Honda Jazz 1.3 i‑VTEC i Honda HR‑V 1.6 i‑DTEC - test, opinie, spalanie, cena
W ubiegłym tygodniu swoje polskie debiuty miały jednocześnie dwa modele Hondy. Wybraliśmy się na to pierwsze spotkanie, by przywitać nową generację Jazza i powracającego crossovera HR-V.
08.10.2015 | aktual.: 28.03.2023 16:28
Zalogowani mogą więcej
Możesz zapisać ten artykuł na później. Znajdziesz go potem na swoim koncie użytkownika
Honda Jazz - pierwsza jazda
Najpierw przyjrzyjmy się miejskiemu malcowi. To trochę nietypowy przedstawiciel segmentu B. Honda nie zdecydowała się na spokojne, uniwersalne kształty. Jeśli postawilibyśmy Jazza obok Volkswagena Polo czy Škody Fabii wizualnie wyglądałoby to jak różnica pokoleń. Oczywiście wozy VAG-a również wyglądają dosyć nowocześnie, ale Honda oferuje samochód znacznie bardziej dynamicznie wyglądający, mimo obłego kształtu. Decyduje o tym dosyć agresywnie nakreślony pas frontowy, śmiało poprowadzone przetłoczenia i stosunkowo mocno pochylona przednia szyba.
Pod względem wyglądu wnętrze Jazza również wyprzedza wielu konkurentów nowoczesnością. Walkę mogłoby tu podjąć np. Renault Clio. Deska rozdzielcza jest, jak we wszystkich autach tego producenta, bardzo dobrze zaprojektowana pod względem ergonomii. Wszystko jest na swoim miejscu i jest czytelnie oznaczone.
Największym atutem wnętrza Jazza jest jego przestronność. Jest tu wysoko, nawet z tyłu – nad głową miejsca jest więcej niż w niejednym wozie segmentu D. Na pochwałę zasługuje też spory bagażnik. Mieści on 354 l, a co równie ważne – jest bardzo dobrze zaprojektowany pod względem dostępności. Otwór wsadowy jest bardzo szeroki, a próg załadunku umieszczono stosunkowo nisko.
Honda zdecydowała się zastosować pod maską Jazza tylko jedną opcję silnikową. Jest to 1.3 i-VTEC o mocy 102 KM. To spory zapas jak na takie auto. Ten silnik to, jak wszystkie jednostki benzynowe Hondy, motor lubiący wysokie obroty. Co ciekawe, nie trzeba go wcale kręcić do końca, by ochoczo rozpędzał Jazza. Zapewnia on przyzwoity ciąg już w dolnym zakresie prędkości obrotowych silnika.
Ponieważ zarówno z Jazzem jak i z HR-V spotkania były dosyć krótkie, nie powiem Wam ile paliwa potrzebują silniki tych wozów. Z pewnością sprawdzimy to jednak później, gdy będziemy mieli szansę obcować z obydwoma autami trochę dłużej. Wtedy też wystawimy im oceny.
Honda twierdzi, że z analiz wynika, iż 60% klientów nowego Jazza to ludzie, którzy już znają to auto z jego wcześniejszych generacji. Wersja wyposażeniowa Trend będzie najczęściej wybierana przez rodziny z małymi dziećmi, Comfort wybiorą dojrzałe rodziny, a Elegance trafi głównie w ręce seniorów.
Wyposażenie podstawowego Jazza (Trend) jest bogate – na pokładzie w standardzie mamy między innymi klimatyzację, tempomat, automatyczne światła z czujnikiem zmroku, czujnik deszczu, radio z odtwarzaczem MP3, światła LED-owe do jazdy dziennej i Bluetooth. Nawet mając to na uwadze cena Jazza i tak jest zaskakująco duża. Honda chce za swoje miejskie auto w wersji bazowej 59 900 zł. Dokładnie od tego samego pułapu zaczyna się o segment większa Toyota Auris, która jak wiadomo ma podobną grupę odbiorców. Nawet Civic 5D nie jest tak odległy cenowo od Jazza – zaczyna się od 62 500. Nie ma on co prawda klimatyzacji, ale nie jest totalnym „golasem”. Na pokładzie dostajemy chociażby tempomat.
