Frey's Mazda Classic Car Muzeum - podróż w czasie z największym na świecie kolekcjonerem aut japońskiej marki

13 maja 2017 roku otwarto jedyne poza Japonią muzeum poświęcone historii Mazdy. Interesujący jest fakt, że nie ma w nim eksponatów należących do producenta, lecz samochody kolekcjonowane przez jednego człowieka. Wszystkie prywatne, należące do Waltera Freya. Stąd też nazwa przedsięwzięcia - Frey's Mazda Classic Car Muzeum.

Zlokalizowane w niemieckim Augsburgu muzeum to w rzeczywistości prywatna kolekcja niemieckiego dilera Mazdy, działającego od 1978 roku, który przez lata zbierał samochody tylko tej jednej marki. Co prawda Walter Frey posiada ponad 120 aut, ale miejsca w hali - dawnej zajezdni tramwajowej - zorganizowanej przez lokalny oddział Mazdy, jest tylko na 45 eksponatów. Muzeum ma więc tę zaletę, że okresowo pojazdy będą się zmieniać.
Zlokalizowane w niemieckim Augsburgu muzeum to w rzeczywistości prywatna kolekcja niemieckiego dilera Mazdy, działającego od 1978 roku, który przez lata zbierał samochody tylko tej jednej marki. Co prawda Walter Frey posiada ponad 120 aut, ale miejsca w hali - dawnej zajezdni tramwajowej - zorganizowanej przez lokalny oddział Mazdy, jest tylko na 45 eksponatów. Muzeum ma więc tę zaletę, że okresowo pojazdy będą się zmieniać.
Źródło zdjęć: © fot. Marcin Łobodziński
Marcin Łobodziński

21.09.2017 | aktual.: 30.03.2023 13:08

Zalogowani mogą więcej

Możesz zapisać ten artykuł na później. Znajdziesz go potem na swoim koncie użytkownika

Kolekcja jest tak eksponowana, że przejście przez całą jest jednocześnie podróżą w czasie, która zaczyna się w 1950 roku i trwa do lat 90., czyli okresu, który większość z was zna. Zobaczycie tu zarówno auta produkowane na rynek europejski, jak i takie, które nigdy na Starym Kontynencie nie były oferowane. Nawet jeżeli interesujecie się motoryzacją, na pewno coś was zaskoczy po zwiedzeniu tego ciekawego miejsca. Na pewno nie jest to strata czasu, a tym bardziej pieniędzy, ponieważ wstęp kosztuje tylko 5 euro. Muzeum jest otwarte od godziny 10:00 do 18:00.
Kolekcja jest tak eksponowana, że przejście przez całą jest jednocześnie podróżą w czasie, która zaczyna się w 1950 roku i trwa do lat 90., czyli okresu, który większość z was zna. Zobaczycie tu zarówno auta produkowane na rynek europejski, jak i takie, które nigdy na Starym Kontynencie nie były oferowane. Nawet jeżeli interesujecie się motoryzacją, na pewno coś was zaskoczy po zwiedzeniu tego ciekawego miejsca. Na pewno nie jest to strata czasu, a tym bardziej pieniędzy, ponieważ wstęp kosztuje tylko 5 euro. Muzeum jest otwarte od godziny 10:00 do 18:00.© fot. Marcin Łobodziński
Oto Walter Frey we własnej osobie, nie tyle założyciel, co właściciel każdego auta w muzeum. Dzięki niemu miejsce ma duszę i jest wyjątkowe, ponieważ w przeciwieństwie do muzeów założonych przez producentów, tutaj nie tylko każdy model ma swoją historię, ale także każdy egzemplarz. Frey chętnie opowiada o swoich pojazdach, ale niechętnie kupuje auta. Co dzień napływają liczne oferty odsprzedaży starych Mazd, ale żeby rzeczywiście doszło do transakcji, musicie go czymś naprawdę zaskoczyć.
