Fiat 500L

Fiat 500L

500L to niewielki model Fiata zaprezentowany w 2012 roku. Oficjalnie jest to następca modelu Idea. Stylistyką auto nawiązuje przede wszystkim do modelu 500, ale można także dopatrzyć się podobieństw do nieprodukowanej już Multipli.

  • Fiat 500L to auto osobowe o nadwoziu typu minivan segmentu B. Masową produkcję samochodu rozpoczęto w 2012 roku. Auto  montowane jest w Serbii i w Meksyku
  • Rozstaw osi Fiata 500L wynosi 2,61 metra. Kształt nadwozia modelu 500L nawiązuje do Fiata 600 Multipla (1956-1969), a jego design jest inspirowany modelem 500 z 2007 roku. Pod względem techniki, 500 L bazuje na Punto
  • Fiat 500L to udane rozwinięcie koncepcji Fiata 500, chociaż oba samochody bazują na zupełnie innych płytach. Litera "L", postawiona na końcu nazwy modelu, ma nasuwać skojarzenia z takimi przymiotnikami, jak duży (Large) i lekki (Light) oraz z rzeczownikiem Loft (trend występujący nie tyko w motoryzacji), mówiącym, że atutem samochodu jest duża przestrzeń wewnątrz
  • Fiat 500L Living czyli przedłużona wersja modelu 500L mogła na swój pokład zabrać nawet 7 osób. Bagażnik w wersji Living ma pojemność od 638 do 1708 litrów (w zależności od ustawienia foteli)
  • Fiat 500L Living zaprezentowano w 2013 roku. Auto posiada wzmocnione zawieszenie, a pod maską ekonomicznego turbodiesla - jednostkę 1.6 Multijet generującego 105 KM lub 120 KM
  • Fiat 500L Trekking to wersja uterenowiona auta, debiutująca w 2013 roku. Model 500L Trekking charakteryzuje się ochronnymi plastikowymi nakładkami, przestylizowanymi zderzakami, zmodyfikowaną atrapą chłodnicy i 17-calowymi felgami z aluminium
  • Panel centralny Fiata 500L
  • Wnętrze Fiata 500L Trekking
[1/8] Fiat 500L to auto osobowe o nadwoziu typu minivan segmentu B. Masową produkcję samochodu rozpoczęto w 2012 roku. Auto montowane jest w Serbii i w MeksykuŹródło zdjęć: © [Zdjęcie](http://www.wheelsage.org/fiat/500l/2serie/pictures/zq2sc9/) użytkownika bad_Q

Nadwozie 500L wygląda zgrabnie i nowocześnie. Pomalowanie słupków na kolor czarny, a dachu na barwę reszty karoserii może przywodzić na myśl konkurencyjne modele Mini. Dach może mieć nie tylko kolor nadwozia, ale także czarny lub biały. Bryła Fiata 500L nie przypomina tradycyjnych minivanów, sprawia ona wrażenie raczej rozdmuchanej karoserii Fiata 500. Dzięki temu zabiegowi samochód wydaje się mniejszy, niż jest w rzeczywistości.

Auto ma długość nieco ponad 4,1 m, szerokość 1,78 m i wysokość 1,66 m. Wspomniany wyżej zabieg „rozdmuchiwania” nadwozia maskuje dość dużą wysokość 500L. Samochód został zbudowany na płycie podłogowej Fiata Punto, a jego rozstaw osi wynosi ponad 2,6 m.

Wnętrze przypomina kabinę pasażerską produkowanej obecnie Pandy. Na desce rozdzielczej dominuje umieszczony centralnie wyświetlacz z pokrętłami i przyciskami w jednej obudowie. Całość wydaje się przyklejona do reszty deski rozdzielczej. Materiały nie są najwyższej jakości, ale ich spasowanie jest całkiem niezłe.

