Indeks prędkości opony - tak istotny, a często pomijany
Przy zakupie opon należy zwrócić uwagę na szereg parametrów, a jednym z często pomijanych jest indeks prędkości. Oznacza on bezpieczną prędkość, z jaką możemy się na takim ogumieniu poruszać.
27.03.2020 | aktual.: 22.03.2023 12:06
Zalogowani mogą więcej
Możesz zapisać ten artykuł na później. Znajdziesz go potem na swoim koncie użytkownika
Wybierając opony, przeważnie sugerujemy się rozmiarem i rzeźbą bieżnika. Wbrew pozorom jest więcej parametrów, jakie trzeba brać pod uwagę. Indeks prędkości jest szczególnie istotny, kiedy preferujemy dynamiczny styl jazdy.
Czym jest indeks prędkości?
Indeks prędkości określa maksymalną, dopuszczalną prędkość, z jaką pojazd może się poruszać na danej oponie. Wartość indeksu wyrażona jest w kilometrach na godzinę. Jest ona określana przez producenta w drodze testów laboratoryjnych, podczas których imituje się pracę i zużycie w warunkach drogowych. Rozpędzając oponę do określonej prędkości, mierzy się jednocześnie jej wytrzymałość, która uznawana jest za indeks prędkości danego typu ogumienia.
Zobacz także
Co oznacza indeks prędkości?
Symbol indeksu prędkości znajduje się na boku opony i jest ostatnią, po szerokości, profilu, rozmiarze i indeksie nośności, wartością w tym ciągu znaków. Indeks wyrażony jest zapisem literowym, np. "W". W samochodach osobowych przeważnie spotkamy litery od Q do U.
- Q – 160 km/h
- R – 170 km/h
- S – 180 km/h
- T – 190 km/h
- U – 200 km/h
- H – 210 km/h
- V (VB) – 240 km/h
- ZR – powyżej 240 km/h
- W – 270 km/h
- Y – 300 km/h
Indeks prędkości zapisywany jest zawsze po indeksie nośności, ponieważ są one od siebie zależne. Dlatego pełny opis na oponie składa się z dwóch cyfr i litery, np. 91T, co oznacza, że obciążenie na tej oponie nie może przekraczać 615 kg powyżej prędkości 190 km/h.
Należy również pamiętać, że jeśli przeciążymy auto, to opona może się poddać konstrukcyjnie już przy znacznie mniejszej prędkości. Producenci ogumienia stosują zestandaryzowane symbole indeksu.
Którą oponę wybrać?
Opony powinno się wybierać przez pryzmat typu pojazdu, ceny i stylu jazdy. Pamiętajmy jednak, że opony muszą być dostosowane do konkretnego samochodu, ponieważ mają bezpośredni wpływ na charakterystykę prowadzenia i zachowania na drodze. Istotne jest również, że przepisy zabraniają stosowania opon o różnych indeksach na tej samej osi. Rzadko się o tym mówi.
Informacje o optymalnym ogumieniu znajdują się w instrukcji obsługi auta, na tabliczce znamionowej, ale praktycznym źródłem wiedzy są internetowe sklepy oponiarskie, które dobierają właściwe ogumienie do auta.
Połączenie indeksów nośności i prędkości jest szczególnie istotne w autach supersportowych i tu wybór ogumienia pod tym względem nie może być przypadkowy. Chodzi o to, że przy wysokiej prędkości jedno auto może się "unosić", a inne będzie dociskane spojlerami z siłą kilkudziesięciu kilogramów. Nawet jeśli będą ważyły tyle samo, to przy 200 km/h w jednym opony będą obciążane znacznie mniej niż w innym.
Nie lekceważ indeksu prędkości
Część kierowców podchodzi do indeksu prędkości po macoszemu. Takie podejście może mieć groźne konsekwencje – w praktyce oznacza to szybsze zużycie, odkształcania, gorszą przyczepność, dłuższą drogę hamowania, a nawet pęknięcie opony w obciążonym pojeździe.
Właściwy indeks prędkości opony to przede wszystkim bezpieczeństwo na drodze, bo na takich oponach auto prowadzi się przewidywalnie. Jeśli zaś wybierzemy ogumienie z wyższym indeksem, niż sugeruje producent, to co najwyżej ograniczymy komfort jazdy – takie produkty mają wzmocnioną konstrukcję (czasem twardszą mieszankę gumy), przez co są mniej podatne na odkształcenia.
Wysoki dla aut o dużej mocy
Prawidłowością jest zatem fakt, że producenci pojazdów o dużej mocy zalecają opony z wysokim indeksem prędkości, np. V i większym. Nie wynika to tylko z tego, że taki pojazd może bezpiecznie poruszać się z prędkością ponad 200 km/h, ale z tego, że duża moc silnika oddziałuje na opony podczas dynamicznego ruszania i hamowania, czy też skręcania.