GMC
GMC czyli General Motors Truck Company to marka samochodowa należąca do amerykańskiego koncernu General Motors, której działalność skupia się wokół produkcji ciężarówek, pick-upów oraz aut użytkowych takich jak: vany, autobusy, pojazdy wojskowe oraz sportowe samochody przeznaczone do profesjonalnych wyścigów. Marka GMC powstała 22 sierpnia 1911 roku, a jej założycielem był William C. Durant.
GMC – historia
GMC i początki jej istnienia sięgają do roku 1902, kiedy przedsiębiorca William C. Durant wykupił udziały w spółce Rapid Vechicle Company i przekształcił ją w zależną od niej oraz znaną do dziś firmę General Motors Company. W 1908 roku w jej skład włączono również spółkę Reliance Motor Car Company, która raczkowała wówczas jako producent aut użytkowych. Kiedy popyt na ciężarówki w Stanach Zjednoczonych nieustannie rósł Durant, postanowił założyć oddział General Motors Truck i stworzyć markę GMC, która skupiła swoją działalność wyłącznie wokół tworzenia samochodów ciężarowych zlokalizowanej w byłej fabryce Pontiaca – Rapid Motor Plant 1. Od tej pory marka sukcesywnie się rozrastała, a sukces kolejnych modeli sprawił, że obecnie najnowsze pojazdy produkowane są w zakładach w: Kalifornii, Pontiac, Michigan, Saint Louis i Oakland. Wracając jednak do początku XX wieku, w 1916 roku ciężarówka GMC jako pierwsza w USA przejechała drogę między Seattle a Nowym Jorkiem, co zajęło mu wówczas rekordowe 30 dni. Podobne wydarzenie miało miejsce 10 lat później, tym razem samochód ciężarowy GMC o wadze 2 ton przejechał z Nowego Jorku do San Francisco w pięć dni i 30 minut. Dzięki temu, podczas II wojny światowej pojazdy użytkowe wykorzystywane były przez amerykańską armię, co przełożyło się na 600 000 egzemplarzy wyprodukowanych przez GMC Truck.
GMC – zmiany w strukturach spółki
W 1925 roku główny oddział General Motors wykupił udziały w przedsiębiorstwie Yellow Coach (siedziba w Chicago), w której ofercie znajdowały się głównie taksówki oraz autobusy. Jej właścicielem był natomiast popularny wówczas w branży motoryzacyjnej John D. Hertz, który zgodził się na zmianę nazwy na Yellow Truck & Coach Manufacturing Company i włączenie spółki w struktury General Motors. To wszystko przełożyło się na wzrost produkcji i konieczność otwarcia kolejnej fabryki oraz przeniesienie personelu do nowo-wybudowanego budynku administracyjnego (660 South Boulevard E, Pontiac, Michigan). Kolejnym krokiem zmian w strukturach było wykupienie pozostałej części udziałów wspomnianej spółki YT&CMC i zmiana nazwy na docelowe GMC Truck and Coach Division.
GMC – lata 80/90.
GMC w roku 1981 zostało wcielone do oddziału General Motors: Worldwide Truck & Bus Group, a produkcja autobusów zakończona została w 1987 roku ze względu na większą konkurencję. Skrócono również nazwę spółki do GMC Truck Division, a w 1998 roku ogłoszoną znaną do dziś nazwę ''GMC''.