Fiat 500L pomieści pięcioro pasażerów, przy czym w tylnym rzędzie podróżuje się najlepiej we dwoje. Dość szeroka karoseria sprawia jednak, że nawet trójka pasażerów z tyłu długą podróż zniesie całkiem dobrze. Miejsca na nogi jest całkiem sporo, ponieważ pozycja siedząca przypomina bardziej tę z domowego krzesła niż siedzenie w sportowym wozie. Elka odznacza się bagażnikiem o pojemności 400 l. To znacznie więcej niż standardowy Fiat 500, ale trzeba wziąć pod uwagę, że 500L ma niewiele wspólnego z malutką pięćsetką.

Nowoczesna konstrukcja i bogate wyposażenie z zakresu bezpieczeństwa pozwoliły Fiatowi 500L uzyskać wynik 5 gwiazdek w teście zderzeniowym Euro NCAP. Wersji wyposażenia auta jest pięć, a w podstawowej standardem są takie elementy, jak: układ ESP zawierający w sobie ABS oraz ASR, czołowe i boczne poduszki powietrzne dla kierowcy i pasażera, kurtyny powietrzne, komputer pokładowy i elektrycznie sterowane przednie szyby.

W bogatszych wersjach w standardzie lub za dopłatą oferowana jest kolanowa poduszka powietrzna dla kierowcy, elektrycznie sterowane i podgrzewane lusterka, tempomat, klimatyzacja manualna lub automatyczna dwustrefowa czy tylne czujniki parkowania.

Warto dodać, że nabywca może także przebierać wśród akcesoriów uatrakcyjniających nadwozie. Duża liczba różnych kolorów, trzy rodzaje felg i inne dodatki sprawiają, że - jak wyliczył Fiat - dostępne są aż 333 kombinacje wyglądu 500L.

Fiat 500L w Europie dostępny jest z dwoma jednostkami benzynowymi i dwoma turbodieslami. Podstawowy benzynowiec to 1,4-litrowa jednostka napędowa o mocy 95 KM, dzięki której Fiat przyspiesza do 100 km/h w 12,4 s i osiąga prędkość 178 km/h. Tylko minimalnie lepszymi parametrami charakteryzuje się auto wyposażone w silnik TwinAir. Ten turbodoładowany motor o objętości skokowej 0,9 l rozwija moc 105 KM i moment obrotowy 145 Nm. Znacznie większa różnica między silnikami jest w zużyciu paliwa, którego w trybie miejskim mniejszy motor zużywa aż o 2,5 l mniej na każde 100 km od swojego większego brata.

Jeszcze większą ekonomią odznaczają się jednostki wysokoprężne. Mniejsza o objętości skokowej 1,3 l ma moc 85 KM, a większa – 1,6-litrowa – charakteryzuje się mocą 105 KM. Ten ostatni silnik gwarantuje Fiatowi najlepsze osiągi – do 100 km/h wóz rozpędza się w 11,3 s i osiąga 181 km/h.

Na rynku północnoamerykańskim dostępny jest także Fiat 500L z motorem 1,4 MultiAir Turbo, który ma moc 162 KM. Być może za jakiś czas ta konstrukcja zawita także pod maski europejskich wersji Fiata.

W połowie 2013 roku na rynku ma zadebiutować przedłużona o 11 cm wersja 500XL. Będzie to samochód wyposażony w dodatkowy rząd siedzeń. 500XL ma być następcą Fiata Multipli.

Na polskim rynku za najtańszą wersję Fiata 500L trzeba zapłacić 49 990 zł (stan na 1.03.2013 r.). Za te pieniądze klient nabędzie auto z 1,4-litrowym silnikiem benzynowym z podstawowym wyposażeniem Fresh (wóz z modelu rocznikowego 2013).

Fiat 500L Living 1,6 M-Jet Lounge - test
Zapisz na później
Fiat 500L Living Lounge 1,6 M-Jet - test [galeria]
Zapisz na później
Fiat 500L Trekking Street Surf - propozycja Mopara
Zapisz na później
Fiat 500L Trekking 1,6 Multijet S&S - test
Piotr Wereszczyński

Fiat 500L Trekking 1,6 Multijet S&S - test

Zapisz na później