Jak wybrać samochód korzystając z full service leasingu?
Full service leasing, czyli produkt łączący finansowanie pojazdu z usługami dodatkowymi, zyskuje coraz większą popularność, nie tylko w dużych firmach. Sam proces zakupowy samochodu można jednak przeprowadzić niekiedy bez zewnętrznego pośrednictwa.
06.03.2016 | aktual.: 30.03.2023 11:42
Zalogowani mogą więcej
Możesz zapisać ten artykuł na później. Znajdziesz go potem na swoim koncie użytkownika
Firmy wynajmu długoterminowego skupia Polski Związek Wynajmu i Leasingu Pojazdów. Według PZWLP, full service leasing (FSL) to finansowanie floty przez umowę leasingu operacyjnego, najmu, dzierżawy oraz co najmniej trzy usługi pozafinansowe, w tym zawsze serwis mechaniczny.
Wśród usług pozafinansowych warto wymienić wymianę i serwis opon, obsługę kart paliwowych, assistance, pojazdy zastępcze, ubezpieczenie, likwidację szkód itp. FSL trwa minimum dwa lata, ryzyko wartości rezydualnej bierze na siebie usługodawca. Stanowi najbardziej popularną usługę świadczoną przez firmy CFM.
Członkowie PZWLP
Leasing z serwisem, od FSL różni to, że trzeba wybrać minimum dwie usługi pozafinansowe bez wymogu serwisu mechanicznego, a ryzyko wartości rezydualnej jest po stronie korzystającego lub finansującego. Z kolei usługa nazywana w fachowej nomenklaturze "zarządzaniem" nie obejmuje finansowania, musi trwać co najmniej sześć miesięcy, można wybrać dowolną liczbę usług pozafinansowych.
Definicje usług finansowych są nierzadko przedmiotem dyskusji, postanowiliśmy w tym względzie zaufać PZWLP, związkowi skupiającemu 22 firmy. 15 z nich specjalizuje się w FSL. Organizacja reprezentuje około 80 proc. rynku pojazdów obsługiwanych w ramach wynajmu długoterminowego (około 147 000 pojazdów) a należą do niej między innymi: ALD Automotive Polska, Alphabet Polska Fleet Management, Arval Service Lease Polska, Athlon Car Lease Polska, PKO Leasing, mLeasing, Business Lease Poland, Carefleet, Corpo Flota, Express, LeasePlan Fleet Management Polska, Nivette Fleet Management, Raiffeisen-Leasing Polska, Idea Leasing & Fleet, Volkswagen Leasing oddz. w Polsce.
Przekazanie aut kierowcom
Po przypomnieniu teorii bliżej przyjrzymy się kwestii wyboru samochodu wspólnie/lub bez pomocy podmiotu CFM. Teoretycznie najlepiej, a na pewno najłatwiej, kwestie negocjacji cenowych pozostawić naszemu zewnętrznemu partnerowi. Między innymi ze względu na to, że jego wielki potencjał zakupowy powinien zostać doceniony przez importera, oczywiście w postaci wysokich rabatów.
Jednak wielu sprzedawców samochodów pyta przedstawicieli CFM dla kogo ma być dana partia aut. Poza tym cała ulga od ceny detalicznej nie będzie wpływała na obniżenie raty leasingowej, bo przecież, co w pełni zrozumiałe, podmiot świadczący usługę FSL będzie chciał coś z niej mieć dla siebie.
Właśnie dlatego managerowie średnich i dużych flot czasem decydują się negocjować umowy sprzedaży samochodów bezpośrednio z działem sprzedaży flotowej importera aut lub wyspecjalizowanym dealerem. Dobre kontakty z nimi pomogą na przykład w pilnym przeszukaniu stoku aut, gdy jesteśmy w nagłej potrzebie zakupu konkretnego samochodu.
Warto też zdobyć informację na temat kosztów dostarczenia pojazdów – jak się one będą kształtowały jeśli kierowcy odbiorą auta u dealera, w firmie CFM, na evencie firmowym (trzeba uzgodnić kto płaci za transport aut), niekiedy korzystne może być skorzystanie z usługi door to door.
Auto przedkontraktowe
Jeśli podejmiemy decyzję, by zamówienie samochodów powierzyć firmie CFM (wcale nie twierdzimy, że to złe rozwiązanie), przysyłając zapytanie ofertowe warto wyszczególnić segment aut, nadwozie, rodzaj paliwa, pojemność i moc silnika, wyposażenie.
Naturalnie nie musimy być ekspertami motoryzacyjnymi, podmioty świadczące usługę FSL chętnie doradzają dobór wymienionych elementów w dopasowaniu do potrzeb przedsiębiorstwa oraz oczywiście możliwości finansowych klienta. Trzeba też się dowiedzieć, czy wskazana cena obejmuje wspomniane koszty dostawy pojazdów i ich rejestracji.
Nierzadko firmy potrzebują samochodu "na teraz", ale akurat wybrana przez nowo przyjętego do pracy managera/prezesa lub znakomitego handlowca konfiguracja będzie dostępna dopiero za trzy miesiące. Wtedy można skorzystać z auta przedkontraktowego.
Koniecznie należy jednak zwrócić uwagę na jego cenę, bo jak łatwo się domyślić, pojazd wynajęty na kilka tygodni nie stanowi złotego interesu dla CFM-u, więc zapłacimy miesięcznie więcej niż w przypadku środka lokomocji wynajętego na kilka lat.
Jedno z rozwiązań stanowi określenie ceny jako wartości procentowej pojazdu docelowego, którą porównamy z opłatami za skorzystanie z wypożyczalni (szczególnie jeśli jesteśmy jej stałymi klientami i mamy korzystne rabaty). Awaryjny pomysł to tymczasowe przekazanie jednego z aut pulowych, będących do dyspozycji każdego kierowcy w firmie (naturalnie jeśli firma praktykuje posiadanie tego rodzaju pojazdów).