Samochody używaneFiatUżywany Fiat 500 II - typowe awarie i problemy

Używany Fiat 500 II - typowe awarie i problemy

W 2001 roku Anglicy wskrzesili Mini, diametralnie zmieniając jego grupę docelową. Brytyjskie auto odniosło sukces, w związku z czym Włosi pokusili się o reaktywację Fiata 500. Stylowy maluch gościł już na naszym redakcyjnym parkingu kilkukrotnie, ale dopiero teraz możecie dowiedzieć się o jego usterkach i o tym, na co zwrócić uwagę przy zakupie używanego egzemplarza.

Fiat 500
Fiat 500
Źródło zdjęć: © mat. prasowe / Fiat
Artur Kuśmierzak

10.09.2012 | aktual.: 30.03.2023 10:16

Zalogowani mogą więcej

Możesz zapisać ten artykuł na później. Znajdziesz go potem na swoim koncie użytkownika

Historia modelu

O tym, że I generacja Fiat 500 cieszyła się dużą popularnością, świadczy prawie 4 000 000 sprzedanych egzemplarzy. Produkcja auta zakończyła się w 1975 roku, a przez kolejne lata na rynku pojawiały się takie modele jak: 126, Cinquecento (500) czy Seicento (600). Nazwy się zmieniały, ale każdy kolejny model spełniał to samo zadanie: był budżetowym autem dla klientów z niezbyt grubym portfelem.

Fiat 500
Fiat 500© mat. prasowe / Fiat

W 2007 roku Fiat powrócił do starej dobrej nazwy 500, którą ochrzcił zupełnie nowego następcę modelu Seicento. Samochód bardzo wyraźnie nawiązywał do pierwowzoru, ale nie był już tanim "pudełkiem" służącym do przemieszczania się z punktu A do punktu B, tylko prawdziwym dobrem luksusowym. To nie żart, nowy Fiat 500 został stworzony po to, aby konkurować z miejskimi autami klasy premium.

Na razie w salonach Fiata możemy kupić 500 w kilku różnych wersjach: 3-drzwiowej, 2-drzwiowej, w postaci kabrioletu oraz w usportowionych odmianach Abarth i Abarth Esseesse.

Dotychczas samochód nie przeszedł jeszcze modernizacji, ale zdobył już kilka nagród w różnych plebiscytach. Jedna z najważniejszych to COTY, czyli Car of the Year w 2008 roku. W czasie tegorocznych targów motoryzacyjnych w Genewie zadebiutowała specjalna odmiana Fiata 500, oznaczona literą „L”, w postaci minivana. Już za rok na rynku ma pojawić się wersja typu crossover.

Silniki

  • R2 0,9 TwinAir Turbo (85 KM)
  • R4 1,2 (69 KM)
  • R4 1,4 Starjet (100 KM)
  • R4 1,4 T-Jet (135, 160-180 KM) Abarth, Abarth Esseesse, Abarth 695 Tributo Ferrari

Diesle:

  • R4 1,3 Multijet (75-95 KM)

Jeśli jesteście zainteresowani silnikiem benzynowym, to najciekawszymi propozycjami są motory 1,4 Starjet i 1,4 T-Jet. Do zwykłej miejskiej jazdy polecam słabszą, 100-konną jednostkę napędową. Dlaczego? Ze względu na dobre osiągi i przyzwoite spalanie.

Jeśli macie w sobie żyłkę sportowca, to bez wahania powinniście wybrać Fiata 500 Abarth lub Abarth Esseesse. Abarth 695 Tributo Ferrari to mocno limitowana wersja. Dzięki doskonałym osiągom jazda każdą z tych odmian to czysta przyjemność. Trzeba się jednak pogodzić z tym, że jeśli często wciska się gaz do dechy, spalanie może wzrosnąć nawet do ponad 12 l/100 km.

Fiat 500 Abarth esseesse
Fiat 500 Abarth esseesse© mat. prasowe / Fiat

Zwolennicy silników wysokoprężnych mają do wyboru właściwie tylko jeden motor o dwóch wariantach mocy. Zdecydowanie lepiej będzie wybrać ten mocniejszy - niewiele więcej pali, a gwarantuje znacznie lepszą dynamikę. Nie ma co jednak liczyć na sportowe doznania. Poza tym jednostka ta jest dość głośna, co z pewnością nie wszystkim przypadnie do gustu.

Niestety, diesel ma poważny mankament. Co to takiego? Filtr cząstek stałych, który bardzo szybko zapycha się w czasie miejskiej eksploatacji. Jeśli zdecydowanie więcej jeździcie autem w terenie zabudowanym, lepiej odpuśćcie sobie wersję wysokoprężną. Zyskacie nie tylko spokój, ale też pieniądze.

Awaryjność

Fiat 500C
Fiat 500C© mat. prasowe / Fiat

Kupując włoskiego malucha, trzeba zwrócić uwagę na stan gumowych osłon przegubów półosi napędowych, które potrafią pękać nawet przy niewielkich przebiegach. Sporadycznie zdarzają się drobne problemy z elektryką.

Zawieszające się radio czy błędne komunikaty komputera pokładowego to najczęściej spotykane tego typu przypadłości. Na pochwałę zasługuje natomiast solidny lakier i dobre zabezpieczenie antykorozyjne karoserii. Niestety, z układem wydechowym nie jest już tak różowo – bardzo szybko pojawia się rdza.

Fiat 500
Fiat 500© mat. prasowe / Fiat

Naszym zdaniem

Wady to przede wszystkim niska kultura pracy niektórych jednostek napędowych, ciasne wnętrze, zwłaszcza dla pasażerów na tylnej kanapie, oraz dość wysoka cena. Ile zapłacimy za używanego Fiata 500? Od około 25 000 zł za egzemplarz w nie najlepszym stanie do 40 000 zł za prawie nowy samochód.

Źródło artykułu:WP Autokult
Fiatsamochody używaneFiat 500
Komentarze (10)