa | 35-40 Nm | 25-35 Nm | 15-20 Nm | 10-12 Nm |
Materiał głowicy silnika | Średnica gwintu | |
18 mm | 14 mm | |
Głowica żeliwna | 20-30 Nm | 15-25 Nm |
Głowica aluminiowa | 20-30 Nm | 10-20 Nm |
Jak często wymieniać świece zapłonowe?
Zawsze według wskazań producenta lub co około 40 tys. km. Niektórzy producenci stosują świece o żywotności do 100 tys. km. Świece zapłonowe powinny być sprawdzane przy każdym większym serwisie. Jeżeli auto jest eksploatowane bardzo intensywnie (sportowe) lub na gazie LPG, zaleca się częstszą wymianę świec zapłonowych.