Ford C‑MAX Solar Energi Concept z panelami słonecznymi na dachu [wideo]
W Stanach Zjednoczonych Ford ma w swojej ofercie hybrydową odmianę modelu C-MAX o nazwie Energi. Na tegorocznych targach elektroniki CES Ford zaprezentuje ten sam model wzbogacony o specjalne panele słoneczne na dachu.
02.01.2014 | aktual.: 08.10.2022 09:50
Zalogowani mogą więcej
Możesz zapisać ten artykuł na później. Znajdziesz go potem na swoim koncie użytkownika
Pojazd jest wspólnym projektem Forda, instytutu Georgia Institute of Technology oraz przedsiębiorstwa SunPower. Panele słoneczne dostarczyło SunPower, jednak same w sobie nie są one na tyle efektywne, aby skutecznie naładować akumulatory Forda C-MAX Energi. Z odsieczą przyszli inżynierowie z uczelni Georgia Institute of Technology, którzy nad panelami słonecznymi zainstalowali tzw. koncentrator słoneczny, który przy pomocy specjalnych soczewek pomaga skierować promienie słoneczne dokładnie do paneli.
Tym samym efektywność paneli wzrosła na tyle, że w jeden słoneczny dzień można w pełni naładować akumulatory hybrydowego Forda C-Max Solar Energi. Oczywiście nie zrezygnowano z tradycyjnego sposobu ładowania przy pomocy kabla i konwencjonalnej sieci energetycznej, aby w mniej słoneczne dni także można było korzystać z samochodu.
Koncept Solar Energi z naładowanymi akumulatorami nie różni się niczym od modelu produkcyjnego C-MAX Energi i z pełnym bakiem może przejechać maksymalnie 998 km, jednak w trybie elektrycznym pojazd jest w stanie przejechać około 34 km.
W najbliższym czasie Ford i Georgia Institute of Technology będą testować koncepcyjnego C-MAXa Solar Energi. Jeśli testy wypadną pomyślnie, to istnieje szansa, że Ford rozważy wprowadzenie takiego rozwiązania do produkcji seryjnej.