Oto Walter Frey we własnej osobie, nie tyle założyciel, co właściciel każdego auta w muzeum. Dzięki niemu miejsce ma duszę i jest wyjątkowe, ponieważ w przeciwieństwie do muzeów założonych przez producentów, tutaj nie tylko każdy model ma swoją historię, ale także każdy egzemplarz. Frey chętnie opowiada o swoich pojazdach, ale niechętnie kupuje auta. Co dzień napływają liczne oferty odsprzedaży starych Mazd, ale żeby rzeczywiście doszło do transakcji, musicie go czymś naprawdę zaskoczyć.© fot. Marcin Łobodziński
Gości w muzeum wita Mazda RX-7 - kultowy samochód sportowy z silnikiem Wankla, który powstał w okresie, gdy wszystkie firmy japońskie zaskakiwały techniką i na potęgę budowały auta o wysokich osiągach.
Gości w muzeum wita Mazda RX-7 - kultowy samochód sportowy z silnikiem Wankla, który powstał w okresie, gdy wszystkie firmy japońskie zaskakiwały techniką i na potęgę budowały auta o wysokich osiągach.© fot. Marcin Łobodziński
Nie ukrywam, że choć nie jest to samochód trudny do nabycia, to jest to dokładnie to auto, które bym ze sobą zabrał do domu.
Nie ukrywam, że choć nie jest to samochód trudny do nabycia, to jest to dokładnie to auto, które bym ze sobą zabrał do domu.© fot. Marcin Łobodziński
A to najstarszy pojazd w kolekcji. Połączenie motocykla z samochodem, użytkowy trójkołowiec Mazda GB-Dreirad.
A to najstarszy pojazd w kolekcji. Połączenie motocykla z samochodem, użytkowy trójkołowiec Mazda GB-Dreirad.© fot. Marcin Łobodziński
Produkcja tego pojazdu zaczęła się po zmianie nazwy z Toyo Cork Kogyo na Mazda. Uwagę zwracają przyrządy do sterowania, które są bliższe tym z samochodu, niż z motocykla.
Produkcja tego pojazdu zaczęła się po zmianie nazwy z Toyo Cork Kogyo na Mazda. Uwagę zwracają przyrządy do sterowania, które są bliższe tym z samochodu, niż z motocykla.© fot. Marcin Łobodziński
Przełomowym pojazdem Mazdy, zresztą jak w przypadku wielu innych producentów, był tani i łatwo dostępny samochód osobowy - tu model R360 z 1962 roku. Obok jego czterodrzwiowa odmiana Carol z tego samego okresu.
Przełomowym pojazdem Mazdy, zresztą jak w przypadku wielu innych producentów, był tani i łatwo dostępny samochód osobowy - tu model R360 z 1962 roku. Obok jego czterodrzwiowa odmiana Carol z tego samego okresu.© fot. Marcin Łobodziński
Pierwsze samochody Mazdy dla ludu - R360 oraz Carol.
Pierwsze samochody Mazdy dla ludu - R360 oraz Carol.© fot. Marcin Łobodziński
Napęd prawie jak w Maluchu. Tylko dwa cylindry w układzie V, ale razem mają 356 cm3 pojemności. Przy nich motor Malucha jest potężny, ale moc japońskiego auta to 16 KM, natomiast spalanie wynosiło poniżej 4 l/100 km.
Napęd prawie jak w Maluchu. Tylko dwa cylindry w układzie V, ale razem mają 356 cm3 pojemności. Przy nich motor Malucha jest potężny, ale moc japońskiego auta to 16 KM, natomiast spalanie wynosiło poniżej 4 l/100 km.© fot. Marcin Łobodziński
Rozwinięcie idei trójkołowego pojazdy użytkowego, czyli Mazda K360 z 1962 roku, napędzana tym samym silnikiem co R360.