Honda HR-V - pierwsza jazda
Krótka przejażdżka Jazzem była przyjemna – Honda zawsze dobrze dopracowuje auta, oferuje produkty zaprojektowane z głową, dysponuje świetnymi rozwiązaniami pokroju Magic Seats. Jednak znacznie bardziej do gustu przypadła mi HR-V. Nie dlatego, że jest większa, bo bardzo lubię auta segmentu B i A. Ten samochód był po prostu skrojony pode mnie. Trudno mi wskazać co konkretnie sprawiło, że poczułem się, jakbym wsiadł do auta, które doskonale znam. Może ponownie intuicyjna obsługa? Zaskakująco krótki drążek zmiany biegów, jak wyjęty ze sportowego wozu? Nie wiem – po prostu HR-V nie da się nie polubić.
Dowodem na to jest sprzedaż, która zaskoczyła nawet samą Hondę. Firma ocenia, że 70% nabywców tego wozu, do nowi klienci odebrani konkurencji. To świadczy o tym jak duży sukces kroi się w Hondzie – zamiast planowanych 1400 osób, po HR-V na starcie przyszło około 14 tys. klientów. Japoński producent będzie próbował zwiększyć produkcję tego wozu, żeby podołać potrzebom rynku.
W ofercie HR-V Honda w Polsce ma 1,5-litrowy silnik benzynowy i-VTEC, a wkrótce dołączy do niego 1,6-litrowy diesel. Co ciekawe, polski oddział japońskiej marki ściągnął na prezentację również auta ze 120-konnymi jednostkami wysokoprężnymi. Właśnie taką HR-V miałem okazję jeździć. Silnik jest minimalnie za głośny, nawet jak na diesla, ale jest przy tym bardzo dynamiczny – sprawnie popycha naprzód crossovera Hondy już od dolnego zakresu prędkości obrotowych.
Naturalnie przedstawiciele producentów doskonale wiedzą wprowadzając na dane rynki konkretne modele, które wersje zaoferować w cenniku, a z których zrezygnować. Zatem ja mogę pozostać jedynie w nieutulonym żalu, ale Honda i tak nie wprowadzi w Polsce HR-V z napędem na cztery koła, który będzie dostępny na wybranych rynkach europejskich. Z jednej strony szkoda, bo to mogłoby być przyjemne auto dla aktywnych, dające większy zapas możliwości terenowych, ale z drugiej strony mając 4x4 mogłoby kanibalizować sprzedaż CR-V.
HR-V to przestronne, świetnie wyglądające auto, które Honda wyceniła nieco rozsądniej niż Jazza, z którym nota bene crossovera łączy przedłużona płyta podłogowa. Benzynowa, 130-konna HR-V, która na pokładzie ma między innymi automatyczną klimatyzację, tempomat, pełną elektrykę szyb i wiele innych dodatków zaczyna się od 77 tys. zł. Jeśli spojrzymy na ten samochód jako na uterenowioną alternatywę dla wozów kompaktowych, jest to rozsądna cena. Nic dziwnego, że sprzedaż od początku ruszyła z kopyta.
