Fiat 124 Abarth i Rally Abarth (2016) - premiera
Nowy Fiat 124 Spider nie każdemu przypadł do gustu, ale wersja Abarth może powiększyć grono zainteresowanych.
01.03.2016 | aktual.: 02.10.2022 08:33
Zalogowani mogą więcej
Możesz zapisać ten artykuł na później. Znajdziesz go potem na swoim koncie użytkownika
Fiat 124 Abarth
Naszym zdaniem Fiat 124 Spider wygląda rewelacyjnie, ale wcale nie zdziwiło nas to, że przygotowane przez Abartha sportowe wcielenie tego modelu spodobało nam się jeszcze bardziej. Zupełnie odmieniono oblicze samochodu, który z pięknego, klasycznego Spidera przerodził się w stricte sportowy wóz, zachęcający do wyjazdu na jedną z najpiękniejszych górskich dróg we Włoszech.
Auto zaprezentowane w Genewie ma biały lakier i czarne elementy stylistyczne, takie jak lakierowana tym kolorem maska i klapa bagażnika, a także dolne części zderzaka z powiększonymi wlotami powietrza. Czarne są również obręcze kół, a przestylizowany zderzak tylny uzbrojono w cztery końcówki układu wydechowego i dodatkowe światło w samym jego centrum. Teraz Fiat ma produkt zdecydowanie bardziej atrakcyjny niż Mazda, choć oba samochody bazują na wspólnych rozwiązaniach technicznych.
Samochód będzie oferowany w pięknie brzmiących odcieniach lakieru: Turini 1975 White, Costa Brava 1972 Red, Isola d'Elba 1974 Blue, Portogallo 1974 Grey oraz San Marino 1972 Black. Atmosfera proponowana przez Abartha jest kontynuowana we wnętrzu, które częściowo obszyto alcantarą i czerwoną nicią. Koło kierownicy dostało pasek z czerwonej skóry określający jej położenie, a fotele nowy kształt i dwukolorową tapicerkę.
Samochód nie tylko upiększono, ale i odchudzono. Abarth zbił masę własną do 1060 kg i wyważył idealnie w proporcjach 50:50. Wszystko to bez żadnych wyrzeczeń z zakresu bezpieczeństwa czy komfortu.
Zmiany mechaniczne objęły układ jezdny, który wyposażono w amortyzatory firmy Bilstein oraz sztywniejsze stabilizatory. Lepszą trakcję podczas przyspieszania ma zapewnić mechanizm różnicowy o ograniczonym poślizgu, a układ hamulcowy wymieniono na zestaw Brembo.
Silnik to oczywiście ta sama jednostka 1.4 turbo, ale generująca moc 170 KM wobec standardowych 160 KM, natomiast moment obrotowy nadal wynosi 250 Nm. Prędkość maksymalna Abartha to 230 km/h, podczas gdy pierwszą setkę rozwija w 6,8 s. Za przeniesienie napędu ma odpowiadać seryjna skrzynia manualna lub automat o jakże włoskiej nazwie Sequenziale Sportivo z trybem manualnym. Poprawiono akustykę wydechu poprzez wymianę tłumików na typ Record Monza.
Fiat 124 Rally Abarth
Technicy z Abartha zaprezentowali też prawdziwe dzieło sztuki, jakim jest rajdowy koncept samochodu, który być może w przyszłości wyjedzie na odcinki specjalne w jednej z rajdowych klas lub w odrębnym pucharze. Barwami nawiązuje to rajdowego 124 Abarth z lat 70. Auto ma zamknięte nadwozie i rajdowe akcesoria.
Pod maską zamontowano jednostkę 1.8 turbo o mocy 300 KM uzyskiwanej przy 6500 obr./min. Moc jest przenoszona na tylną oś ze szperą przez sekwencyjną skrzynię biegów o sześciu przełożeniach, z systemem zmiany biegów manetkami przy kierownicy. W układzie jezdnym wykorzystano amortyzatory EXT SHOX. Samochód przygotowano zgodnie z homologacją klasy FIA GT-R. Projekt oznaczono fabrycznym kodem SE139.
Interesujące jest nie samo auto, ale plany Abartha odnośnie powrotu na rajdową scenę. To niestety nadal jest zagadką, ale skoro zaprezentowano taki samochód i przygotowano go zgodnie z rajdową sztuką, to coś może być na rzeczy…