Rozwinięcie idei trójkołowego pojazdy użytkowego, czyli Mazda K360 z 1962 roku, napędzana tym samym silnikiem co R360.
Mazda 1000 z 1966 roku to już bardziej współczesny, elegancki samochód kompaktowy z typowym silnikiem 4-cylindrowym. To praprzodek współczesnej Mazdy 3.
Mazda 1000 z 1966 roku to już bardziej współczesny, elegancki samochód kompaktowy z typowym silnikiem 4-cylindrowym. To praprzodek współczesnej Mazdy 3.© fot. Marcin Łobodziński
Mazda K360 i Mazda 1000
Mazda K360 i Mazda 1000© fot. Marcin Łobodziński
Mazda Luce 1500 z 1966 roku to z kolei przodek wszystkich Mazd z wyższej półki, takich jak model 929.
Mazda Luce 1500 z 1966 roku to z kolei przodek wszystkich Mazd z wyższej półki, takich jak model 929.© fot. Marcin Łobodziński
Mazda Luce 1500
Mazda Luce 1500© fot. Marcin Łobodziński
Mazda Luce R130 z silnikiem Wankla z 1969 roku, w wersji coupe. Stylistyki nie powstydzili by się projektanci z Włoch.
Mazda Luce R130 z silnikiem Wankla z 1969 roku, w wersji coupe. Stylistyki nie powstydzili by się projektanci z Włoch.© fot. Marcin Łobodziński
Mazda Luce R130 Coupe
Mazda Luce R130 Coupe© fot. Marcin Łobodziński
Mazda Chantez z 1972 roku - przedstawiciel japońskiego segmentu kei-car. Walter Frey uważa, że jazda nim jest przezabawna i porównuje z podróżowaniem Trabantem.
Mazda Chantez z 1972 roku - przedstawiciel japońskiego segmentu kei-car. Walter Frey uważa, że jazda nim jest przezabawna i porównuje z podróżowaniem Trabantem.© fot. Marcin Łobodziński
Nie przez przypadek, bo, podobnie jak Trabanta, Mazdę Chantez napędza dwusuwowy silnik, tyle że umieszczony z tyłu.
Nie przez przypadek, bo, podobnie jak Trabanta, Mazdę Chantez napędza dwusuwowy silnik, tyle że umieszczony z tyłu.© fot. Marcin Łobodziński
Sportowe Mazdy RX-7 i RX-8 to nie jedyne o podobnej nazwie. Auta z oznaczeniem RX, napędzane silnikami rotacyjnymi to także zwykłe kompakty, jak ta RX-2 z 1971 roku.
Sportowe Mazdy RX-7 i RX-8 to nie jedyne o podobnej nazwie. Auta z oznaczeniem RX, napędzane silnikami rotacyjnymi to także zwykłe kompakty, jak ta RX-2 z 1971 roku.© fot. Marcin Łobodziński
Mazda R100 z 1971 roku - następca pokazanego wyżej modelu 1000. Litera R oznacza silnik rotacyjny.
Mazda R100 z 1971 roku - następca pokazanego wyżej modelu 1000. Litera R oznacza silnik rotacyjny.© fot. Marcin Łobodziński
Podobnie jak w tej Mazdzie RX-3 z 1975 roku, będącej poprzednikiem Mazdy RX-7.
Podobnie jak w tej Mazdzie RX-3 z 1975 roku, będącej poprzednikiem Mazdy RX-7.© fot. Marcin Łobodziński
Mazda RX-3
Mazda RX-3© fot. Marcin Łobodziński
Silnik Wankla gościł nie tylko pod maską aut sportowych i kompaktowych. Również w tym potężnym kombi, zbudowanym na styl amerykański. To model RX-4 z 1975 roku.
Silnik Wankla gościł nie tylko pod maską aut sportowych i kompaktowych. Również w tym potężnym kombi, zbudowanym na styl amerykański. To model RX-4 z 1975 roku.© fot. Marcin Łobodziński
A obok RX-5 - przepiękne, wygodne gran turismo z 1977 roku.
