Historia Mercedesa - część 2 [geneza motoryzacji]
Rok 1921 stanowił dla spółki Daimler-Motoren-Gesellschaft początek ery kompresorów. W tym czasie do ekipy dołączył nie kto inny, a wybitny konstruktor Ferdynand Porsche.
20.03.2011 | aktual.: 07.10.2022 17:30
Zalogowani mogą więcej
Możesz zapisać ten artykuł na później. Znajdziesz go potem na swoim koncie użytkownika
Porsche został naczelnym konstruktorem firmy, zastępując Paula Daimlera. Kamieniem milowym dla rozwoju kompresorów było stworzenie modelu Mercedes 24/100/140 PS, który był wyposażony w jednostkę sześciocylindrową i potężny silnik o pojemności ponad sześciu litrów. W tym modelu wykorzystano technologie, które do Mercedesa wprowadził jeszcze Paul Daimler. Zdaniem historyków motoryzacji 24/100/140PS to najlepsze auto tamtego okresu. Nowy samochód zadebiutował na berlińskich targach motoryzacyjnych w grudniu 1924 roku. To auto było znane także pod nazwą Mercedes 630.
Moc maksymalna wynosiła 100 KM lub 140 KM ze sprężarką Rootsa przy 3000 obr./min. Napęd na tylny most sztywny przenosiło sprzęgło wielopłytkowe i 4-stopniowa skrzynia biegów. Podwozie miało hamulce mechaniczne z podciśnieniowym wspomaganiem na 4 koła. Z rozstawem osi 3750 mm i masą prawie 2500 kg siedmiomiejscowa limuzyna prezentowała się majestatycznie.
Samochód kosztował niespełna 27 tysięcy marek. Kupowali go głownie bogaci przemysłowcy, ale stał się także bardzo popularny w kręgach artystycznych – jeździło nim sporo aktorów czy śpiewaków. Wkrótce po „Wielkim Mercedesie” pojawiła się druga wersja tego 6-cylindrowego samochodu - model 400, o pojemności 4 litrów, oznaczony równolegle symbolem 15/70/100. Ferdynand Porsche, podobnie jak jego poprzednik Paul Daimler, dobrze wiedział, że kompresor Rootsa doskonale nadaje się do zwiększania mocy silników montowanych w samochodach sportowych. Jeszcze lepszym modelem od samochodu 24/100/140 PS okazał się być kolejny model, zaprezentowany w 1926 roku. Znany był jako K 24/110/160PS lub 630K.
Rok 1926 to także inne bardzo istotne wydarzenie w historii Mercedesa – wtedy dokończyła się fuzja Daimlera z Benzem. „Nowa” firma zaczęła od bardzo mocnego uderzenia. Produkowane przez Daimlera-Benza dwuosobowe modele Mercedes-Benz S, SS, SSK i SSKL z kompresorem, zdobyły sławę na torach wyścigowych. Oprócz typowo sportowo wersji, istniały także kabriolety oraz seryjne modele z nadwoziem przystosowanym do rajdów.
Drugie pokolenie samochodów Ferdynanda Porsche, znane jako typ SS lub 27/140/200PS zaprezentowano w 1928 roku. Model otrzymał silnik o nieco większej pojemności od poprzednika. Nowa jednostka generowała o 20 KM więcej mocy. Nadal stosowano podwójny rozrusznik. Skrót SS w nazwie samochodu oznaczał Supert Sport. Auto kosztowało aż 35 tysięcy marek.