Jaguar XE – z pazurami na Audi, BMW i Mercedesa [wideo]
Jaguar XE zadebiutował podczas imprezy w Earl’s Court w Londynie. Dla brytyjskiej marki to bodaj najważniejsza premiera ostatnich lat.
09.09.2014 | aktual.: 08.10.2022 09:05
Zalogowani mogą więcej
Możesz zapisać ten artykuł na później. Znajdziesz go potem na swoim koncie użytkownika
Jaguar XE ma rzucić wyzwanie takim samochodom, jak Audi A4, BMW serii 3 czy Mercedes-Benz klasy C. W Londynie została zaprezentowana wersja S, o której producent pisze, że znajdzie się na szczycie oferty.
Szczegóły dot. całej gamy zostaną podane do publicznej wiadomości w październiku podczas targów w Paryżu. Jaguar XE wejdzie do sprzedaży w 2015 r.
Jaguar XE S ma 4672 mm długości, 1850 mm szerokości, 1416 mm wysokości (wymiary mogą być nieco inne w pozostałych wersjach). Rozstaw osi to 2835 mm. W rubryce masa własna firma podaje "od 1474 kg".
Jaguar XE S ma pod maską 3-litrowy silnik benzynowy V6. Jednostka z bezpośrednim wtryskiem jest wspomagana przez sprężarkę Rootsa typu twin-vortex i współpracuje z 8-stopniową przekładnią automatyczną ZF.
Motor rozwija moc 340 KM, a jego maksymalny moment obrotowy to 450 Nm. Jaguar XE S przyspiesza od 0 do 100 km/h w 5,1 s. Prędkość maksymalna została elektronicznie ograniczona do 250 km/h.
W palecie silnikowej brytyjskiego sedana znajdą się nowe, 4-cylindrowe jednostki wysokoprężne o pojemności 2,0 l z serii Ingenium. Najbardziej oszczędny wariant będzie cechował się wg producenta średnim spalaniem na poziomie 3,8 l/100 km i emisją dwutlenku węgla 99 g/km. W materiale prasowym przemknęła informacja, że jeden z diesli będzie generować 163 KM i 380 Nm.
Poza wspomnianą przekładnią automatyczną, XE będzie dostępny z 6-biegową skrzynią manualną. Auto ma napęd na tył. XE to pierwszy Jaguar w historii wyposażony w elektryczne wspomaganie układu kierowniczego. Producent oczywiście twierdzi, że to krok naprzód, a "niemal nieograniczone możliwości dostrajania" pozwoliły uzyskać dobre wyczucie samochodu, ale o tym będziemy musieli przekonać się w praktyce.
Jaguar XE charakteryzuje się niskim współczynnikiem oporu aerodynamicznego (Cd=0,26). Szkielet jest wykonany z wytrzymałego stopu aluminium serii 6000. Do budowy pojazdu użyto też RC 5754, czyli stopu aluminium powstałego głównie z odzyskanego materiału.
Auto jest wyposażone w układ ASPC (All Surface Progress Control), który działa jak tempomat do powolnej jazdy i jest aktywny w przedziale od 3,6 km/h do 30 km/h. Samochód dostał ponadto kolorowy HUD oraz kamerę stereoskopową połączoną z systemem hamowania awaryjnego. Rozpoznaje ona też znaki drogowe i ostrzega przed opuszczeniem pasa ruchu. Inne układy to: adaptacyjny tempomat, ostrzeganie przed zbliżaniem się do innego pojazdu, monitorowanie martwego pola, półautomatyczne parkowanie równoległe i prostopadłe oraz wykrywanie ruchu podczas cofania.
Systemem multimedialnym InControl można sterować przy pomocy 8-calowego wyświetlacza lub głosowo. Funkcja Jagua InControl Remote umożliwia użytkownikom smartfonów z systemami iOS i Android połączenie z samochodem z każdego miejsca i sterowanie jego funkcjami (np. w celu zaprogramowania klimatyzacji nawet z tygodniowym wyprzedzeniem, zablokowania zamków w drzwiach, uruchomienia silnika). InControl Apps to z kolei dostęp do aplikacji zainstalowanych na smartfonie poprzez ekran dotykowy zamontowany w pojeździe.