A obok RX-5 - przepiękne, wygodne gran turismo z 1977 roku.© fot. Marcin Łobodziński
Mazda RX-5
Mazda RX-5© fot. Marcin Łobodziński
Mazda RX-5 i w tle RX-4 Station Wagon
Mazda RX-5 i w tle RX-4 Station Wagon© fot. Marcin Łobodziński
Jeżeli kiedykolwiek założysz się z kimś, że Mazda MX-5 była sprzedawana wyłącznie jako roadster to... będzie problem.
Jeżeli kiedykolwiek założysz się z kimś, że Mazda MX-5 była sprzedawana wyłącznie jako roadster to... będzie problem.© fot. Marcin Łobodziński
To piękne coupe oferowano wyłącznie w Japonii w latach 2002-2003...
To piękne coupe oferowano wyłącznie w Japonii w latach 2002-2003...© fot. Marcin Łobodziński
... problem w tym, że nosiło oznaczenie Roadster.
... problem w tym, że nosiło oznaczenie Roadster.© fot. Marcin Łobodziński
Teoretycznie zwykła, ale jakże ważna dla producenta Mazda 323. Tu egzemplarz pierwszej generacji z pierwszego roku produkcji - 1977 - na którym podpisy złożyli najważniejsi przedstawiciele koncernu odwiedzający muzeum.
Teoretycznie zwykła, ale jakże ważna dla producenta Mazda 323. Tu egzemplarz pierwszej generacji z pierwszego roku produkcji - 1977 - na którym podpisy złożyli najważniejsi przedstawiciele koncernu odwiedzający muzeum.© fot. Marcin Łobodziński
Każdy w tym czasie kopiował Jeepa lub Land Rovera. Mazda wybrała tę druga opcję i przygotowała dla wojska pojazd o nazwie wykorzystywanej teraz przez Nissana - Pathfinder. To egzemplarz z 1972 roku, potwierdzający, że Mazda tworzyła także auta terenowe...
Każdy w tym czasie kopiował Jeepa lub Land Rovera. Mazda wybrała tę druga opcję i przygotowała dla wojska pojazd o nazwie wykorzystywanej teraz przez Nissana - Pathfinder. To egzemplarz z 1972 roku, potwierdzający, że Mazda tworzyła także auta terenowe...© fot. Marcin Łobodziński
... oraz autobusy jak ten Parkwey Rotary Bus z silnikiem Wankla, wytwarzany w latach 1974-1976. Produkowano go wyłącznie na rynek japoński, a to jedyny egzemplarz jaki przetrwał w dobrym stanie. Zapytany o ulubione auto z kolekcji Walter Frey wskazuje właśnie na ten pojazd z 1976 roku. Przed nim stoi wygodna Mazda 929 z 1975 roku.
... oraz autobusy jak ten Parkwey Rotary Bus z silnikiem Wankla, wytwarzany w latach 1974-1976. Produkowano go wyłącznie na rynek japoński, a to jedyny egzemplarz jaki przetrwał w dobrym stanie. Zapytany o ulubione auto z kolekcji Walter Frey wskazuje właśnie na ten pojazd z 1976 roku. Przed nim stoi wygodna Mazda 929 z 1975 roku.© fot. Marcin Łobodziński
Mazda 929
Mazda 929© fot. Marcin Łobodziński
Mazda 616 z 1976 roku - to poprzednik popularnej Mazdy 626.
Mazda 616 z 1976 roku - to poprzednik popularnej Mazdy 626.© fot. Marcin Łobodziński
Kącik poświęcony silnikowi Wankla. Po prawej stornie Mazda Rotary Pick-up, będąca narzędziem pracy dilera Auto Frey.
