Dodge Viper - koniec produkcji i pożegnanie legendy wg. firmy
Ten rok, to ostatnie 12 miesięcy produkcji legendy motoryzacji: Dodge'a Vipera. Żmija odchodzi w wielkim stylu, wraz z nowymi gadżetami, dodatkami i edycjami specjalnymi. Amerykańska firma postanowiła należycie uczcić historię modelu i zanim zniknie on z taśm produkcyjnych, to jeszcze sporo o nim usłyszymy. W rozwinięciu wiadomości znajdziecie oficjalne stanowisko firmy na temat całej sytuacji, jak odnośnie nowych modeli.
07.12.2009 | aktual.: 02.10.2022 19:09
Zalogowani mogą więcej
Możesz zapisać ten artykuł na później. Znajdziesz go potem na swoim koncie użytkownika
Ten rok, to ostatnie 12 miesięcy produkcji legendy motoryzacji: Dodge'a Vipera. Żmija odchodzi w wielkim stylu, wraz z nowymi gadżetami, dodatkami i edycjami specjalnymi. Amerykańska firma postanowiła należycie uczcić historię modelu i zanim zniknie on z taśm produkcyjnych, to jeszcze sporo o nim usłyszymy. W rozwinięciu wiadomości znajdziecie oficjalne stanowisko firmy na temat całej sytuacji, jak odnośnie nowych modeli.
Pod maską Dodge'a Vipera SRT10 Roadster i Coupe będzie pracować ten sam silnik co do tej pory, a mianowicie żywotne V10 o pojemności 8,4-litra generujące moc 600 KM i moment obrotowy o wartości 760 Nm. Zapierające dech w piersiach dane dotyczące osiągów auta przypominające o tym z jak rasowym samochodem mamy do czynienia, wyrażają takie liczby jak sprint do "setki" w czasie poniżej 4 sekund, prędkość maksymalna wynosząca 325 km/h, przejazd 1/4 mili w czasie 11,5 sekundy, a także 11 sekund potrzebnych na rozpędzenie się od 0 do 160 km/h i wyhamowanie do "zera".
Podobnie jak dotychczas w ofercie będzie wersja otwarta Roadster i zamknięte Coupe na czele z wyczynową wersją ACR (American Club Racer). Planowana liczba egzemplarzy Vipera na 2010 rok, to ok. 500 sztuk.
Dzięki wprowadzeniu dwóch nowych kolorów nadwozia Toxic Orange Pearl i Bright Silver Metallic, Dodge Viper będzie dostępny w 12 różnych barwach - największy wybór barw jaki kiedykolwiek był możliwy w danym roku modelowym. Do tego dochodzi 6 wersji pasów biegnących przez nadwozie auta, 5 różnych kolorów wnętrza, 4 wzory felg aluminiowych i 3 wzory elementów plastikowych użytych do wykończenia wnętrza. W sumie daje to ponad 7600 różnych kombinacji, dzięki czemu każdy klient może sprawić, że jego Viper będzie wyjątkowy i niepowtarzalny.
Z modyfikacji czysto mechanicznych przewidziano skrócenie przełożenia piątego biegu (z 0,74 na 0,80), dzięki czemu uzyskano lepsze przyspieszenie przy wyższych prędkościach, a tym samym teraz łatwiej osiągnąć większą prędkość na długich prostych. Co więcej, "efektem ubocznym" tych zmian jest skrócenie aż o 14 sekund czasu potrzebnego na przyspieszenie od 0 do 321 km/h. Poczynione zmiany są bezpośrednim wynikiem testów i biciem rekordu okrążenia legendarnego "zielonego piekła" w postaci toru Nuerburgring Nordschleife w 2008 roku. Wtedy to inżynierowie działu Dodge'a Street and Racing Technology doszli do wniosku, że zoptymalizowanie przełożeń skrzyni biegów mogłoby zapewnić lepsze przyspieszenie przy wyższych prędkościach, a tym samym skrócić czas okrążenia toru.
Napęd wciąż trafia w to samo i jedyne słuszne miejsce, czyli na tylne koła poprzez nową skrzynię ZF Sachs z dwutarczowym sprzęgłem, w której sześć biegów zmieniane jest ręcznie. W wytracaniu prędkości samochód wspomaga bardzo wydajny układ hamulcowy Brembo wyposażony w 14-calowe tarcze hamulcowe, który potrafi zatrzymać rozpędzonego do 96 km/h Vipera na dystansie ok. 30,5 m.
Dobór kolorów wnętrza w 2010 roku będzie bardzo bogaty, i tak do wyboru będą następujące zestawy: czarny, czarno-czerwony, czarno-niebieski, czarno-szary i czarno-beżowy. We wszystkich wersjach Roadster barwa dachu będzie czarna, oprócz aut z wnętrzem czarno-beżowym, gdzie dach będzie koloru beżowego.
Zmiany nie ominęły także Dodge'a Vipera SRT10 Coupe ACR. Zastosowanie krótszego drążka zmiany biegów i skrócenie piątego przełożenia, ma zapewnić kierowcy łatwiejsze i krótsze zmiany biegów, a także dostarczyć więcej frajdy w czasie jazdy. Charakterystyczne tylne skrzydło nieco przeprojektowano, dzięki czemu poprawiono aerodynamikę samochodu i zwiększono siłę docisku tylnej osi. Wszystkie te zmiany zapewniły zwiększenie prędkości maksymalnej o ponad 6 km/h, do wartości nieco ponad 296 km/h.
Nad prawidłowym zachowaniem się wersji ACR czuwa w pełni niezależne zawieszenie wszystkich czterech kół z amortyzatorami firmy KW o dwustopniowej regulacji tłumienia. Z kolei zastosowany w aucie pakiet aerodynamiczny w skład, którego wchodzą wykonane z włókna węglowego przedni spoiler i tylne skrzydło z siedmiostopniową regulacją, zapewnia maksymalną siłę docisku o wartości prawie 454 kg przy prędkości 240 km/h. Do tego dochodzi komplet lekkich felg aluminiowych, tarcze hamulcowe firmy StopTech i opony Michelin PS Cup.
By godnie uczcić zakończenie produkcji jednego z najlepszych aut sportowych Ameryki, Dodge planuje wypuszczenie kilku limitowanych edycji auta.
Jedną z nich będzie Dodge Viper ACR 1:33 Edition, którego nazwa nawiązuje do ustanowionego 24 listopada tego roku rekordowego dla samochodów seryjnych, czasu okrążenia na torze Laguna Seca. Z zewnątrz auto wyróżnia się nadwoziem pokrytym czarnym i czerwonym lakierem, w proporcjach odwrotnych do standardowego Vipera ACR. Wnętrze auta wykończono w czarno-czerwonych barwach, a dodatkowo konsolę pokryto czarnym wysokiej jakości lakierem fortepianowym. Jeśli ktoś jest zainteresowany, to musi się spieszyć, bo światło dzienne ujrzą zaledwie 33 sztuki Vipera ACR 1:33 Edition.
Kolejną atrakcją będzie pokryty czarnym lakierem Viper ACR Voodoo Edition wzdłuż, którego po stronie kierowcy będzie przebiegać grafitowy pas o czerwonych krawędziach, mający swe odbicie również na kole kierownicy. W tym przypadku auto będzie wyjątkowo rzadkie, gdyż producent planuje wyprodukowanie zaledwie 10 egzemplarzy.
Pozostałe edycje specjalne poznamy bliżej ich daty premiery, podobnie jak dokładne ceny całej gamy Dodge'a Vipera na 2010 rok.
Źródło: inf. prasowa producenta