PLUSY:
Przestronne wnętrze
Duży i ustawny bagażnik
Dynamiczna jednostka
Bogate wyposażenie wersji podstawowej
MINUSY:
Wysoka cena bazowa
PLUSY:
Dynamiczny silnik wysokoprężny
Dobra ergonomia
Komfortowe zawieszenie
MINUSY:
Trochę za głośna praca silnika
Honda Jazz 1.3 i-VTEC - spalanie, cena, dane techniczne
Testowany egzemplarz: | Honda Jazz 1.3 i-VTEC |
Silnik i napęd: | |
Układ i doładowanie: | R4, wolnossący |
Rodzaj paliwa: | Benzyna |
Ustawienie: | Poprzecznie |
Rozrząd: | 16V |
Objętość skokowa: | 1318 cm3 |
Stopień sprężania: | b.d. |
Moc maksymalna: | 102 KM przy 6000 rpm |
Moment maksymalny: | 123 Nm przy 5000 rpm |
Objętościowy wskaźnik mocy: | 72,9 KM/l |
Skrzynia biegów: | Manualna, 6-biegowa |
Typ napędu: | FWD (na przednie koła) |
Hamulce przednie: | Tarczowe |
Hamulce tylne: | Tarczowe |
Zawieszenie przednie: | Kolumna MacPhersona |
Zawieszenie tylne: | Belka skrętna |
Układ kierowniczy: | Zębatkowy, wspomagany |
Średnica zawracania: | b.d. |
Koła, ogumienie przednie: | 185/55 R16 |
Koła, ogumienie tylne: | 185/55 R16 |
Masy i wymiary: | |
Typ nadwozia: | Hatchback |
Liczba drzwi: | 5 |
Współczynnik oporu Cd (Cx): | b.d. |
Masa własna: | 1066 kg |
Ładowność: | 539 kg |
Stosunek masy do mocy: | 10,4 kg/KM |
Długość: | 3995 mm |
Szerokość: | 1980 mm z lusterkami |
Wysokość: | 1550 mm |
Rozstaw osi: | 2530 mm |
Pojemność zbiornika paliwa: | 40 l |
Pojemność bagażnika: | 354-1314 l |
Osiągi: | |
Katalogowo: | |
Przyspieszenie 0-100 km/h: | 11,4 s |
Prędkość maksymalna: | 190 km/h |
Zużycie paliwa (miejskie): | 6,2 l/100 km |
Zużycie paliwa (pozamiejskie): | 4,5 l/100 km |
Zużycie paliwa (mieszane): | 5,1 l/100 km |
Emisja CO2: | 120 g/km |
Test zderzeniowy EuroNCAP: | nie testowano |
Cena: | |
Testowany egzemplarz: | b.d. |
Wersja silnikowa od: | 59 900 zł |
Model od: | 59 900 zł |
Zobacz także
Honda HR-V 1.6 i-DTEC - spalanie, cena, dane techniczne
Testowany egzemplarz: | Honda HR-V 1.6 i-DTEC |
Silnik i napęd: | |
Układ i doładowanie: | R4, turbodoładowany |
Rodzaj paliwa: | olej napędowy |
Ustawienie: | Poprzecznie |
Rozrząd: | 16V |
Objętość skokowa: | 1597 cm3 |
Stopień sprężania: | b.d. |
Moc maksymalna: | 120 KM przy 4000 rpm |
Moment maksymalny: | 300 Nm przy 2000 rpm |
Objętościowy wskaźnik mocy: | 75 KM/l |
Skrzynia biegów: | Manualna, 6-biegowa |
Typ napędu: | FWD (na przednie koła) |
Hamulce przednie: | Tarczowe, wentylowane |
Hamulce tylne: | Tarczowe |
Zawieszenie przednie: | Kolumna MacPhersona |
Zawieszenie tylne: | Belka skrętna |
Układ kierowniczy: | Zębatkowy, wspomagany |
Średnica zawracania: | b.d. |
Koła, ogumienie przednie: | 215/55 R17 |
Koła, ogumienie tylne: | 215/55 R17 |
Masy i wymiary: | |
Typ nadwozia: | Crossover |
Liczba drzwi: | 5 |
Współczynnik oporu Cd (Cx): | b.d. |
Masa własna: | 1324 kg |
Ładowność: | 546 kg |
Stosunek masy do mocy: | 10,2 kg/KM |
Długość: | 4294 mm |
Szerokość: | 2020 mm z lusterkami |
Wysokość: | 1605 mm |
Rozstaw osi: | 2610 mm |
Pojemność zbiornika paliwa: | 50 l |
Pojemność bagażnika: | 448-1473 l |
Osiągi: | |
Katalogowo: | |
Przyspieszenie 0-100 km/h: | 10 s |
Prędkość maksymalna: | 192 km/h |
Zużycie paliwa (miejskie): | 4,2 l/100 km |
Zużycie paliwa (pozamiejskie): | 3,8 l/100 km |
Zużycie paliwa (mieszane): | 4,0 l/100 km |
Emisja CO2: | 104 g/km |
Test zderzeniowy EuroNCAP: | nie testowano |
Cena: | |
Testowany egzemplarz: | b.d. |
Wersja silnikowa od: | 86 000 zł |
Model od: | 77 000 zł |
Zobacz także