Poradniki i mechanikaPrzewożenie rowerów samochodem. Cztery najpopularniejsze rozwiązania

Przewożenie rowerów samochodem. Cztery najpopularniejsze rozwiązania

Wybierając się na urlop, nierzadko mamy w planach aktywne spędzanie wolnego czasu, w tym jazdę na rowerze. Dlatego wielu z was decyduje się zabrać je ze sobą. Jak sprawnie, bezpiecznie i zgodnie z prawem przewieźć rower samochodem?

Jeden z lepszych sposobów przewożenia roweru samochodem. Od niedawna zalegalizowany w Polsce.
Jeden z lepszych sposobów przewożenia roweru samochodem. Od niedawna zalegalizowany w Polsce.
Źródło zdjęć: © fot. mat. prasowe/Opel
Marcin Łobodziński

12.07.2016 | aktual.: 30.03.2023 11:33

Zalogowani mogą więcej

Możesz zapisać ten artykuł na później. Znajdziesz go potem na swoim koncie użytkownika

Przewożenie rowerów w bagażniku samochodu

Na przewożenie rowerów autem są w zasadzie cztery sprawdzone sposoby, a każdy z nich ma swoje zalety i wady. Najprostszy to włożenie rowerów do bagażnika, co jest bezproblemowe w większym kombi, minivanie czy SUV-ie. Pełnowymiarowe vany mieszczą rowery w swoich kufrach bez szczególnych wyrzeczeń, z kompletem pasażerów na pokładzie.

Inaczej sytuacja wygląda w mniejszych samochodach, gdzie niekiedy trzeba zrezygnować z innego bagażu lub przenieść go na dach do boksu, albo nawet pojechać tylko we dwójkę. Ograniczenie przestrzeni bagażowej dotyczy w tej sytuacji każdego samochodu, ale nieocenioną zaletą jest mniejsze ryzyko kradzieży czy zniszczenia sprzętu przy drobnej kolizji, błędzie kierowcy czy w fatalnych warunkach atmosferycznych.

Taka jazda jest również nieznacznie tańsza i to nie z uwagi na brak dodatkowych kosztów w postaci specjalnych uchwytów rowerowych, ale z powodu mniejszych oporów niż w aucie z rowerami, na przykład na dachu.

W dużych samochodach, już w kombivanach, śmiało można wykorzystać wysoką kabinę do przewozu rowerów w bagażniku bez większych wyrzeczeń
W dużych samochodach, już w kombivanach, śmiało można wykorzystać wysoką kabinę do przewozu rowerów w bagażniku bez większych wyrzeczeń© fot. mat. prasowe/Fiat

Jak przewozić rowery w bagażniku, by było wygodnie i bezpiecznie?

Kluczowe jest odczepienie kół. W wielu przypadkach jest to szybkie i łatwe, ale nie zawsze. Pozwala przewozić koła i ramy oddzielnie, a przez to łatwiej zagospodarować przestrzeń. Same koła lub same ramy można również umieścić na dachu, na zwykłym bagażniku, jeśli jest to konieczne.

Jest jednak możliwość przewiezienia rowerów w całości, pod warunkiem, że bagażnik mamy odpowiednio duży. Przed transportem rowerów w bagażniku warto je umyć lub spakować w pokrowce, by nie ubrudzić wnętrza.

Pojawiają się niekiedy wątpliwości co do tego, czy jest to metoda zgodna z prawem. Bez obaw. Ważne, by przestrzegać podstawowych zasad, czyli umieścić rower tak, by żadna z jego części nie wystawała poza obrys samochodu (np. przez otwarte okno w drzwiach) oraz by nie wnikała bezpośrednio do przedziału pasażerskiego. Za granicą policja zwraca uwagę na takie rzeczy.

Koniecznie przymocujcie rowery pasami lub taśmami transportowymi do zaczepów umieszczonych w bagażniku jeżeli przestrzeń bagażowa nie jest oddzielona od pasażerskiej kratą lub po prostu solidną półką. Jeżeli ich nie ma, postarajcie się chociaż spiąć wszystko w jedną całość, co ograniczy możliwość przesuwania się rowerów podczas wypadku.

Dla osób ceniących sobie przemyślane i bezpieczne rozwiązania, firmy oferujące bagażniki rowerowe przygotowały również specjalne szyny poprzeczne do montażu rowerów w pozycji stojącej we wnętrzu bagażnika samochodu typu kombi. Koszt takiego rozwiązania to ok. 400 zł.

Przewożenie rowerów na bagażniku dachowym

To najpopularniejsze i stosunkowo tanie rozwiązanie. Jest proste, ale niezbyt wygodne i ma wiele wad. Przede wszystkim, samo zakładanie bagażnika, a później mocowanie rowerów jest trudne i uciążliwe. Wymaga też siły, a nierzadko pomocy drugiej osoby.

