Używany Fiat Palio/Siena/Albea/Palio Weekend - typowe awarie i problemy
Włoskie marki kocha się przede wszystkim za nieziemski design. Fiat jeszcze kilka lat temu miał w swojej ofercie modele Palio/Siena/Albea/Palio Weekend, które choć wyszły spod deski kreślarskiej Giorgetto Giugiaro, trudno nazwać dziełami sztuki. Na szczęście te włoskie konstrukcje, pomimo nieco zaburzonych proporcji, mają też swoje zalety.
04.05.2012 | aktual.: 30.03.2023 10:17
Zalogowani mogą więcej
Możesz zapisać ten artykuł na później. Znajdziesz go potem na swoim koncie użytkownika
Historia modelu
Do samochodów tej grupy zaliczamy przede wszystkim takie modele, jak: Palio (hatchback), Siena (sedan), Palio Weekend (kombi) i Strada (pick-up). Nieco później do ofert dołączyła jeszcze Albea zastępująca wysłużoną już Sienę.
Produkcja aut projektu 178 ruszyła w 1996 roku, na początku w Brazylii i Argentynie. Rok później otworzono kolejne linie montażowe w Wenezueli, Maroko, a także i w Polsce. W kolejnych latach produkcję rozpoczęły następne fabryki w Turcji, Korei Północnej, Indiach, Chinach, Rosji, a także i we Włoszech. W 2002 roku auta przeszły facelifting, w ramach którego zmieniono nazwę sedana z Sieny na Albeę.
Po modernizacji samochody projektu 178 oferowane były jeszcze do 2004 roku, kiedy to zakończono ich produkcję. Jednak nie we wszystkich fabrykach. Warto również pamiętać o tym, że w tym samym roku model Albea przeszedł modernizację i od tej pory jest oferowany, jednak już nie w naszym kraju, gdzie został wycofany w 2007 roku.
Silniki
- R4 1,2 (75-80 KM)
- R4 1,4 (70 KM)
- R4 1,6 (101-103 KM)
Diesle:
- R4 1,3 Mulitjet (70 KM)
- R4 1,7 TD (69-72 KM)
- R4 1,9 D (70 KM)
Spośród wyżej wymienionych silników najlepszym wyborem będzie bez wątpienia jednostka podstawowa, która jest odrobinę dynamiczniejsza niż motor 1,4 l i niewiele pali. Silnik 1,6 l sprawia, że zarówno małe Palio, jak i nieco cięższe Palio Weekend wydają się szybsze.
Niestety najmocniejsze wersje silnikowe potrafią spalić nawet sporo ponad 13 l/ 100 km, co w tej klasie niestety nie jest powodem do dumy. Ponadto koszty eksploatacji tej jednostki napędowej zwiększają się jeszcze z powodu ponadprzeciętnie awaryjnej przepustnicy.
Diesle na naszym rynku są raczej rzadkością. Trudno powiedzieć, jak się sprawują, bo na rynku wtórnym egzemplarzy z takimi silnikami jest zaledwie kilka. Jeśli już koniecznie musicie mieć auto z motorem wysokoprężnym, to powinniście zdecydować się na produkowane w podobnym okresie Punto I. Przy wyborze wersji aut i właściwego silnika powinniśmy kierować się zasadą: im młodszy, tym lepszy. Właśnie dlatego najbezpieczniej jest wybrać Albeę.
W przednim zawieszeniu zastosowano tradycyjny układ oparty na kolumnach MacPhersona, a z tyłu wzdłużne wahacze sprzężone zwane potocznie belką skrętną.
Awaryjność
Kolejną wadą tej konstrukcji są także zbyt delikatne drążki kierownicze. To jednak nie wszystko. W wielu egzemplarzach dość często na tylnych nadkolach, górnych mocowaniach kolumn resorujących i elementach podwozia bardzo szybko pojawia się korozja.
Najgorsze jest to, że rdza nie oszczędza nawet miski olejowej. Z kolei w starszych egzemplarzach w okolicach łączenia silnika ze skrzynią biegów często spotykane są również poważne wycieki.
W modelu Palio/Siena/Palio Weekend aż roi się od drobnych, ale skutecznie uprzykrzających eksploatację użytkownikowi niedoróbek. Pękające zawiasy drzwi, problemy z elektroniką, zacinające się klamki, drgająca wskazówka prędkościomierza czy przeciekająca przednia szyba to tylko część problemów. Choć lista usterek jest długa, to koszty wszelkich napraw są symbolicznie niskie.
Naszym zdaniem
Dużym minusem tej konstrukcji są również paliwożerne silniki benzynowe i trudności ze znalezieniem diesla. Jeśli jednak szukacie pojemnego auta rodzinnego, które wygodnie przewiezie Was z punktu A do punktu B, to Fiaty Palio/Siena/Albea/Palio są stworzone właśnie dla Was. Ceny używanych egzemplarzy wahają się od 2000 do 17 000 zł (za nową Albeę).