Honda CR‑V 1,6 i‑DTEC Lifestyle - test
Duży crossover z małym silnikiem – teoretycznie od strony jakiejkolwiek przyjemności z jazdy takie połączenie powinno być skazane na porażkę. Honda udowadnia jednak, że skonfigurowanie nawet największego auta z oferty z najnowszą jednostką 1,6 i-DTEC ma sens.
05.06.2014 | aktual.: 18.04.2023 10:49
Zalogowani mogą więcej
Możesz zapisać ten artykuł na później. Znajdziesz go potem na swoim koncie użytkownika
Honda CR-V 1,6 i-DTEC - test
Współczesny crossover musi sprostać coraz bardziej zróżnicowanym oczekiwaniom wymagającej klienteli. Duża część odbiorców tego segmentu gotowa jest porzucić lepsze osiągi i napęd na wszystkie koła na rzecz niższego kosztu zakupu i tańszej eksploatacji. To właśnie dla nich japoński producent przygotował wersję z małym silnikiem Diesla i napędem na przednią oś. Wersję, która w ogólnym rozrachunku wypada lepiej, niż można by się tego spodziewać.
Większość klientów, sięgając po auto tego typu, wcale nie oczekuje od niego ponadprzeciętnego przyspieszenia. Wystarczy, żeby było w stanie sprawnie wyprzedzić wolniejsze pojazdy. Jeśli nie ma potrzeby poruszania się po drogach bardziej wymagających niż trasa czy miasto i jego obrzeża, również napęd na obie osie może okazać się zbędny. Po co więc crossover? Większy prestiż, a także gabaryty oraz idąca za nimi przestronność i poczucie bezpieczeństwa. Badania rynku to potwierdzają, a crossovery, chcąc nie chcąc, stają się ogromną konkurencją dla tradycyjnie postrzeganych rodzinnych kombi.
Honda CR-V niezależnie od wersji oferuje niezłą jakość wykończenia i wysoki komfort podróżowania. Zgodna z oczekiwaniami jest też wysoka pozycja za kierownicą, bardzo dobra widoczność dookoła i wystarczająca dla statystycznej rodziny ilość miejsca zarówno na przednich fotelach, jak i tylnej kanapie. Wrażenie robi też sam bagażnik o pojemności 589 l i bardzo niski jak na SUV-a próg jego załadunku. Widać, że funkcjonalność i zdrowy rozsądek grają w tym aucie pierwsze skrzypce.
Połączenie wspomnianych cech wraz z zadowalającą dynamiką jazdy i zaskakująco niskim apetytem na paliwo to przepis, z którego skorzystała Honda. Zachowawczy w stylizacji model CR-V pojawił się w ofercie z jedną z najlepszych obecnie wysokoprężnych jednostek napędowych - 1,6 i-DTEC.
Wydawać by się mogło, że przeszczepiony z dużo mniejszego Civica silnik nie da sobie rady z większym i cięższym autem. Choć jednostka ta generuje skromne 120 KM mocy, to dość nisko dostępny, imponujący moment obrotowy rzędu 300 Nm sprawia, że samochód zaczyna żyć już nieco poniżej 2000 obr./min i praktycznie do końca zakresu obrotomierza nie łapie zadyszki, w każdej chwili chętnie współpracując z kierowcą. Nie widać tego na papierze w deklarowanych wartościach przyspieszeń, ale czuć podczas jazdy.
Ze względu na ekonomię i generowany przy wyższych prędkościach obrotowych hałas nie warto jednak ciągnąć jednostki napędowej zbyt wysoko, tym bardziej że naprawdę świetnie radzi sobie ona na niższych i średnich obrotach. Wtedy też zużywa zadziwiająco mało paliwa. Niezależnie od warunków podróżowania – czy to w mieście, czy w trasie – jednostka 1,6 i-DTEC zamontowana w niemałym CR-V zadowala się mniej niż 6 l oleju napędowego na 100 km. Średni wynik z całego testu to zaledwie 5,5 l/100 km i dużo ponad 1000 km na jednym baku.
Siłą napędowa wędrująca na koła przez ręczną skrzynię biegów dzięki odpowiedniej rozpiętości dość długich przełożeń pozwala ograniczyć również sięganie do precyzyjnie prowadzonego lewarka. Jeśli nie wpuścimy silnika poniżej 1500 obr./min, szybsze nabranie wyższej prędkości nie wymaga nawet redukcji, co jest wygodne podczas spokojniejszego wyprzedzania.
Niskolitrażowa jednostka napędowa w połączeniu z przednim napędem pozwoliła obniżyć masę własną względem wersji 2,2 i-DTEC o 116 kg. Utratę kilogramów nad przednią osią wyraźnie czuć. Samochód mimo braku napędu AWD jeździ bardzo pewnie i łatwo ustawia się na kierunek jazdy. Nawet przy ostrzejszych zakrętach pokonywanych z dużą prędkością przednia oś dzielnie wchodzi w łuk, a tył wędruje za nią (a trzeba również uwzględnić fakt, że auto mimo pogody zostało podstawione jeszcze na zimowych oponach).
