Ford Puma
Ford Puma to małe coupé produkowane na rynek europejski w latach 1997-2001 w Niehl, w Niemczech. Prezentacja tego auta z segmentu B podczas marcowych targów w Genewie wywołała wielkie poruszenie, ponieważ przed jego premierą niewiele o nim słyszano. Mała ilość informacji o nowym samochodzie była spowodowana tym, że specjaliści Forda nie poświęcili wiele czasu na jego przygotowanie - wykorzystali wiele gotowych części z innych modeli. Przykładowo, płyta podłogowa, choć zmodyfikowana, pochodzi z Fiesty, z której zapożyczono również podzespoły. Stylistyka nadwozia jest jednak oryginalna, nie można powiedzieć, że bazuje na jakimkolwiek wcześniejszym modelu. Opływowa sylwetka w połączeniu z ciekawym kształtem świateł sprawia, że samochód przyciąga wzrok przechodniów i innych kierowców.
W gamie dostępnych silników Pumy występują wyłącznie 16-zaworowe jednostki Ford Zetec-SE, różniące się jedynie pojemnością: 1,4, 1,6, oraz 1,7 l. Mają one moc odpowiednio 90, 103 i w najmocniejszej wersji 125 KM. Auto cechuje się zadowalającą dynamika jazdy, co w połączeniu z dobrą przyczepnością na zakrętach daje kierowcy radość z prowadzenia Pumy. Dostępne są jedynie modele z 5-biegową manualną skrzynią biegów oraz z przednim napędem.
Wnętrze Pumy zostało ciekawie zaprojektowane. Dominują owalne kształty, podobnie zresztą jak w nadwoziu. Zegary podświetla przyjemne dla oka zielone światło. Quasi-sportowy Ford nie ma zbyt wiele miejsca wewnątrz. Nie można jednak zapominać, że jest to 3-drzwiowe coupé, więc z założenia nie nadaje się na samochód rodzinny. Bagażnik o pojemności 240 l nie pozwala na transport zbyt wielu bagaży. Samochód zarejestrowany jest do przewozu 4 pasażerów.
Na rynku były dostępne różne warianty Pumy. Pierwszy z nich, Millennium, wyróżnia się żółtym kolorem karoserii oraz granatowymi, skórzanymi elementami wnętrza. Zwykłe siedzenia zastąpiono fotelami Recaro. Model Black z kolei charakteryzował się ciemnoszarą, skórzaną tapicerką oraz czarnym lakierem karoserii. Początkowo zakładano, że na rynku pojawi się 1000 sztuk z tej serii, ale cieszyła się ona tak wielką popularnością, że ostatecznie zdecydowano się wyprodukować kolejnych 600. Trzecią i ostatnią wersją była Puma Thunder, dostępna w dwóch odcieniach srebrnego lakieru. Wnętrze utrzymano w ciemnoszarej tonacji. Modele Thunder wyposażone są również w sześciopłytowy odtwarzacz CD.
Puma cieszyła się dużą popularnością i zyskała uznanie specjalistów. W 1997 roku otrzymała od zespołu programu Top Gear tytuł samochodu roku, co prowadzący motywowali pozytywnymi doznaniami podczas jazdy. Samochód ten został również uznany za najlepszy używany sportowy samochód roku 2001, najlepszy używany sportowy samochód w cenie poniżej 10 000 funtów w 2004 roku oraz poniżej 1000 funtów w 2011 roku. Wszystkie te tytuły zostały przyznane przez brytyjski miesięcznik What Car?.
Ford Puma to z pewnością ciekawe auto, ale nie pozbawione wad. Należy do nich między innymi słaba widoczność, co wpływa na obniżenie komfortu oraz, co istotne – bezpieczeństwa jazdy. Poważnym problemem jest podatność tego modelu na korozję. Usterkom najczęściej ulegają zawieszenie i układ elektryczny. Mniej poważne awarie nie powinny być problemem, ponieważ części zamienne nie należą do najdroższych. Do zalet Forda z pewnością należy zaliczyć jego dobrą przyczepność i dynamikę jazdy. Spalanie jest zadowalające, dzięki czemu koszty utrzymania nie są zbyt duże.