Hennessey Sequoia V8 5.7 HPE500 Supercharged (2013)

Po kryzysie w USA nie ma już śladu, a wbrew niektórym zapowiedziom Amerykanie nadal kochają wielkie samochody. Kochają też ich tuning. Czołowa firma w branży modyfikacji poddała zmianom jeden z największych modeli Toyoty dostępnych na amerykańskim rynku.

Hennessey Sequoia V8 5.7 HPE500 Supercharged (2013)
Olgierd Lachowski

12.05.2013 | aktual.: 07.10.2022 21:25

Zalogowani mogą więcej

Możesz zapisać ten artykuł na później. Znajdziesz go potem na swoim koncie użytkownika

Pierwsze skojarzenie z „V8 5.7” jest takie, że właśnie taką jednostkę napędową montowano niegdyś w Chevrolecie Corvette ZR1. Japoński silnik, choć opisywany identycznym oznaczeniem, z motorem General Motors ma wspólną tylko liczbę i układ cylindrów.

Konstrukcja Toyoty to ulubione w USA V8. W tych ośmiu cylindrach jest łącznie niespełna 5,7 l objętości skokowej. Układ rozrządu jest daleko bardziej skomplikowany niż ten najczęściej stosowany w amerykańskich dużych silnikach. W motorze z Kraju Kwitnącej Wiśni kadłub i głowice wykonane są z aluminium. Wałki rozrządu znajdują się w głowicach (po 2 w każdej) i napędzają w sumie 32 zawory (po 4 na każdy cylinder).

Jednostka Toyoty jest wolnossąca, ale zastosowano w niej bezpośredni wtrysk paliwa i układ zmiennych czasów otwierania i zamykania zaworów. Dzięki takim rozwiązaniom silnik rozwija moc 386 KM przy 5600 obr./min, a jego maksymalny moment obrotowy wynosi 545 Nm przy 3800 obr./min.

Po modyfikacji przeprowadzonej przez Hennessey Performance motor nie jest już konstrukcją wolnossącą, bo mechanicy dołożyli mu sprężarkę mechaniczną typu Roots wyprodukowaną przez firmę Eaton. Nie wiadomo czy zainstalowanie kompresora pociągnęło za sobą obniżenie stopnia sprężania – np. poprzez wymianę tłoków lub wstawienie grubej uszczelki pod głowicą. Tuner zmodyfikował natomiast układ wtryskowy, zainstalował sportowe filtry powietrza i skalibrował na nowo centralną jednostkę sterującą.

Efektem tych wszystkich zmian jest moc maksymalna wynosząca 517 KM przy 5300 obr./min. Amerykanie nie podają wartości maksymalnego momentu obrotowego w silniku po przeróbkach. Moc trafia najpierw do 6-biegowej automatycznej przekładni, by potem powędrować na tylne lub na wszystkie koła.

Wśród dodatkowych opcji tuningowych proponowanych przez Hennesseya znajdują się ulepszenia zawieszenia i układu kierowniczego, jak również montaż nowych felg i opon.

Dane techniczne

  • Typ: V8
  • Ustawienie: z przodu, wzdłużnie
  • Rozrząd: DOHC, 4 zawory na cylinder
  • Objętość skokowa: 5663 cmsup3/sup
  • Doładowanie: kompresor
  • Moc maksymalna: 517 KM przy 5300 obr./min
  • Objętościowy wskaźnik mocy: 91,29 KM/l (seryjny – 67,28 KM/l)
  • Skrzynia biegów: 6-biegowa, automatyczna
  • Typ napędu: na tylne lub na wszystkie koła

Hamulce i koła:

  • Hamulce przednie: tarczowe, wentylowane, średnica 353 mm
  • Hamulce tylne: tarczowe, wentylowane, średnica 345 mm

Masy i wymiary:

  • Masa własna: 2605 kg (2WD), 2740 kg (4WD)
  • Stosunek masy do mocy: 5,04 kg/KM (2WD), 5,30 kg/KM (4WD) (seryjny – 6,84 kg/KM (2WD), 7,19 kg/KM (4WD))
  • Długość: 5210 mm
  • Szerokość: 2030 mm
  • Rozstaw osi: 3098 mm

Źródło: Hennessey

Komentarze (0)