Poradniki i mechanikaJak czytać oznaczenia na szybach samochodowych?

Jak czytać oznaczenia na szybach samochodowych?

Oznaczenia i kody umieszczone na szybach samochodu informują m.in. o dacie produkcji, ale także o rodzaju zastosowanej szyby. Zobacz, jak je czytać.

Oznaczenia na szybach różnią się w zależności od producenta szyby czy samochodu.
Oznaczenia na szybach różnią się w zależności od producenta szyby czy samochodu.
Źródło zdjęć: © fot. Marcin Łobodziński
Marcin Łobodziński

19.04.2017 | aktual.: 30.03.2023 11:24

Zalogowani mogą więcej

Możesz zapisać ten artykuł na później. Znajdziesz go potem na swoim koncie użytkownika

Znaki i oznaczenia na szybach mogą się różnić zależnie od producenta samochodu lub samej szyby. Nie jest to więc poradnik sprawdzający się w każdym przypadku.

E z liczbą umieszczone w okręgu to standardowy znak homologacyjny stosowany w Europie. Liczba przy literze E oznacza kraj, w którym homologowano szybę. Jest to przykładowo:

  • E1 - Niemcy
  • E2 - Francja
  • E3 - Włochy
  • E8 - Czechy
  • E11 - Anglia
  • E20 - Polska

Znak 43R i kolejne liczby, to numer regulaminu homologacji Europejskiej Komisji Gospodarczej ONZ.

Na samej górze kolumny z oznaczeniami znajduje się nazwa producenta szyby. Nie musi to być zawsze marka samochodu, natomiast zwykle znajdziemy taką informację lub choćby znaczek producenta auta, ale pod warunkiem, że szyba jest oryginalna.

Długi kod z literami i cyframi informuje o rodzaju szyby. Dla przykładu, według standardu amerykańskiego AS wygląda to następująco:

  • AS1 – szyba laminowana,
  • AS2 – szyba hartowana,
  • AS3 – szyba laminowana lub hartowana o ciemnym kolorze

Niekiedy można znaleźć napis laminated lub lamisafe, co oznacza szybę laminowaną, a pod nim znak II, który stosuje się na szybach podwójnych. Cyfry umieszczone za literą M informują o typie budowy szkła, m.in. jego grubości i kolorze.

Uwaga - część poświęcona określaniu daty produkcji szyby nie opisuje generalnej zasady. W przypadku tej szyby nie ma podanego liczbowo roku produkcji.
Uwaga - część poświęcona określaniu daty produkcji szyby nie opisuje generalnej zasady. W przypadku tej szyby nie ma podanego liczbowo roku produkcji.© fot. Marcin Łobodziński

Jak czytać datę produkcji szyby?

Na wielu szybach odnajdziemy kropki i cyfrę. To jest orientacyjna data produkcji szyby. Liczba oznacza rok produkcji, np. 14 to rok 2014, a 6 to 2006 rok, ale może to być też 2016 rok - zależnie od producenta.

Kropki przed i za cyfrą/liczbą odpowiadają natomiast miesiącowi, w którym szyba wyjechała z fabryki. Pierwszy miesiąc, czyli styczeń, to jedna kropka przed rokiem, luty to dwie kropki, aż do czerwca, który może mieć sześć kropek lub... żadnej. Następnie lipiec to sześć kropek, ale za liczbą/cyfrą, aż do grudnia, któremu przypisuje się jedną kropkę Zazwyczaj, choć nie zawsze, wygląda to następująco:

  • styczeń 2006: •6
  • luty 2006: ••6
  • marzec 2006: •••6
  • kwiecień 2006: ••••6
  • maj 2006: •••••6
  • czerwiec 2006: ••••••6 (lub samo 6)
  • lipiec 2006: 6••••••
  • sierpień 2006: 6•••••
  • wrzesień 2006: 6••••
  • październik 2006: 6•••
  • listopad 2006: 6••
  • grudzień 2006: 6•

To dzięki powyższym oznaczeniom warto oglądać szyby przed zakupem auta używanego. Należy zwrócić uwagę na daty ich produkcji i logo producenta. Oznakowane poszczególnych szyb może różnić się od siebie nieznacznie datą - nie musi to oznaczać, że samochód miał kiedyś wypadek. Szyba może być starsza niż samochód i wszystko nadal będzie oryginalne. Inaczej sytuacja wygląda, jeśli szyba jest młodsza niż pojazd, w którym jest zamontowana. Wtedy z pewnością była wymieniana. Jednak i to nie musi oznaczać wypadku - szybę można wymieniać z różnych powodów.

Jeszcze raz zaznaczę, że oznaczenie roku produkcji jest bardzo indywidualne dla każdego producenta szyby i nie ma jednej zasady. Jeśli chcecie mieć pewność, sprawdźcie na forach internetowych poświęconych danej marce lub zadzwońcie do ASO.

Trzeba wiedzieć, że choć są pewne standardy w oznaczeniach szyb, to każdy producent samochodu, dostawca szyb OEM lub zamienników może stosować własne kody dotyczące parametrów i budowy.

Komentarze (9)