Kącik poświęcony silnikowi Wankla. Po prawej stornie Mazda Rotary Pick-up, będąca narzędziem pracy dilera Auto Frey.© fot. Marcin Łobodziński
Obok holownika z silnikiem Wankla stoi elegancki, zaprojektowany na styl amerykański sedan, o równie amerykańskiej nazwie Road Pacer. To egzemplarz z 1975 roku.
Obok holownika z silnikiem Wankla stoi elegancki, zaprojektowany na styl amerykański sedan, o równie amerykańskiej nazwie Road Pacer. To egzemplarz z 1975 roku.© fot. Marcin Łobodziński
Silnik Wankla w przekroju jak z technikum mechanicznego. Można nim obracać i dotykać wnętrza.
Silnik Wankla w przekroju jak z technikum mechanicznego. Można nim obracać i dotykać wnętrza.© fot. Marcin Łobodziński
Kolejny przekrój, tym razem w gablotce.
Kolejny przekrój, tym razem w gablotce.© fot. Marcin Łobodziński
Ten samochód stworzył kult nazwy RX oraz silnika Wankla. Sportowa Mazda RX-7 Turbo z 1984 roku nie była oferowana w Europie, ale auto widoczne w tle już tak.
Ten samochód stworzył kult nazwy RX oraz silnika Wankla. Sportowa Mazda RX-7 Turbo z 1984 roku nie była oferowana w Europie, ale auto widoczne w tle już tak.© fot. Marcin Łobodziński
Niektórzy z was pamiętają i znają Mazdę 626 coupe. Oto egzemplarz z 1978 roku w doskonałej kondycji.
Niektórzy z was pamiętają i znają Mazdę 626 coupe. Oto egzemplarz z 1978 roku w doskonałej kondycji.© fot. Marcin Łobodziński
Te auta najpewniej też niektórzy z was pamiętają z polskich ulic. Na drugim planie rzadko widywana Mazda 929 Coupe z 1982 roku, a na pierwszym o dwa lata starsza Mazda 323.
Te auta najpewniej też niektórzy z was pamiętają z polskich ulic. Na drugim planie rzadko widywana Mazda 929 Coupe z 1982 roku, a na pierwszym o dwa lata starsza Mazda 323.© fot. Marcin Łobodziński
Mazda 626 z 1984 roku to już youngtimer. Zwłaszcza w takim stanie.
Mazda 626 z 1984 roku to już youngtimer. Zwłaszcza w takim stanie.© fot. Marcin Łobodziński
Podobnie jak ten egzemplarz nowszej Mazdy 626  z 1990 roku.
Podobnie jak ten egzemplarz nowszej Mazdy 626 z 1990 roku.© fot. Marcin Łobodziński
Mazda 323 Cabriolet nieoferowana w Europie...
Mazda 323 Cabriolet nieoferowana w Europie...© fot. Marcin Łobodziński
...oraz oferowana Mazda RX-7 Cabrio
...oraz oferowana Mazda RX-7 Cabrio
Robiąca wrażenie Mazda Eunos Cosmo z roku 1992, napędzana 280-konnym silnikiem Wankla. Walter Frey nazywa ją swoją żoną.
Robiąca wrażenie Mazda Eunos Cosmo z roku 1992, napędzana 280-konnym silnikiem Wankla. Walter Frey nazywa ją swoją żoną.© fot. Marcin Łobodziński
Widok z tyłu. Szkoda, że samochód ustawiono w tak ciasnym miejscu.
Widok z tyłu. Szkoda, że samochód ustawiono w tak ciasnym miejscu.© fot. Marcin Łobodziński
Bardzo nietypowa Mazda AZ-1 Mazdaspeed to taki supersamochód dla ubogich i oszczędnych, bo napędzany silnikiem o pojemności 0,65 l.
