Fiat 124 Spider wreszcie zaprezentowany! [aktualizacja]
Jest taki jakiego oczekiwaliśmy i jednocześnie taki, jaki powinien być. Fiat 124 Spider to klasyczna, włoska maszyna, pod którą znakomicie ukryto samochód o zupełnie innym charakterze.
18.11.2015 | aktual.: 02.10.2022 09:06
Zalogowani mogą więcej
Możesz zapisać ten artykuł na później. Znajdziesz go potem na swoim koncie użytkownika
O ile Mazda MX-5, będąca bazą do zbudowania Fiata 124 Spider kojarzy się raczej z samochodem mającym dać kierowcy radość z jazdy górskimi drogami przy założeniu, że ich część pokona się bokiem, w kontrolowanym poślizgu, tak włoski Spider ma być przede wszystkim lekkim, otwartym autem na przyjemne, wieczorne przejażdżki z kobietą w kapeluszu i z długim szlem wzdłuż wybrzeża i przy oświetleniu zachodzącego słońca. Takim autem był poprzedni Spider produkowany w latach 70., i takim jest ten.
Podobnie jak poprzednik, Fiat 124 Spider to jeden z nielicznych modeli tej marki, który trafi na rynek amerykański. Co więcej, premiera nowości, na którą czekamy przeszło pół roku odbyła się podczas salonu samochodowego w Los Angeles. Znakomitą wiadomością jest to, że w przeciwieństwie do współpracy z Mitsubishi przy wprowadzeniu na rynek pick-upa Fullback, tym razem Włosi zbudowali samochód po swojemu, ze swoją stylistyką, w oparciu o japoński szkielet, a nie tylko poprzez zmianę znaczka. Tym samym powstał typowo włoski samochód, z charakterystyczną, długą maską, łagodnie zarysowanymi krawędziami i niedużymi, pojedynczymi reflektorami w stylu swojego poprzednika. O ile Mazda MX-5 jest samochodem o dość kontrowersyjnej stylistyce i może się podobać lub nie, o tyle Fiat 124 Spider nie jest już tak radykalny i naszym zdaniem przypadnie do gustu szerszemu gronu klientów. Jest też bardziej elegancki, więc profil klienta może też być zupełnie inny.
Niestety, Fiat nie wykonał już swojego autorskiego projektu deski rozdzielczej – tu mamy kopię Mazdy. Tyle tylko, że określenie „niestety” nie jest do końca sprawiedliwe. Owszem, fajnie byłoby zobaczyć coś oryginalnego, ale musicie przyznać, że kokpit Mazdy jest na tyle udany, iż doskonale pasuje tak do japońskiego samuraja jak i włoskiego spidera. Warto zauważyć, że na ekranie systemu multimedialnego widzimy interfejs Mazdy, a nie Fiata.
Pod względem napędu Fiat może być wozem bardziej dynamicznym od Mazdy, ponieważ pod maskę trafił tu silnik 1.4 Multiair o mocy 160 KM i momencie obrotowym 249 Nm. Mazda ma tę samą moc, ale tylko 200 Nm momentu obrotowego i jest on osiągany przy 4600 obr./min. Turbodoładowana jednostka Fiata może osiągać maksimum przy 3000 obr./min lub wcześniej. W efekcie osiągi na papierze będą podobne, ale ogólne odczucia z pewnością będą przemawiały za włoskim autem. Chyba, że Fiat będzie dużo cięższy. Przeniesienie mocy z silnika na koła będzie się odbywało poprzez 6-biegowe przekładnie – manualną i automatyczną.
Fiat rozpocznie sprzedaż modelu 124 Spider w Stanach Zjednoczonych od limitowanej do 124 sztuk wersji Prima Edizione Lusso. Każde auto będzie miało tabliczkę z indywidualnym numerem i będzie oferowane w jednym, niebieskim kolorze Azzurro Italia oraz jasną, skórzaną tapicerką. Sprzedaż ma ruszyć w przyszłym roku.
[aktualizacja 18 listopada]
Fiat zdradził, że wersja amerykańska, którą prezentowaliśmy będzie mocniejsza od wersji europejskiej. Niestety oznacza to, że na Starym Kontynencie Fiat nie ma szans konkurować z Mazdą MX-5, ponieważ moc silnika ograniczono do 140 KM, natomiast moment obrotowy pozostanie na podobnym poziomie, bo 240 Nm. Na chwilę obecną nie wiadomo też, czy wersja europejska otrzyma automatyczną skrzynię biegów. Na szczęście Fiat zapowiedział, że modelem 124 Spider zajmie się również Abarth. Nie wiemy co to oznacza, ale można się spodziewać podniesienia mocy silnika do amerykańskich 160 KM lub wyżej.