Bagażniki dachowe są stosunkowo tanie, bardzo popularne i mają bardzo dużo wad
Bagażniki dachowe są stosunkowo tanie, bardzo popularne i mają bardzo dużo wad© fot. mat. prasowe/Honda

Kolejna wada dotyczy już samej jazdy samochodem. Nieznacznie podnosi się środek ciężkości i znacząco rosną opory. O ile jednak wyższe zużycie paliwa może nie być jeszcze dużym problemem, o tyle jazda przy silnych podmuchach bocznego wiatru nie należy do szczególnie przyjemnych.

Z bagażnikiem dachowym po autostradach jeździ się mało przyjemnie. Przy wyższych prędkościach w aucie może być głośno. Zawsze istnieje ryzyko, że rower może się wypiąć lub choćby poluzować.

W mieście jadąc z bagażnikiem rowerowym należy pamiętać o znacznej zmianie wysokości samochodu, zwłaszcza podczas przejeżdżania pod niskimi wiaduktami lub przy wjeżdżaniu na parkingi wielopoziomowe. Oczywiście nie brakuje zalet bagażników dachowych. Przede wszystkim w żaden sposób nie wpływają na przestrzeń w kabinie i nie ograniczają widoczności.

Jak zamocować rower do bagażnika na dachu?

Jeżeli jest to bagażnik typowy do przewozu roweru, to jest on wyposażony w odpowiednie mocowania. Już na etapie kupowania takiego uchwytu trzeba sprawdzić, czy nadaje się on do naszego typu roweru. Należy pamiętać, że rower musi być zamocowany do bagażnika zarówno kołami jak i ramą lub widelcem. Tylko wtedy, gdy nie może się przesuwać do przodu lub w tył, ani też pochylać na boki, można uznać jego zamocowanie za właściwe. Na każdym postoju należy sprawdzić jakość mocowania.

Ceny dachowych bagażników są stosunkowo niskie, ale pamiętajcie, że jeden uchwyt posłuży tylko dla jednego roweru. Ma to i wadę i zaletę. Ceny to od około 100 zł (na jeden rower) do nawet tysiąca. Do tego należy doliczyć poprzeczki do montażu takiego uchwytu.

Przewożenie rowerów na bagażniku montowanym na hak

Zdecydowanie wygodniejszym, ale też droższym rozwiązaniem jest montaż roweru na bagażniku mocowanym do haka. Od 2016 roku jest to o tyle wygodne, że ustawodawca wreszcie opracował przepisy, pozwalające pozyskać trzecią tablicę rejestracyjną do tego typu bagażników.

Ich zalety to mniejszy wpływ na wygodę jazdy oraz na zużycie paliwa, a także łatwiejszy montaż zarówno bagażnika jak i samych rowerów. Są one uniwersalne dla każdego samochodu, dlatego łatwo je kupić na rynku wtórnym, sprzedać lub wypożyczyć.

Oczywistą wadą jest konieczność posiadania haka, co dodatkowo kosztuje. Inną jest możliwość uszkodzenia roweru przy cofaniu lub przy kolizji z tyłu. Bagażnik nieznacznie wydłuża samochód, ale dla przeciętnego kierowcy jest to bez znaczenia.

Nieco ograniczona widoczność i zaburzenia w działaniu czujników parkowania to drobiazg przy zaletach takiego systemu transportu rowerów. W zależności od typu rozwiązania, bardziej lub mniej ograniczony będzie również dostęp do bagażnika samochodu. Rowery montuje się dokładnie tak, jak na dachu – przy pomocy specjalnych uchwytów.

Bagażniki na hak są wygodne, ale dość drogie
Bagażniki na hak są wygodne, ale dość drogie© fot. mat. prasowe/Opel

Bardzo rzadko spotyka się bagażniki rowerowe do aut terenowych, które mocuje się do koła zapasowego, umieszczonego na tylnej klapie. Jest to rozwiązanie podobne do uchwytu na hak, ma podobne zalety, ale nie wymaga posiadania haka i dodatkowej tablicy rejestracyjnej.

Uchwyty na hak mają bardzo zróżnicowane ceny, gdyż zależą one m.in. od sposobu montażu, możliwości dostępu do bagażnika samochodu, wyposażenia (światła, miejsce na tablicę) oraz liczby rowerów jaką można na nich zamontować. Najtańsze, markowe uchwyty kosztują około 250-300 zł, natomiast górny, rozsądny limit to 2500-3000 zł. Do tego trzeba doliczyć koszt haka i ewentualnie tablicy rejestracyjnej.