Bardzo nietypowa Mazda AZ-1 Mazdaspeed to taki supersamochód dla ubogich i oszczędnych, bo napędzany silnikiem o pojemności 0,65 l.© fot. Marcin Łobodziński
Mazda AZ-1 Mazdaspeed
Mazda AZ-1 Mazdaspeed© fot. Marcin Łobodziński
Mazda AZ-1 Mazdaspeed
Mazda AZ-1 Mazdaspeed© fot. Marcin Łobodziński
Również wyjątkowa, ale bliższa normalnemu autu, Mazda 323 GT-R 4WD z 1993 roku. Auto powstało jako baza dla A-grupowej wersji samochodu rajdowego.
Również wyjątkowa, ale bliższa normalnemu autu, Mazda 323 GT-R 4WD z 1993 roku. Auto powstało jako baza dla A-grupowej wersji samochodu rajdowego.© fot. Marcin Łobodziński
Mazda 323 GT-R 4WD
Mazda 323 GT-R 4WD© fot. Marcin Łobodziński
323 GT-R powstała po likwidacji Grupy B, zgodnie z którą zbudowano Mazdę RX-7 Rally. Auto nie odniosło sukcesów ze względu na niską moc i napęd na tylne koła.
323 GT-R powstała po likwidacji Grupy B, zgodnie z którą zbudowano Mazdę RX-7 Rally. Auto nie odniosło sukcesów ze względu na niską moc i napęd na tylne koła.© fot. Marcin Łobodziński
Mazdę RX-7 Rally
Mazdę RX-7 Rally© fot. Marcin Łobodziński
Mazdę RX-7 Rally
Mazdę RX-7 Rally© fot. Marcin Łobodziński
Mazdę RX-7 Rally
Mazdę RX-7 Rally© fot. Marcin Łobodziński
Na koniec kolekcji kilka bardziej współczesnych modeli, jak MX-3, MX-6 oraz Xedos 6 i Xedos 9. Odnośnie Mazdy Xedos Walter Frey opowiadał, że gdy samochód wchodził na rynek, do salonu przyszli ludzie z Volkswagena i byli zdumieni wysoką jakością wykonania.
Na koniec kolekcji kilka bardziej współczesnych modeli, jak MX-3, MX-6 oraz Xedos 6 i Xedos 9. Odnośnie Mazdy Xedos Walter Frey opowiadał, że gdy samochód wchodził na rynek, do salonu przyszli ludzie z Volkswagena i byli zdumieni wysoką jakością wykonania.
Przy wyjściu bodaj najbardziej kultowe, niemal kosmiczne auto - Mazda Cosmo z silnikiem Wankla, z 1968 roku.
Przy wyjściu bodaj najbardziej kultowe, niemal kosmiczne auto - Mazda Cosmo z silnikiem Wankla, z 1968 roku.© fot. Marcin Łobodziński
Mazda Cosmo była pierwszym na świecie samochodem wyposażonym w silnik rotacyjny z dwoma tłokami, a jednocześnie pokazującym, że firma nigdy nie płynęła z nurtem.
Mazda Cosmo była pierwszym na świecie samochodem wyposażonym w silnik rotacyjny z dwoma tłokami, a jednocześnie pokazującym, że firma nigdy nie płynęła z nurtem.© fot. Marcin Łobodziński
Walter Frey może być dumny z tego egzemplarza, który zdobył specjalną nagrodę na tegorocznym Concorso d'Eleganza Villa d'Este w kategorii Innovation in Construction.
Walter Frey może być dumny z tego egzemplarza, który zdobył specjalną nagrodę na tegorocznym Concorso d'Eleganza Villa d'Este w kategorii Innovation in Construction.© fot. Marcin Łobodziński
Planując swoją motoryzacyjną wycieczkę i jadąc z Monachium do Stuttgardu zajdźcie na 2-3 godziny do Augsburga. Nie pożałujecie.
Planując swoją motoryzacyjną wycieczkę i jadąc z Monachium do Stuttgardu zajdźcie na 2-3 godziny do Augsburga. Nie pożałujecie.© fot. Marcin Łobodziński
Komentarze (2)