GMC – od 2000 roku do dziś
GMC na początku lat 2000 (2002 rok) obchodziła 100-lecie istnienia, a z tej okazji wydano specjalną edycję książki zatytułowanej ''GMC: The First 100 Years'', która obrazowała całą historię marki od jej powstania. Nastąpił również rozwój prac nad nowymi modelami, czego owocem był debiut w 2007 roku SUV-a – GMC Acadia, będącego zarazem pierwszym autem unibody, którego poprzedzający model oparty został na modelu GMC Envoy bazującym na GMT-360. Produkcja tego ostatniego zakończona została 23 grudnia 2008 roku, a rok później w 2009. z oferty GMC po ponad 100 latach wycofano modele pojazdów ciężarowych o średniej ładowności. Z drugiej strony, w tym samym roku wprowadzono nowego SUV-a crossovera GMC Terrain, którego platforma GM Theta wykorzystywana była wcześniej w Chevrolecie Equinox. Obecnie GMC skupia się na produkcji samochodów w typie SUV, samochodów dostawczych oraz lekkich ciężarówek zaliczanych do wyższej klasy premium.
GMC – współpraca z Chevroletem
Już w latach 20. XX wieku zauważalne stało się podobieństwo pomiędzy ciężarowymi modelami Chevroleta i GMC. Było to spowodowane wykorzystaniem tej samej platformy podwozia, które były niemal identyczne z wyjątkiem maskownic i zmienionych tabliczek znamionowych. Co więcej, aby zmniejszyć konkurencję pomiędzy dwoma przedsiębiorstwami, modele GMC przeznaczone były zastosowaniom komercyjnym dla średnich i dużych firm, a samochody Chevroleta proponowano klientom indywidualnym. Współpraca rozszerzyła się również na jednostki napędowe, z tego względu w okresie 1939 – 1974 GMC razem z konstruktorami Chevy stworzyło serię 6-cylindrowych silników nazwanych ''Jimmy's'' oraz specjalnie zaprojektowanych dla nowych modeli jednostek V8 i V12. Co więcej, w latach 1955 – 1959 ciężarówki o wadze do 2 ton oraz mniejsze samochody ciężarowe napędzane benzyną wyposażone były w napędy Buicka, Pontiaca oraz Oldsmobile V8s, a auta przeznaczone na kanadyjski rynek posiadały silniki produkcji Chevroleta. W kwestii dystrybucji sytuację rozwiązano w ten sposób, że pojazdy Chevy sprzedawano wyłącznie w salonach Chevroleta, podczas gdy auta GMC dostępne są razem z markami Cadillaca i Buicka. Dzięki takiemu skrzyżowaniu dealerzy General Motors nieposiadający pełnej oferty koncernu mogli z powodzeniem sprzedawać zarówno SUV-y oraz samochody ciężarowe GMC. W tym miejscu warto również dodać, że w latach 1962 – 1972 większa część pojazdów GMC wyposażona była w poczwórne reflektory, a bliźniacze modele Chevroleta w podwójne reflektory. Oprócz tego efekty współpracy między przedsiębiorstwami uwidocznione zostały w na początku lat 70., kiedy na rynku zadebiutowała wersja GMC Chevroleta El Camino inspirowanego Chevroletem Chevelle. Pod nazwą Sprint pojazd był niemal identyczny i cieszył się dużą popularnością, co sprawiło, że w 1973 roku General Motors wprowadziło bardzo zbliżone do siebie serie ciężarówek z charakterystycznymi zaokrąglonymi krawędziami.
GMC – najpopularniejsze modele
GMC ze względu na długą historię posiada w swojej ofercie wiele modeli, które zaliczane są do kanonu światowej motoryzacji. W ten sposób możemy wyróżnić popularne modele SUV'ów: GMC Yukon (bliźniacza wersja Chevroleta Tahoe), GMC Typhoon (wersja Chevroleta S-15 Jimmy o zwiększonych osiągach) i. Poza tym warto wspomnieć o vanach: GMC Safari (bliźniaczy Chevrolet Astro), GMC Vandura (bliźniaczy Chevrolet Chevy Van) i GMC Savana (bliźniaczy Chevrolet Express). Użytkownicy docenili również serie lekkich ciężarówek: GMC Canyon (bliźniaczy Chevrolet Colorado), GMC Sierra (bliźniaczy GMC Silverado) i GMC Sonoma (Chevrolet S-15).