Honda CR-V z silnikiem 1,6 i-DTEC i napędem 2WD kosztuje 20 700 zł mniej niż mocniejszy odpowiednik 2,2 i-DTEC z 4WD w analogicznej wersji wyposażeniowej. To duża różnica, stanowiąca ponad 20% ceny podstawy, którą warto przemyśleć. Owszem, mocniejsza o 30 KM jednostka napędowa oraz system Real Time AWD rozszerzają zakres możliwości CR-V, jednak należy pamiętać, że nadal zostaje on tylko miejskim SUV-em.
Plusy:
Dobre jak na 2WD prowadzenie
Komfort jazdy
Funkcjonalność i przestrzeń
Rewelacyjnie niskie zużycie paliwa
Sporo niższa cena, która...
Minusy:
...nadal jest wysoka
Ogólna ocena samochodu: 8,5/10
Honda CR-V 1,6 i-DTEC - dane techniczne
Testowany egzemplarz: | Honda CR-V 1,6 i-DTEC Lifestyle | |
Silnik i napęd | ||
Układ i doładowanie: | R4, Turbodiesel | |
Rodzaj paliwa: | Olej napędowy | |
Ustawienie: | Poprzecznie | |
Rozrząd: | DOHC i-DTEC 16V | |
Objętość skokowa: | 1597 cm3 | |
Stopień sprężania: | 16,0 | |
Moc maksymalna: | 120 KM przy 4000 rpm | |
Moment maksymalny: | 300 Nm przy 2000 rpm | |
Objętościowy wskaźnik mocy: | 75 KM/l | |
Skrzynia biegów: | 6-biegowa, manualna | |
Typ napędu: | FWD (przedni) | |
Hamulce przednie: | Tarczowe, wentylowane | |
Hamulce tylne: | Tarczowe | |
Zawieszenie przednie: | Kolumny typu MacPherson | |
Zawieszenie tylne: | Wielowahaczowe | |
Układ kierowniczy: | Wspomagany | |
Średnica zawracania: | 11,8 m | |
Koła, ogumienie przednie: | Pirelli SottoZero 225/60 R18 | |
Koła, ogumienie tylne: | Pirelli SottoZero 225/60 R18 | |
Masy i wymiary | ||
Typ nadwozia: | SUV | |
Liczba drzwi: | 5 | |
Współczynnik oporu Cd (Cx): | b.d. | |
Masa własna: | 1541 - 1600 kg | |
Stosunek masy do mocy: | 12,8 - 13,3 kg/KM | |
Długość: | 4570 mm | |
Szerokość: | 2096 mm | |
Wysokość: | 1685 mm | |
Rozstaw osi: | 2630 mm | |
Pojemność bagażnika: | 589/1669 l | |
Pojemność zbiornika paliwa: | 58 l | |
Osiągi | ||
Katalogowo: | Pomiar własny: | |
Przyspieszenie 0-100 km/h: | 11,2 s | |
Prędkość maksymalna: | 182 km/h | |
Zużycie paliwa (miasto): | 4,8 l/100 km | 5,8 l/100 km |
Zużycie paliwa (trasa): | 4,3 l/100 km | 5,2 l/100 km |
Zużycie paliwa (mieszane): | 4,5 l/100 km | 5,5 l/100 km |
Emisja CO2: | 154 g/km | |
Test zderzeniowy Euro NCAP: | 119 g/km | |
Cena | ||
Testowany egzemplarz: | 128 600 zł | |
Model od: | 97 500 zł | |
Wersja silnikowa od: | 111 400 zł |
Wyposażenie | ||
Wybrane wyposażanie testowanej wersji: | Standardowe: | Opcjonalne |
Dodatki stylistyczne nadwozia: | Relingi dachowe | - |
Dodatki stylistyczne wnętrza: | Tapicerka Skóra+Alcantara, skórzana kierownica i drążek zmiany biegów | - |
Koła i opony: | Obręcze z oponami 225/60 R18' | - |
Komfort: | Dwustrefowa klimatyzacja automatyczna, tempomat, elektrycznie regulowane fotele, szyby i lusterka, tempomat | - |
Bezpieczeństwo: | 6 poduszek powietrznych, aktywne zagłówki, system stabilizacji jazdy z przyczepą, system wspomagania ruszania na wzniesieniu, system monitorowania ciśnienia w oponach, ISOfix, czujnik deszczu, czujnik zmroku, reflektory biksenonowe z doświetlaniem zakrętów i asystentem świateł drogowych, światła do jazdy dziennej LED | - |
Multimedia: | Kolorowy wyświetlacz wielofunkcyjny i-MID, system audio z 6 głośnikami, USB i Bluetooth | - |
Mechanika: | - | - |