Hyundai ix35
ix35 to niewielki SUV produkowany od 2009 roku przez wielobranżowy południowokoreański koncern samochodowy Hyundai. Wóz wytwarzany jest w Korei Południowej, Słowacji, Czechach, Chinach, Egipcie i Indonezji.
Auto zastąpiło produkowany w latach 2004-2009 model Tucson. W zasadzie jest to jego następca, jednak Hyundai chcąc odciąć się od Tucsona, na większości rynków przemianował nowy model na ix35. Jednak np. w Korei Południowej nowe auto jest sprzedawane pod nazwą Tucson ix.
Nowy wóz wygląda znacznie dynamiczniej od poprzednika i w ten sposób odcina się od spokojnego, niewyróżniającego się SUV-a. Do charakterystycznych cech ix35 należą unosząca się ku górze dolna linia okien, agresywnie wyglądające reflektory i mocne przetłoczenia na pokrywie silnika.
Ciekawą stylistyką można się też cieszyć po zajrzeniu do wnętrza. Tutaj wyróżnia się interesująco wyglądająca kierownica oraz czytelne, spore zegary.
Przestrzeni nad głowami i na nogi dla pasażerów z przodu i z tyłu jest wystarczająco dużo. Nawet rośli pasażerowie zasiadający na tylnej kanapie nie powinni mieć problemu ze znalezieniem miejsca na nogi. Fotele są obszerne i wygodne, ale brakuje im nieco podparcia bocznego.
Hyundai ix35 ma dość dużą przestrzeń bagażową. Pewnym minusem jest niemożność wykorzystania jej w pełni po złożeniu tylnej kanapy. Na styku oparcia kanapy i podłogi bagażnika tworzy się schodek, który w pewnych sytuacjach może utrudniać transport bagażu.
Hyundai ix35 nie jest samochodem terenowym, mimo że ma napęd na wszystkie koła. Przyczyną jest nie tylko zbyt mało uniesione podwozie, ale też samo działanie napędu. Nie da się w ix35 włączyć na stałe napędu na obie osie. O tym, czy tylna oś też będzie przenosić moment napędowy na drogę, decyduje elektronika.
Dostępne są też wersje z napędem tylko na przednią oś, a możliwość wyboru samochodu z dołączanym napędem wszystkich kół zależy od wybranego silnika.
W Polsce ix35 sprzedawany jest z czterema silnikami, z których połowa to jednostki benzynowe. Najmniejszym montowanym pod maską Hyundaia motorem jest 1,6-litrowy silnik benzynowy o mocy 135 KM. W razie wyboru tej jednostki napędowej klient jest zmuszony kupić auto z napędem tylko przednich kół.
Drugi benzynowiec ma 2 l objętości skokowej i rozwija moc 163 KM. W jego przypadku możliwe jest przenoszenie napędu zarówno na przednie, jak i na wszystkie koła.
Podobnie jak z mniejszym motorem benzynowym sprawa ma się z 1,7-litrowym dieslem, który jest dostępny tylko w wersji auta z napędem przednim.
Natomiast druga z jednostek wysokoprężnych nie dość, że może być łączona zarówno z napędem przednim, jak i na wszystkie koła, to jeszcze jest budowana w dwóch konfiguracjach mocy. Słabsza ma 136 KM, a mocniejsza aż 184 KM mocy maksymalnej.
Niezależnie od wybranego silnika Hyundai ix35 jest dostępny z czterema poziomami wyposażenia: Classic, Comfort, Style i Premium. Już w najtańszej opcji Classic samochód ma elektrycznie sterowane i podgrzewane lusterka, komputer pokładowy, manualną klimatyzację czy systemy ułatwiające zjeżdżanie i podjeżdżanie pod strome wzniesienia. Z systemów bezpieczeństwa klient odnajdzie przednie poduszki powietrzne, boczne poduszki powietrzne i kurtynowe poduszki gazowe. Do tego dochodzą jeszcze układy ABS i ESP.
Hyundai ix35 cechuje się też sztywną konstrukcją podwozia i nadwozia, co udowodniły testy Euro NCAP. W próbie zderzenia czołowego koreańskie auto uzyskało najwyższą możliwą notę 5 gwiazdek.
W Polsce Hyundai ix35 w najtańszej wersji z 1,6-litrowym motorem benzynowym kosztuje 68 900 zł (stan na 18.12. 2011 r.).