Przewożenie rowerów na uchwycie na klapie bagażnika

Alternatywą dla dwóch poprzednich bagażników jest kompromis w postaci uchwytu na klapę samochodu typu hatchback lub kombi, choć pojawiają się już konstrukcje na sedany. To rozwiązanie pośrednie, które przejmuje część wad i zalet bagażników dachowych i na hak. Największą zaletą jest to, że nie wymaga od samochodu haka, a jednocześnie nie wpływa tak znacząco na wysokość auta.

Niestety, wbrew pozorom, to właśnie takie rozwiązanie generuje największe opory powietrza, a zatem najbardziej niekorzystnie wpływa na zużycie paliwa. Wynika to z faktu, że rowery na klapie montuje się poprzecznie do kierunku jazdy i nierzadko powyżej linii dachu, a tył auta jest bardzo istotny ze względu na przepływ powietrza wokół jego nadwozia. Ta uwaga dotyczy tylko takich konstrukcji, które sprawiają, że rowery są zamocowane dość wysoko.

Bagażniki na klapę samochodu wymyślono z myślą o niedużych hatchbackach oraz kombi, ale powstają już konstrukcje do sedanów
Bagażniki na klapę samochodu wymyślono z myślą o niedużych hatchbackach oraz kombi, ale powstają już konstrukcje do sedanów© fot. mat. prasowe/Thule

Pewną wadą niektórych typów bagażników gorszej jakości jest niepewność ich zamontowania. Trzymają się samochodu na minimum czterech zaczepach, przymocowanych bezpośrednio do klapy. Jeżeli podróżujecie na nierównej drodze i do tego z dość dużą prędkością, istnieje ryzyko odczepienia lub choćby poluzowania się bagażnika. Ponadto, może on uszkodzić klapę samochodu, a także blokuje dostęp do niej. Dlatego taki system jest najmniej popularny ze wszystkich rozwiązań.

Uchwyty na klapę są z reguły tańsze od tych na hak. Dużo zależy od sposobu montażu samego uchwytu, ale także od liczby miejsc na rowery. Ceny zaczynają się od 400 zł, a kończą na 1500 zł. W tym przypadku nie trzeba doliczać kosztów haka.

Zalety i wady najpopularniejszych systemów do przewożenia rowerów samochodem

Wnętrze samochodu:Bagażnik dachowy:Bagażnik na hak:Bagaznik na klapę:
ZALETY:
Brak dodatkowych kosztówBrak ograniczenia przestrzeni w bagażniku autaBrak ograniczenia przestrzeni w bagażniku autaBrak ograniczenia przestrzeni w bagażniku auta
Brak możliwości pobrudzenia rowerów podczas transportuBrak ograniczenia widoczności Ograniczona widoczność do tyłuWygodny montaż rowerów
Niewielkie ryzyko uszkodzenia rowerów w kolizji drogowejNiewielkie ryzyko uszkodzenia rowerów w kolizji drogowejMinimalny wpływ na prowadzenie samochodu 
Brak zmian w odczuciach podczas jazdy Wygodny montaż bagażnika i rowerów 
Brak wpływu na zużycie paliwa Minimalny wpływ na zużycie paliwa 
Nie zmieniają się gabaryty pojazdu   

WADY:

Duże ograniczenie przestrzeni w bagażniku autaKosztyWysokie koszty Koszty
Możliwe ograniczenie widoczności do tyłuRowery wystawione na warunki atmosferyczneRowery wystawione na warunki atmosferyczneRowery wystawione na warunki atmosferyczne
 Utrudniony montaż bagażnika i rowerówDuże ryzyko uszkodzenia podczas kolizjiUtrudniony montaż bagażnika
 Samochód bardziej podatny na podmuchy wiatruKonieczność posiadania haka i nierzdko trzeciej tablicy rejestracyjnejDuży wpływ na wzrost zużycia paliwa
 Zmienia się wysokość pojazdu i umieszczenie środka ciężkościZwiększenie rozmiarów samochoduZwiększenie rozmiarów samochodu
 Odczuwalnie wyższe zużycie paliwaW niektórych modelach utrudniony dostęp do bagażnikaBardzo ograniczony dostęp do bagaznika
   Możliwość uszkodzenia lakieru i karoserii samochodu zarówno podczas montażu jak i podczas jazdy

Cena ok.

 

brak kosztów

(ewentualnie belka poprzeczna na dwa rowery, ok. 400 zł)

 

 

100-900 zł*

 

bez kosztów belek poprzecznych na dach samochodu

 

 

250-2500 zł**

 

bez kosztów haka i trzeciej tablicy rejestracyjnej

 

400-1500 zł**

*na jeden rower

**dwa lub trzy rowery

Źródło artykułu:WP Autokult
poradnikiprzepisyrowerzyści
Komentarze (17)